Mrożonki - sposoby na właściwe MROŻENIE i rozmrażanie żywności

2009-09-28 12:39 Materiały prasowe Fritar – Świat Mrożonek

Jedną z najłatwiejszych metod utrwalenia żywności jest mrożenie. Nie wymaga użycia konserwantów, ogranicza do minimum straty witamin i minerałów. Jak zrobić mrożonki w domu i jak rozmrażać jedzenie, aby było smaczne i nie straciło wartości odżywczych?

Czy wiesz, jak mrozić warzywa i owoce, aby w pełni zachować ich wartości odżywcze?

Jakie owoce i warzywa nadają się do mrożenia?

Wszystkie owoce i warzywa, które chcesz zamrozić, muszą być dojrzałe, nie uszkodzone i przede wszystkim świeże. W miarę mijającego od zerwania czasu tracą bowiem swoje właściwości odżywcze, dlatego proces mrożenia rozpocznij tuż po przyniesieniu ich do domu. Wyjątek stanowią warzywa korzeniowe, które można przechowywać nieco dłużej – w chłodnym pomieszczeniu (piwnica, spiżarnia) o temp. 6-8°C.

Prawidłowe mrożenie żywności

- Przeznaczone do mrożenia produkty dokładnie umyj, pamiętając o tym, iż długie moczenie w wodzie powoduje stratę witamin. Aby warzywa w pełni zachowały swój smak i aromat, wrzuć je na chwilę do wrzątku, po czym opłucz zimną wodą (blanszowanie). Taka wstępna obróbka powoduje co prawda niewielkie straty witamin, jednak dzięki tym zabiegom warzywa zachowują intensywną barwę, odpowiednią twardość i krócej się gotują - mówi Paweł Szarek, pełnomocnik ds. jakości Fritar.
Blanszowaniu poddaje się większość warzyw, a w szczególności: fasolę szparagową zieloną i żółtą, ziarna kukurydzy, groszek cukrowy zielony, marchew, pietruszkę, selera, buraki, brukselkę, kalafiory oraz brokuły. Niektóre z warzyw, takie jak: kapusta, pomidory, papryki, cebule, pory i cukinie nie wymagają blanszowania, podobnie jak owoce, które przed zamrożeniem należy jedynie umyć i wysuszyć.
Chcąc zachować pełny smak, kształt i wartości odżywcze mrożonek pakuj je do szczelnie zamkniętych opakowań, z których wcześniej usunęłaś powietrze (wyciskając je dłonią lub przy pomocy aparatów do próżniowego pakowania), pamiętając, aby nie były one zbyt ściśnięte, co zapobiegnie ich zbrylowaniu.
Drobne warzywa i owoce (groszek, poziomki, jagody itp.) początkowo zamrażaj na tacce, a dopiero potem wsyp do woreczków. Aby zapobiec powstawaniu lodu, zapakowane produkty poddaj intensywnemu mrożeniu, ustawiając, przynajmniej początkowo, w zamrażarce jak najniższą temperaturę.
W procesie mrożenia warto zwrócić uwagę także na odpowiednie rozmieszczenie produktów na półkach. Te, z których zamierzasz korzystać regularnie, włóż do najwyższej szuflady – na dole umieść produkty, które chcesz przechować do końca zimy.
W sytuacji, kiedy wielkość zamrażarki pozostawia wiele do życzenia, mrożone produkty możesz rozdrobnić. Owocowe musy możesz wykorzystać zimą do zrobienia galaretek, jako nadzienie ciast i naleśników oraz składnik sosów lub kremów.

Rozmrażanie żywności

Produkty do rozmrożenia kładź na najniższą półkę lodówki lub w chłodnym miejscu. Im wolniejszy będzie proces rozmrażania, tym produkty po rozmrożeniu będą smaczniejsze – instruuje Paweł Szarek. – Owoce wyjmij z zamrażarki kilka godzin wcześniej i zostaw na najniższej półce lodówki lub w temperaturze pokojowej. Warzywa wrzuć na patelnię lub do garnka bezpośrednio po wyjęciu z zamrażarki.
Alternatywą tradycyjnych metod jest oczywiście kuchenka mikrofalowa, dzięki której wszystko rozmraża się błyskawicznie. Jej użycie powoduje jednak znaczne straty witamin i minerałów, co zdecydowanie zmniejsza wartości odżywcze potraw.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE