7 najczęstszych mitów na temat odchudzania

2017-04-24 18:20 Elżbieta Lange, psychodietetyk - fragment książki "Nie tłucz się dietami"

Otyłość mam w genach. Trzeba przejść na dietę, żeby schudnąć. Stres odchudza... To jedne z najczęstszych mitów na temat odchudzania, które psychodietetyk Elżbieta Lange opisuje w książce "Nie tłucz się dietami". W jakie jeszcze mity wierzą osoby marzące o szczupłej sylwetce?

Lubimy myśleć na skróty. Ciągle szukamy wymówek w swoim życiu, bo to pozwala nam uniknąć odpowiedzialności albo podjęcia decyzji. Trudno nam się przyznać przed sobą, że za to jak wyglądamy, odpowiadamy my same. Dlatego kurczowo trzymamy się różnych mitów i stereotypów. Pamiętaj, wiedza to nie informacja. Zanim zaczniesz wierzyć, że jesteś gruba, bo masz takie geny, sprawdź, czy rzeczywiście tak jest. Poniżej znajdziesz kilka najbardziej popularnych mitów na temat odchudzania, które często słyszę w moim gabinecie.

Mit 1: Otyłość mam w genach

Nasze geny odpowiadają za to, jak wyglądamy, tylko w ok 30%. Są to wyłącznie pewne predyspozycje, które nie decydują o tym, czy przytyjemy. W 70% decyduje o tym styl życia i nawyki. Tak więc to nie geny, ale my same mamy wpływ na naszą figurę... Pamiętaj jednak, że przejmujemy od naszych rodziców nie tylko geny, ale i nawyki żywieniowe, styl jedzenia, sposób radzenia sobie z emocjami i problemami. W naszej świadomości zapisuje się nieświadomy schemat, który często powielamy. Jeśli twoja mama źle się odżywiała, nie dbała o siebie, nie gotowała zdrowych regularnych posiłków, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że będziesz robiła dokładnie to samo. Jednak dobra wiadomość jest taka, że w momencie kiedy to sobie tylko uświadomisz, możesz natychmiast to zmienić.

Mit 2: Trzeba przejść na dietę, aby schudnąć

Dieta wytrąca organizm z równowagi czyli tzw. stanu homeostazy. Kiedy tak się dzieje, twój organizm zwalnia metabolizm średnio o około 40%, aby przetrwać. Dieta – zwłaszcza niedoborowa, restrykcyjna – oznacza dla niego zagrożenie życia. Jest to mechanizm uwarunkowany ewolucyjnie. Kiedyś jedzenie nie było tak łatwo dostępne jak dzisiaj. Dlatego człowiek często oscylował między stanami głodu i nasycenia. W okresie dobrobytu organizm gromadził tkankę tłuszczową, na trudne czasy głodu. Jest to zapisane w pamięci komórkowej. Dlatego dieta oznacza dla twojego ciała informację: „Uwaga! Idą ciężkie czasy – trzeba oszczędzać!”. I jest to odpowiedź na pytanie: „Dlaczego po pewnym czasie spektakularnego gubienia kilogramów waga się zatrzymuje, mimo że nadal jesz tylko liście sałaty?”. Z chwilą zakończenia głodowania twój organizm zaczyna upominać się o brakujące składniki i w ten sposób powracasz do swojej wyjściowej masy ciała nierzadko z nawiązką dodatkowych kilogramów, bo twoje mądre ciało robi jeszcze dodatkowe zapasy na przyszłość.

Mit 3: Stres odchudza

Stres powoduje nieprawidłowe trawienie pokarmów w twoim organizmie, a zaburzenia trawienia to z kolei ogromny stres dla twojego ciała. Hormon stresu – kortyzol, który w stresie jest produkowany niemal bez przerwy, sprzyja przyrostowi tkanki tłuszczowej. Dlaczego? Po pierwsze, aż u dwóch trzecich populacji sytuacja stresowa wywołuje nadmierny apetyt. Dzieje się tak, ponieważ w momentach silnego stresu organizm zwiększa zapotrzebowanie energetyczne, mózg potrzebuje węglowodanów i jest to sytuacja naturalna i biologiczna. Po drugie, kiedy mózg uznaje, że dzieje się coś złego, uruchamia tryb awaryjny – jednym z jego przejawów jest przekierowywanie energii, którą dysponuje organizm, do mięśni i mózgu. A skąd ją wziąć? Najprostszym rozwiązaniem jest zaciągnięcie „energetycznej pożyczki” u jelit – w efekcie zostają wyhamowane procesy trawienne i mniej krwi jest kierowanej do jelit, a one same wytwarzają mniej śluzu. Ponadto, stres często bywa czynnikiem wywołującym głód. Wiele osób zajada emocje. Czasami ich wpływ może hamować łaknienie, ale kiedy emocje opadną, osoby te nadrabiają braki z podwójną siłą i w efekcie – tyją.

