ABC owoce

Pomarańcza gorzka to jedna z 3 głównych odmian pomarańczy. Owoc ten wziął swoją nazwę zwyczajową od gorzko-kwaśnego, ale i orzeźwiającego smaku. Gorzka pomarańcza jest jedzona najczęściej pod postacią konfitury, jest też głównym składnikiem pewnego znanego likieru. Z właściwości leczniczych gorzkiej pomarańczy korzysta od wieków medycyna arabska i chińska, ale też i współczesna farmakoterapia. Skąd się wzięła pomarańcza gorzka i jakie ma zalety zdrowotne?
Jakie przetwory z jabłek najlepiej przygotować na zimę? Co jest zdrowsze - dżem z jabłek, marmolada, sok czy może suszone jabłka? Najlepsze są te metody utrwalania owoców, które pozwalają zachować w jabłkach jak najwięcej witaminy C, bez konieczności stosowania szkodliwych dla zdrowia środków konserwujących. Sprawdź, co można zrobić z jabłek.
Anglicy mawiają: zjedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie ci wcale potrzebny. Nasi dietetycy zalecają zjedzenie przynajmniej dwóch jabłek w ciągu dnia – rano dla urody, a wieczorem dla dobrego zdrowia. Sprawdź, jakie są właściwości zdrowotne i wartości odżywcze jabłek, ile mają kalorii i wypróbuj przepisy na dania z jabłkami.
Minikiwi to - jak sugeruje nazwa - miniaturka kiwi. Jednak od swojego kuzyna różni się nie tylko rozmiarem. Minikiwi ma gładką, cienką skórkę, dlatego może być jedzone bez obierania. Jego spożywanie jest zalecane, ponieważ minikiwi posiada wiele właściwości i wartości odżywczych - witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Niestety minikiwi nie jest bardzo popularne w Polsce i nie bardzo nadaje się do transportu.
Grejpfruty mają wiele właściwości korzystnych dla zdrowia: są bogatym źródłem witamin C i beta-karotenu, dzięki czemu wzmacniają odporność organizmu. Mają zbawienny wpływ na serce, obniżając poziom cholesterolu i regulując ciśnienie. Grejpfruty są też ważnym składnikiem diet odchudzających - mają niewiele kcal i przyspieszają przemianę materii. Przeczytaj albo posłuchaj, dlaczego jeszcze warto jeść grejpfruty?
Gruszki to owoce, których właściwości i wartości odżywcze są nie do przecenienia. Gruszki, jako jedne z nielicznych owoców, zawierają jod - minerał pozytywnie wpływający na funkcjonowanie tarczycy. Ponadto są skarbnicą boru - minerału poprawiającego pracę mózgu. Dodatkowo gruszki mogą zapobiec udarowi mózgu i rozwojowi nadciśnienia. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości mają gruszki.
Jarzębina, czy inaczej jarząb pospolity, a dokładniej przetwory z niej mają dużo witamin i substancji, które pomagają uporać się z zaparciami i wzdęciami. Ale nie tylko. Kwiaty jarzębiny mają działanie moczopędne, a owoce mogą być stosowane w profilaktyce arteriosklerozy, pomagają przy kamicy nerkowej i żółciowej, a także łagodzą podrażnienia wątroby. Zobacz, kiedy zbierać jarzębinę na przetwory.
Aronia jest bardzo zdrowa - zarówno w postaci surowej, jak i w postaci przetworów, które warto mieć w domu przez cały rok. Owoce aronii są bogate w witaminy i związki roślinne, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie, pomagając bronić się przed chorobami, także tymi najgroźniejszymi: rakiem i miażdżycą. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości lecznicze ma aronia.
Morele są nie tylko bardzo smaczne, ale także sprzyjają zdrowiu i urodzie. Przede wszystkim zawierają przeciwutleniacze, które mają działanie antynowotworowe i przeciwstarzeniowe. Morele wpływają pozytywnie na ciśnienie, trawienie i pracę nerek, działają też zasadotwórczo, powinny je więc jeść osoby cierpiące na nadkwasotę.
Maliny to pyszne owoce - soczyste i aromatyczne. Cenione są też przez dietetyków i zielarzy, bowiem maliny (zarówno ich owoce, jak i liście) zawierają sporo witamin i minerałów - z magnezem, wapniem i żelazem na czele, a także wiele innych wartościowych dla zdrowia substancji. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości zdrowotne mają maliny.
Jeżyna posiada wiele prozdrowotnych właściwości. Dzięki zwartości silnych antyoksydantów stanowią jeden z głównych elementów diety antynowotworowej. Jeżyny są także bogatym źródłem błonnika, który ogranicza wchłanianie niezdrowych tłuszczów, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca. Poza tym przyspieszają przemianę materii, dzięki czemu są pożądanym składnikiem diety odchudzającej. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości zdrowotne mają jeżyny.
Persymona (kaki) jest doskonałym źródłem witaminy A, zawiera też witaminę C. Nie bez znaczenia jest także bogactwo związków fitochemicznych, wykazujących działanie przeciwutleniające. Persymona zawiera więcej rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika, fenoli i niektórych minerałów niż jabłko. Przeczytaj albo posłuchaj, jakie jeszcze właściwości i wartości odżywcze ma kaki oraz jak obrać i zjeść ten owoc.