ABC warzywa

Pasternak wraca do łask przede wszystkim ze względu na swoje wartości odżywcze i wyjątkowe właściwości. Zawiera rzadkie, ale cenne związki kumarynowe poprawiające trawienie. Ma działanie moczopędne, przeciwzapalne i rozkurczające. Pasternak to bogate źródło błonnika, potasu, witaminy C i witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego.
Rukola znana u nas była przed wojną jako rukiew siewna. W ostatnich latach triumfalnie wróciła na stoły jako rukola. Tak nazywają ją Włosi, którzy bez tego warzywa nie mogą się obejść. Sprawdź, jakie wartości odżywcze ma rukola, jak ją kupować i jak jeść.
Kapusta leczy kaca, choroby stawów i wszelakie guzy. Zapobiega anemii i obrzękom, podnosi odporność i zapewnia piękne włosy, skórę i paznokcie. A w dodatku ma mało kalorii. Według legendy główki kapusty powstały z łez Likurga, którego bóg wina Bachus ukarał za zniszczenie winnicy.
Fasolka szparagowa, zarówno żółta, jak i zielona, jest źródłem witamin i składników odżywczych. Jest szczególnie polecana cukrzykom i kobietom w ciąży. Jakie właściwości i wartości odżywcze ma szparagówka? Ile ma kalorii?
Kalarepa to warzywo, które ma wiele wartości odżywczych. Zawiera niemalże wszystkie witaminy i pierwiastki mineralne i chroniącą oczy luteinę. Jednak mało kto wie, że jest źródłem izotiocyjanów i indoli - substancji, które chronią organizm przed rozwojem nowotworów.  Sprawdź, jakie jeszcze właściwości i wartości odżywcze ma kalarepa.
Passata pomidorowa, zwana też przecierem pomidorowym, jest wyjątkowym produktem. Dlaczego? Na ogół uważa się, że żywność przetworzona jest mniej zdrowa niż świeża, ale jest jeden wyjątek! To właśnie passata pomidorową, który swe niezwykłe właściwości zawdzięcza dużej zawartości likopenu. Dzięki niemu świeże pomidory nie mogą się równać z passatą pod względem właściwości prozdrowotnych.
Kalafior to warzywo, którego właściwości i wartości odżywcze powinien docenić każdy z nas. Kalafior ma działanie przeciwnowotworowe, co zostało udowodnione naukowo. Ponadto kalafior pomoże ochronić przed wrzodami i pomóc osobom z reumatyzmem. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma kalafior i kto nie powinien go jeść.
Bób, podobnie jak inne rośliny strączkowe, ma wiele wartości odżywczych. Przede wszystkim ma dużą zawartość białka, które może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego. Jest także bardzo bogatym źródłem kwasu foliowego, tak potrzebnego w ciąży. 100 g surowego bobu pokrywa bowiem 106% dziennego zapotrzebowania na tę cenną witaminę. Przeczytaj albo posłuchaj, jakie właściwości odżywcze i lecznicze posiada bób oraz komu i dlaczego może zaszkodzić.
Nie żałujmy sobie sałaty. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych, rzadziej chorują, są szczupłe i mają ładną cerę. Sałata jest zdrowa i bardzo smaczna. Można ją jeść samą i z dodatkami. Jest w czym wybrać, bo rodzajów sałaty jest naprawdę wiele: rukola, lodowa, masłowa, roszponka, rzymska...
Szczaw to roślina, która znalazła zastosowanie nie tylko w kuchni, lecz także w lecznictwie. Szczaw posiada liczne właściwości zdrowotne, które od wieków są wykorzystywane przez zielarzy. Szczaw pomoże przy dolegliwościach układu pokarmowego, a także stłuczeniach i obrzękach. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma szczaw i wypróbuj przepis na pyszna zupę szczawiową oraz sałakę na bazie szczawiu.
Tęsknisz do nieszklarniowej zieleniny? Wyhoduj na parapecie natkę pietruszki. Nie traktuj jej tylko jako dodatku smakowego do potraw. Natka pietruszki odznacza się dużą wartością odżywczą: zawiera bardzo dużo witaminy C i beta-karotenu. Wzmacnia, oczyszcza organizm, poprawia cerę i humor. Wypróbuj przepisy z natką pietruszki.
Liście szpinaku mają właściwości antynowotworowe i chronią przed miażdżycą. Właściwości lecznicze szpinaku to zasługa beta-karotenu, witaminy C oraz luteiny – znanych przeciwutleniaczy. Poza tym szpinak bogaty jest w potas, żelazo i kwas foliowy.