Mit 4: Szczupli są szczęśliwsi, szczupli odnoszą sukcesy

Psychologowie często publikują wyniki badań dowodzące, że nasz wygląd wpływa na to, jak jesteśmy traktowane. Owszem, wpływa, ale wyjaśnia to tylko niewielki procent wariancji. Natomiast my to generalizujemy i wtedy zaczyna się problem. Znam wiele kobiet szczupłych, pięknych i nieszczęśliwych. Prawdziwe poczucie szczęścia nie zależy od liczby kilogramów, a od naszego podejścia do życia, cech osobowościowych, talentów, pasji i pozwolenia sobie na realizację siebie.

Mit 5: Odchudzanie jest drogie

Dieta to chodliwy temat, który zawsze dobrze się sprzedaje. Lista rzeczy, na których można zarobić jest długa: kosztowne, szyte „na miarę” kuracje odchudzające, gotowe diety, suplementy, catering odchudzający, książki, wizyty u dietetyka, kosztowne produkty kupowane w kuchniach świata, super food, egzotyczne przyprawy i temu podobne... Jednak aby schudnąć, wystarczy jeść proste i zdrowe produkty. Kasze, płatki zbożowe, polskie owoce i warzywa, kiszonki, strączki… Lista jest naprawdę długa. Często na niezdrowe jedzenie i różne przekąski wydajemy dużo więcej pieniędzy niż nam się wydaje.

Mit 6: Ostatni posiłek o godzinie 18

To najbardziej fałszywe przekonanie wśród osób odchudzających się. Wszystko zależy od tego, o której godzinie chodzimy spać. Ostatni posiłek należy spożyć na dwie lub trzy godziny przed snem. Więc jeśli kładziesz się spać o godzinie 23:00, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zajrzysz do lodówki około 21:00. Ponadto między godziną 18:00 a śniadaniem następnego dnia jest bardzo długa przerwa. Takie przerwy w dostawie składników odżywczych spowalniają niestety metabolizm i powodują w efekcie tycie.

Mit 7: Jak schudnę to zacznę...

...ćwiczyć, zdrowiej jeść, zrealizuję swoje plany, pozwolę sobie na pasję, znajdę miłość, zmienię pracę, będę lepiej się ubierała, bo i tak wszystko leży źle... A teraz? To nie ma sensu... Dopiero kiedy schudnę, zacznę żyć! Nie udaje ci się zrealizować swoich planów, więc w efekcie nie żyjesz. Odkładasz siebie, swoje plany, swoje życie na wieczne potem. I w ten właśnie sposób – na własne życzenie – pozbawiasz się prawa do szczęścia. Stawiasz sobie warunki do zrealizowania, a życie ucieka! Ono i tak się toczy!

Taka postawa często jest wynikiem zwalania siebie z odpowiedzialności za swoje decyzje, wybory i konsekwencje z nimi związane. Dopóki nie schudnę – nic nie muszę. Tak jest ci wygodnie, bo jeśli schudniesz, to być może razem z kilogramami zniknie wymówka i odsłoni się coś, czego nie chcesz teraz zobaczyć. Twoja samotność, niezadowolenie z pracy, złe odżywianie i całe to nieszczęście, które wcale nie jest wynikiem nadwagi. Pamiętaj, otyłość i nadwaga nie są problemami, ale są objawami.

Źródło:

1. Ekstrakt z guarany
2. ID-alGTM
3. Witaminy C,B2, B3,B6
4. Ocena efektów kontroli wagi z ID-algTM wśród 60 kobiet z BMI od 28 do 30. Badanie kliniczne z podwójnie ślepą próbą, kontrolowane placebo.
5. Badanie kliniczne przeprowadzone wśród 52 kobiet, procent satysfakcji.
6. Pomiar instrumentalny brzucha – badanie kliniczne wśród 50 kobiet.
7. Badanie kliniczne przeprowadzone wśród 52 kobiet, procent satysfakcji.
8. Badanie kliniczne przeprowadzone wśród 52 kobiet, procent satysfakcji.

O autorze
Elżbieta Lange, psychodietetyk

Elżbieta Lange - psychodietetyk, coach zdrowia. Uświadamia kobietom, że nie tylko to, co i jak jedzą, ma wpływ na ich nadwagę. W swojej najnowszej książce "Nie tłucz się dietami" (Wydawnictwo Zwierciadło) przekonuje, że kobiety nie muszą być wcale idealne czy żyć w przekonaniu, że są bezwartościowe, jeżeli nie dostosowują się do ogólnie obowiązującego kanonu piękna. Zachęca do większego obiektywizmu w stosunku do siebie, realnego spojrzenia, budowania poczucia własnej wartości nie tylko na podstawie tego, jak się wygląda.

Poradnikzdrowie.pl objął książkę patronatem medialnym. Polecamy!

Elzbieta_Lange-Nie-tlucz-sie-dietami.jpg
Autor: archiwum poradnikzdrowie.pl
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Beta
|

Tak chcę

cellka
|

Czy gotowanie posiłków metodą na prze może pomóc w odchudzaniu? Czy to wystarczy? W sumie lubię taki łagodny smak.