Smoothie, czyli orzeźwiający NAPÓJ na bazie owoców

2014-06-10 12:14

Sięgnij po smoothie, jeśli potrzebujesz zastrzyku witamin i minerałów. Ten orzeźwiający napój, przygotowywany najczęściej z mrożonych owoców z dodatkiem soku wzbogaci twój jadłospis i doda ci energii. Smoothie jest łatwo przyswajalny i bogaty w składniki odżywcze.

Odkrycie roku, Coca-Cola nowej ery - to tylko niektóre określenia jakich używa się w stosunku do smoothieNapój, który przebojem zdobył rynek amerykański, teraz szturmem zdobywa podniebienia Europejczyków. Co takiego wyjątkowego jest w tym orzeźwiającym, owocowym koktajlu? Odpowiedź jest prosta: kończy się moda na fast-foody, chcemy być zdrowsi, młodsi, szczuplejsi a smoothie idealnie wpisuje się w modę na tzw. "zdrowe odżywianie". W dodatku można go przyrządzić samodzielnie w domu.

Smoothie - owocowy napój o konsystencji koktajlu

Smoothie (z ang. łagodny) to kompozycja mrożonych (lub świeżych) owoców zmieszanych z sokiem, najczęściej pomarańczowym. Konsystencja napoju przypomina mleczny koktajl, jednak smoothie w przeciwieństwie do popularnego „szejka” nie zawiera produktów nabiałowych. Zwykle do napoju nie dodaje się także lodów. Gęsta konsystencja to zasługa dodawanych do napoju mrożonych owoców, zmiksowanych bananów lub – jak ma to miejsce w regionie Morza Śródziemnego - miodu.

Stephen Kunau - twórca odżywczego napoju

Za twórcę napoju uznaje się  Stephena Kunau’a, który pod koniec lat 60. opracował jego recepturę. Jako nastolatek serwował on mleczne koktajle w jednej z amerykańskich restauracji. Ze względu na rozmaite dolegliwości (Kunau miał alergię na białko, cierpiał także na cukrzycę), nie mógł ich jednak spożywać. Postanowił więc opracować recepturę odżywczego napoju, którego bazę stanowić będą mrożone i świeże owoce. To właśnie mrożone i świeże owoce sprawiają, że napój jest łatwo przyswajalny i bogaty w składniki odżywcze: węglowodany, witaminy i składniki mineralne. Nie zawiera cukru, mogą więc bez obaw pić go osoby chore na cukrzycę.

Przepis na smoothie - bogaty w składniki odżywcze owocowy napój

Wystarczy garść mrożonych owoców i odrobina wyobraźni. Zmiksować można na przykład:

  • 7 mrożonych truskawek, banan, 2 jabłka, świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy
  • połówka ananasa, garść mrożonych truskawek, jagód  i malin, 120 ml soku ananasowego
  • garści mrożonych malin, truskawek, jagód, garść świeżych jeżyn, 120 ml soku jabłkowego
miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Aga
|

Węglowodany to nic innego jak cukry... ale faktycznie jest to moja ulubiona forma spożywania owoców, robię też z nich sorbety dla dzieci przynajmniej wiem co jedzą

ka666sia
|

A gdzie Ty się autorze uczyłeś angielskiego, że dla ciebie ''smoothie'' to ''łagodny''?

jasiok123
|

dziękuje za pomoc bo jutro w szkole mam festyn i musimy zrobić ten napuj

Daria Wilzo
|

dzięki Marzenka! pyszny!!

Marzena - dietetyk
|

Tu jest ciekawy przepis zawarty w artykule:

http://www.diety.pl/czym-je...

bababa
|

gupio piszecie

icefruit
|

Miło mi zakomunikować, że Szczytno (na Mazurach) posiada Smoothie Bar , który wspaniale wzbogacił ofertę gastronomiczną i jest alternatywą dla lodów i napojów chłodzących. Jak widać mniejsze miejscowości mają spory potencjał dobrych pomysłów. Smoothie smakują wspaniale!

zuzia
|

Jedna szklanka takiego napoju zawiera ok. 20g cukru /250ml czyli tak jakby wypić kubek herbaty z 4 łyżeczkami cukru.
Więc i osoby, które są chore na cukrzycę powinny wziąć to pod uwagę przyjmując dawkę insuliny i osoby które liczą kalorie powinny dodać ok. 100kcal.

Ania
|

Producenci idąc za modą wymyslili juz specjalne blendery do robienia smoothie. Rożnia sie od zwykłych tym, że mają kranik do nalewania i mieszadełka. Ja sama uzywam b.fajnego marki Kenwood. A teraz w Angli jest szał na blendery z małymi kubeczkami, które mozna zabrać w podróż lub do pracy. Niezłe - koktail robi się bezpośrednio w kubeczku. Nazywa się Smoothie 2GO Aaach, chyba sobie kupię, może się jeszcze zmieści w mojej małej kuchni...:)

Widzieliście cos takiego w Polsce?

jelly
|

Nie nalezy ograniczac sie przy smoothie jedynie do owocow, warzywa super komponuja sie z wiekszoscia smakow, a sa niezaprzeczalnym dowodem na istnienie innych grup mikroelementow, anizeli owoce. W okresach wzmozonych zachorowan i przeziebien wzbogacam swoje smoothie zabkiem czosnku, kilkoma listkami natki i miety. Czosnek znika w intensywnym smaku owocow, natka calkowicie pozbawia nas efektow ubocznych jego spozywania, a mieta doskonale odswieza. Czesto dodaje tez otreby ( ktoryh jednak juz nie miksuje ) mieszanki ziol tybetanskich, albo zalane wczesniej wrzatkiem platki owsiane gorskie, ktore dodaja wiecej energiii na caly dzien. Polecam tez dla osob, dla ktorych smoothie wydaje sie za malo 'smoothie', by dodawaly sobie odrobine avocado lub/i mleko ryzowe. Ze smoothie mozna wszystko, wazne jest jednak, by nie pic smoothie na deser, a raczej jesc na deser posilki po smoothie, bo wypicie porcji owocowej po posilku powoduje, ze ww owoce wyrzucamy na wewnatrz- organizmowy kompostnik.

SMACZNEGO :)