Zboża

Kasza manna to kasza, której wartości odżywcze powinny docenić osoby zmagające się z chorobami układu pokarmowego. Kasza manna, zarówna gotowana na wodzie, jak i na mleku, jest lekkostrawna i ma słodkawy smak, dzięki czemu z chęcią sięgają po nią dzieci. Jest też przeznaczona dla niemowląt. Sprawdź, jakie są wartości odżywcze kaszy manny i poznaj przepis na kaszę mannę na mleku i na wodzie.
Skrobia kukurydziana ma właściwości zagęszczające, dlatego znajduje zastosowanie w kuchni jako zagęszczacz do potraw oraz dodatek do wypieków, nadając im drobną teksturę. Poza tym sprawdza się jako odplamiacz i przynosi ulgę w oparzeniach słonecznych. Jakie jeszcze właściwości ma skrobia kukurydziana i gdzie jeszcze znalazła zastosowanie? Czym zastąpić skrobię kukurydzianą? Gdzie ją kupić i jaka jest jej cena?
Mąka bezglutenowa jest coraz bardziej popularna. Mąki bez glutenu cechuje duża różnorodność smaku, zapachu, sposobu wykorzystania oraz wyrobów, które się z nich otrzymuje. Mąka bezglutenowa może być użyta do pizzy, na pierogi czy do wypieku chleba. Mąki bezglutenowe różnią się też wartością odżywczą i właściwościami zdrowotnymi. Poznaj bogactwo mąk bezglutenowych i możliwości ich wykorzystania. Oto lista mąk bez glutenu.
Mąka gryczana to mąka bezglutenowa, dlatego jej właściwości i wartości odżywcze powinny docenić osoby będące na diecie bezglutenowej oraz wegetariańskiej. Oprócz tego, że jest wolna od glutenu, ma niski indeks glikemiczny, dlatego znalazła zastosowanie jako środek regulujący poziom cukru we krwi. Poza tym mąka gryczana jest dobrym źródłem białka, szczególnie istotnego z punktu widzenia wegetarian, ponieważ dostarcza lizyny i argininy - aminokwasów, które nie są syntetyzowane w organizmie. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma mąka gryczana i wypróbuj przepis na mąkę gryczaną.
Mąka ryżowa występuje w dwóch odmianach - jako mąka ryżowa biała i brązowa. Właściwości prozdrowotne i wartości odżywcze mąki ryżowej powinny docenić zwłaszcza osoby mające problemy z zaparciami i wysokim poziomem cholesterolu, ze względu na obecność błonnika, dlatego powinny ją uwzględnić w swojej diecie. Mąka ryżowa to również dobre źródło witamin z grupy B oraz magnezu, żelaza i cynku. Sprawdź, jakie zastosowanie znalazła mąka ryżowa i jak zrobić mąkę ryżową samemu w domu.
Kasza jęczmienna występuje w kilku odmianach, spośród których najpopularniejsza jest kasza perłowa, a niedoceniana, a najzdrowsza - kasza pęczak. Właściwości prozdrowotne i wartości odżywcze pęczaku powinny docenić zwłaszcza osoby mające wysoki poziom cholesterolu i problemy z zaparciami - ze względu na obecność dużej ilości błonnika rozpuszczalnego - beta-glukanu - pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Kasza jęczmienna to także dobre źródło witamin z grupy B, manganu i selenu.
Sorgo to starożytne zboże bezglutenowe uprawiane tysiące lat temu w Afryce. Uprawia się je głównie na pasze, ale jest też coraz częściej wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Ziarna sorgo wykazują duży potencjał prozdrowotny. Mogą znaleźć zastosowanie w leczeniu nowotworów jelita grubego, czerniaka, dyslipidemii oraz problemów z gospodarką węglowodanową.
Typów mąki pszennej jest niemało: tortowa, krupczatka, sitkowa, razowa. To nie wszystko jedno, z której mąki zrobisz chleb, ciasto biszkoptowe, makaron czy pizzę. Mąki pszenne różnią się nie tylko wyglądem, ale też wartością odżywczą i zastosowaniem. Warto poznać ich właściwości, by dokonać trafnego zakupu. Przeczytaj, co warto wiedzieć o mące pszennej.
Kuskus jest wyrobem z pszenicy durum, który ma właściwości kaszy i makaronu. Wywodzi się z obszarów północno-zachodniej Afryki, gdzie stanowi element narodowego dania o tej samej nazwie. Kuskus cieszy się popularnością ze względu na łatwość i szybkość przygotowania oraz wszechstronność zastosowania w kuchni.
Rośliny, z których powstają kasze, stały się podstawą żywienia ludzi już w epoce neolitu. Mimo że w ciągu ostatnich lat zostały usunięte w cień za sprawą ziemniaka, od kilku lat systematycznie rośnie ich spożycie. Kasze odzyskują należne im miejsce na naszych stołach, a co najważniejsze – nie są już tylko dodatkiem do mięsa, ale głównym składnikiem dań.
Płatki śniadaniowe: czy wszystkie są zdrowe? Wiele osób, niezależnie od wieku, na śniadanie chętnie je różnego rodzaju płatki. Zalane mlekiem lub jogurtem są smacznym, łatwym do przygotowania i pożywnym śniadaniem, pod warunkiem że będą to płatki nieprzetworzone, z pełnego ziarna.
Amarantus to jedna z najstarszych roślin uprawnych świata. Jest znany od co najmniej 5 tysięcy lat. Zawiera dużo żelaza, wapnia i magnezu, błonnik usprawniający trawienie i kwasy tłuszczowe chroniące serce i układ nerwowy. Amarantus mogą  jadać osoby chore na celiakię.