Zboża

Ryż i jego właściwości odżywcze są znane połowie świata. W Azji ryż znaczy tyle, co w Europie chleb i ziemniaki. Ryż stosuje się w diecie bezglutenowej i wszystkich dietach lekkostrawnych. Osoby dbające o linię chętnie jedzą ryż, gdyż dodaje energii i uwalnia od głodu. Sprawdź, jakie są rodzaje ryżu i jakie ma wartości odżywcze.
Pszenica orkisz, nazywana też szpelcem, jest bogatym źródłem witamin z grupy B – ryboflawiny, niacyny i tiaminy, a także żelaza, manganu, miedzi i aminokwasu o nazwie tryptofan. Oprócz tego orkisz w porównaniu ze zwykłą pszenicą zawiera większą ilość białka.
Semolina to mąka lub kasza otrzymywana z pszenicy durum. Semolina jest bardzo zdrowa - ma liczne właściwości i wartości odżywcze. Jej prozdrowotne działanie powinny docenić zwłaszcza osoby z problemami trawiennymi, cukrzycy oraz osoby z problemami układu krążenia. Jakie właściwości ma semolina? Jakie znalazła zastosowanie w kuchni? Gdzie kupić semolinę? Czym można ją zastąpić?
Wartość odżywcza chleba zależy od mąki, z której jest zrobiony. Warto wybierać ciemny chleb z mąki z pełnego przemiału, razowej i graham, bo jest źródłem węglowodanów złożonych, które dostarczają energii bez nagłych skoków insuliny. Zdrowy jest też chleb żytni na zakwasie - jest źródłem kwasu mlekowego, który poprawia pracę układu pokarmowego.
Kasza bulgur to rodzaj kaszy, której właściwości i wartości odżywcze są doceniane przez mieszkańców Bliskiego Wschodu już od ponad 4000 lat. Kasza bulgur to obok ryżu ich podstawowy składnik diety. Nic dziwnego - kasza bulgur jest bogata w substancje, które wspomagają pracę serca, koją nerwy oraz obniżają poziom cukru we krwi. Ponadto jest skarbnicą kwasu foliowego, tak ważnego dla kobiet w ciąży. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości posiada kasza bulgur.
Proso (proso zwyczajne, proso właściwe) to zboże, którego ziarno ma liczne właściwości i wartości odżywcze, dlatego znalazło wielorakie zastosowanie. Proso jest zbożem bezglutenowym, w związku z tym może być spożywane przez osoby z celiakią i nietolerancją glutenu. Jest za to doskonałym źródłem witamin z grupy B, dobroczynnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz przeciwutleniaczy. Jakie działanie zdrowotne ma proso? Jakie znalazło zastosowanie w kuchni? Co się z niego robi?
Kasza owsiana to kasza, której właściwości odżywcze nie są jeszcze w Polsce dobrze znane. Tymczasem kasza owsiana jest dobrym źródłem rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, żelaza oraz witamin z grupy B. Jakie jeszcze wartości odżywcze ma kasza owsiana? Jak gotować kasze owsianą? Gdzie można ją kupić i jaka jest cena?
Kasza manna to kasza, której wartości odżywcze powinny docenić osoby zmagające się z chorobami układu pokarmowego. Kasza manna, zarówna gotowana na wodzie, jak i na mleku, jest lekkostrawna i ma słodkawy smak, dzięki czemu z chęcią sięgają po nią dzieci. Jest też przeznaczona dla niemowląt. Sprawdź, jakie są wartości odżywcze kaszy manny i poznaj przepis na kaszę mannę na mleku i na wodzie.
Skrobia kukurydziana ma właściwości zagęszczające, dlatego znajduje zastosowanie w kuchni jako zagęszczacz do potraw oraz dodatek do wypieków, nadając im drobną teksturę. Poza tym sprawdza się jako odplamiacz i przynosi ulgę w oparzeniach słonecznych. Jakie jeszcze właściwości ma skrobia kukurydziana i gdzie jeszcze znalazła zastosowanie? Czym zastąpić skrobię kukurydzianą? Gdzie ją kupić i jaka jest jej cena?
Mąka bezglutenowa jest coraz bardziej popularna. Mąki bez glutenu cechuje duża różnorodność smaku, zapachu, sposobu wykorzystania oraz wyrobów, które się z nich otrzymuje. Mąka bezglutenowa może być użyta do pizzy, na pierogi czy do wypieku chleba. Mąki bezglutenowe różnią się też wartością odżywczą i właściwościami zdrowotnymi. Poznaj bogactwo mąk bezglutenowych i możliwości ich wykorzystania. Oto lista mąk bez glutenu.
Mąka gryczana to mąka bezglutenowa, dlatego jej właściwości i wartości odżywcze powinny docenić osoby będące na diecie bezglutenowej oraz wegetariańskiej. Oprócz tego, że jest wolna od glutenu, ma niski indeks glikemiczny, dlatego znalazła zastosowanie jako środek regulujący poziom cukru we krwi. Poza tym mąka gryczana jest dobrym źródłem białka, szczególnie istotnego z punktu widzenia wegetarian, ponieważ dostarcza lizyny i argininy - aminokwasów, które nie są syntetyzowane w organizmie. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma mąka gryczana i wypróbuj przepis na mąkę gryczaną.
Mąka kukurydziana to popularna i szeroko wykorzystywana mąka bezglutenowa, w związku z tym jej właściwościowi i wartości odżywcze powinny docenić m.in. osoby chore na celiakię czy alergię na gluten. Poza tym mąka kukurydziana jest bogata w karotenoidy- naturalne barwniki o właściwościach przeciwutleniających, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników. Ponadto mąka kukurydziana to dobre źródło żelaza, magnezu, cynku i folianów. Jakie jeszcze właściwości ma mąka kukurydziana i jak ją zrobić samodzielnie w domu?

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019