Dieta McDougalla (oparta na skrobi) – zasady i efekty diety skrobiowej

2015-04-08 9:44 Marzena Masna, dietetyk

Dieta McDougalla, czyli dieta roślinna oparta na skrobi, należy do leczniczych diet wegańskich. Polecana jest osobom zmagającym się z wieloma chorobami poczynając od nadwagi, otyłości, chorób układu krążenia do chorób nowotworowych. Sprawdź, na czym polega dieta McDougalla i kto może ją zastosować.

Dieta McDougalla (dieta roślinna oparta na skrobi) to dieta zarówno dla osób, które chcą jak najdłużej zachować zdrowie, jak również dla osób zmagających się z problemami zdrowotnymi, w tym dla osób z nadwagą i otyłością. Podstawą diety jest skrobia - węglowodan złożony, zbudowany z rozgałęzionych wiązań glukozy, która jest rozkładana przez enzymy trawienne do glukozy - cukru prostego będącego źródłem energii i zaspokajającego głód. Najważniejszym źródłem skrobi są zboża, rośliny strączkowe, ziemniaki.

Dieta McDougalla (oparta na skrobi): dla kogo jest przeznaczona?

Dieta, której głównym składnikiem jest skrobia, polecana jest dla osób mających nadwagę i otyłość, cierpiących na przewlekłe choroby serca, nowotwory, zapalenia stawów, cukrzycę, nadciśnienie. Dieta polecana jest również osobom zmagającym się z problemami skórnymi: trądzikiem, wypryskami skórnymi.

Dieta McDougalla: zasady

Doktor McDougall zaleca zwiększenie spożycia produktów o wysokiej zawartości skrobi, które zaspokajają głód. Można je jeść zawsze, gdy ma się na nie ochotę, nie ma ograniczeń. Zaleca się wybór produktów jak najmniej przetworzonych, lepiej wybrać ryż brązowy niż biały, pełnoziarniste pieczywo niż pszenne. Należy jeść dużo owoców i warzyw, zrezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka i przetworów mlecznych, jaj, unikać tłuszczu zarówno zwierzęcego, jak i roślinnego, zmniejszyć spożycie soli i cukru, unikać wysoko przetworzonych produktów sojowych. Od czasu do czasu można spożywać tofu czy mleko sojowe.

Osoby, które chcą schudnąć, dodatkowo powinny ograniczać produkty o wysokiej zawartości tłuszczu, np. awokado, orzechy, nasiona oraz wysokiej zawartości cukrów prostych, np. owoce suszone, soki. Natomiast powinny zwiększyć ilość świeżych owoców i warzyw, warzyw strączkowych, jeść kilka małych posiłków dziennie, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz być aktywne fizycznie.

Dieta McDougalla: produkty wskazane

Dieta McDougalla opiera się na produktach roślinnych o dużej zawartości skrobi oraz warzyw i owoców niezawierających skrobi. Do produktów skrobiowych zalicza się:

  • ziarna: jęczmień, pszenica, ryż brązowy, kukurydza, proso, owies, żyto, orkisz, pszenżyto,
  • rośliny strączkowe: suche nasiona fasoli, grochu, soczewicy, soi,
  • warzywa skrobiowe: bulwy i korzenie, czyli ziemniaki, maniok jadalny, bataty oraz warzywa dyniowe.

Warzywa i owoce niezawierające skrobi są cennym źródłem witamin i składników mineralnych oraz błonnika i wody. Charakteryzują się niską kalorycznością, dlatego nie są podstawą posiłku, a stanowią dodatek, wzbogacający przy okazji smak, aromat i kolor potraw.

Dieta McDougalla: produkty zakazane

Według doktora McDougalla z diety należy wykluczyć:

  • mięso (wołowinę, wieprzowinę, jagnięcinę, drób),
  • mleko i przetwory mleczne (sery żółte, sery twarogowe, jogurty, śmietanę),
  • jaja,
  • tłuszcze zwierzęce (smalec, łój),
  • tłuszcze roślinne (oliwę z oliwek, olej rzepakowy, lniany, kukurydziany),
  • wysoko przetworzoną żywność.

Dieta McDougalla: efekty

Na czym polega działanie diety McDougalla? Produkty skrobiowe są źródłem składników (węglowodanów, białka, błonnika, tłuszczu, witamin i składników mineralnych) w odpowiednich proporcjach oraz przeciwutleniaczy i fitozwiązków. Natomiast zawierają mało składników niebezpiecznych dla zdrowia, powodujących rozwój chorób, jak tłuszcze nasycone, cholesterol, tłuszcze typu trans, białko zwierzęce oraz substancje zakwaszające, posiadające właściwości zapalne i przyczyniające się do rozwoju chorób serca, zawałów, nadciśnienia, zapalenia stawów, nowotworów.

Zdaniem McDougalla dieta oparta na skrobi, dzięki małej zawartości tłuszczów nasyconych typu trans, cholesterolu, białka zwierzęcego i substancji zakwaszających, powoduje zmniejszenie masy ciała, poprawę stanu skóry, poprawę wydolności organizmu. Białko znajdujące się w produktach zwierzęcych jest niebezpieczne dla zdrowia szczególnie ze względu na wysoką zawartość aminokwasu siarkowego - metioniny, która w organizmie jest przekształcana do homocysteiny - związku powodującego zawały serca, udary, choroby układu krążenia, demencję czy depresję.

Dieta wysokoskrobiowa wpływa na zmniejszenie ciśnienia krwi, spadek stężenia cholesterolu, triglicerydów we krwi oraz powrót do normy stężenia glukozy i insuliny we krwi. Osoby, które zastosowały dietę doktora McDougalla, powróciły do zdrowia, wygrały walkę z chorobami serca, zapaleniem stawów i nowotworami. Dieta roślinna oparta na skrobi powoduje wyleczenie trądziku, astmy, zapalenia pęcherzyka żółciowego, przewlekłych biegunek, cukrzycy typu 2 oraz nadciśnienia, a nawet remisję nowotworów.

To ci się przyda

Więcej na temat diety dr McDougalla można przeczytać w książce „Zdrowie bez recepty, czyli skrobia, która leczy” Dr Johna A. McDougalla i Mary McDougall (Wydawnictwo IPS Sp. z o. o., Warszawa 2014).

Autorzy opisują wiele prawdziwych historii ludzi, którzy zdecydowali się na tę dietę, oraz efekty, jakie uzyskali. W książce znajduje się mnóstwo badań naukowych, które popierają stanowisko doktora, leczącego pacjentów dietą roślinną od ponad trzydziestu lat oraz będącego na takiej diecie. Autorzy książki udzielają wiele porad i wskazówek. Podają plan żywieniowy, praktyczne wskazówki jak przygotować się do rozpoczęcia diety, jak w niej wytrwać oraz przepisy na łatwe i smaczne potrawy.

Dieta McDougalla: przykładowy jadłospis według McDougalla

Śniadanie: placki ziemniaczane z sosem barbecue, ketchupem lub świeżą salsą, pokrojone świeże owoce

Lunch: warzywny hamburger McDougalla z pełnoziarnistej bułki, z pomidorami, sałatą i musztardą

Kolacja: duszone bataty, brązowy ryż, ugotowany na parze brokuł, zapiekanka brzoskwiniowo-owsiana

Efekt jojo – jak go uniknąć

Udało ci się schudnąć? Brawo! Jednak to nie koniec drogi to szczupłej sylwetki. Tak samo wymagające jak dieta jest utrzymanie osiągniętej wagi. Jak nie dopuścić do efektu jojo. W jaki sposób odżywiać się po diecie? Posłuchajcie dietetyka i coacha zdrowia Elżbiety Lange.

Efekt jojo – jak go uniknąć

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
ONA
|

Schudłam i czułam się świetnie, jak chyba nigdy ... zaczęłam się pogarszać gdy dodałam jaja (okazało się że jestem uczulona). WARTO przeczyta jego książkę.

Salias
|

@kolo - jajka to tzw. "survival food"; przodkowie jedli je tylko jeśli stali w obliczu głodu. Hodowla kur na jaja to bardzo młody wynalazek. Jajka rzeczywiście są bombami witamin, aminokwasów i minerałów, ale niestety zawierają również wszystko to czym żywi się kura, czyli w czasach obecnych absurdalną ilością antybiotyków, hormonu wzrostu i najgorszego rodzaju tłuszczy. Jajko nie jest ci do życia potrzebne.

Co do McDougalla, to żywi siebie i swoich pacjentów tak już od lat 70 i ma udokumentowaną historię wielu powrotów do zdrowia. Ludzie to skrobiożercy. Tak żywiły się wszystkie wielkie cywilizacje na całym świecie. Jedynie królowie obżerali się mięskiem i jajeczkami (jak my dzisiaj) i gdy odkrywamy dziś ich grobowce, niestety różnią się od swoich poddanych bardzo na minus - cierpieli na nieznane zwykłemu ludowi schorzenia i zwyrodnienia. A dziś wszyscy jemy jak królowie :/ Doktor namawia po prostu do powrotu do normalnej, ludzkiej diety.

Wojtek
|

Zanim Pan doktor McDougalla odkrył zdrowie w prostych produktach skrobowych nasi pradziadowie spożywali ze smakiem kartofle polane olejem lnianym z kapustą kiszoną. Oni nie musieli szukać przez 30 lat w bibliotekach informacji o zdrowiu oni mieli zdrowie na tależu podane i przekazane od poprzednich pokoleń. Podstawową zasadą żywienia powinien być umiar i różnorodność ze wskazaniem na umiar.

Lepszy kolo
|

Kolo do szkoły idź biologię powtórzyć jak nie wiesz co to węglowodan złożony. Tylko ludzi swoja niewiedza straszysz...

kolo
|

Jak ktoś pisze że zdrowo jest zrezygnowac z jaj to znaczy że jest idiotą, W jajkach są wszystkie składniki potrzebne do życia. A skrobia to 100% indeks glikemiczny. Pozdrawiam cukrzyków i chorych na RZS.

Skrobia
|

Autor nie wspomniał o bardzo ważnej informacji dotyczącej tego sposobu żywienia. Otóż istotne są proporcje przyswajanych makroskładników, a dokładnie 80-10-10, gdzie 80% to węglowodany, pozostałe 10 i 10% to białko i tłuszcze. Trzeba tego pilnować, można korzystać z liczników w sieci.