Dieta bogata w luteinę poprawi WZROK i wzmocni oczy

2009-08-11 13:39 Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: dr n. med. Piotr Fryczkowski, okulista

Chcesz długo cieszyć się dobrym wzrokiem? Dbaj o oczy. To wcale nie będzie trudne, jeśli uzupełnisz dietę o jagody i warzywa zawierające luteinę, a ponadto sięgniesz po preparaty, które wzmocnią i ochronią wzrok.

Promieniowanie słoneczne UVB przenika przez rogówkę oraz spojówkę i może wywołać utrzymujące się przez wiele dni pieczenie czy łzawienie oczu. Jeszcze groźniejsze jest promieniowanie UVA, ponieważ wnika do wnętrza oka. Niebezpieczeństwo jest tym większe, że nie odczuwasz działania tych promieni, a uszkodzenia oczu ujawniają się po wielu latach. Czasem jest to zaćma, degeneracja plamki żółtej, a niekiedy nawet czerniak oka. Dlatego trzeba chronić oczy przed szkodliwym działaniem słońca: nosić okulary przeciwsłoneczne z dobrym  filtrem i umiarkowanie korzystać z kąpieli słonecznych.

Dieta na dobry wzrok

Szczególnie ważne dla oczu są produkty zawierające substancje hamujące powstawanie wolnych rodników. Dużo znajdziesz ich w szpinaku, brokułach, sałacie, natce pietruszki. Ale najcenniejszym sojusznikiem są dla oczu czarne jagody (borówka czernica). Jagody zawierają aż 14 rodzajów antocyjanów – związków zwiększających elastyczność naczyń włosowatych i uszczelniających nabłonek. Antocyjany regenerują także enzymy oka, które mogą być uszkadzane przez wolne rodniki.

Dzikie owoce leśne - właściwości

Substancje wskazane przy problemach ze wzrokiem

Jeśli masz słaby wzrok, dużo pracujesz przy komputerze, przemęczasz oczy, możesz się wspomóc specjalnymi preparatami. Zawierają one m.in. wyciąg z owoców i liści jagód oraz inne cenne dla oczu substancje.

» Luteina działa jak filtr, zabezpieczając oko przed szkodliwym światłem UVA i UVB. Organizm człowieka nie wytwarza luteiny, dlatego trzeba ją dostarczać z jedzeniem lub w postaci preparatu. Po wchłonięciu przez organizm luteina gromadzi się głównie w plamce żółtej, czyli centralnej części siatkówki, oraz w soczewce. Luteina jest silnym wymiataczem wolnych rodników, dzięki czemu chroni naczynia włosowate siatkówki i fotoreceptory plamki żółtej przed uszkodzeniami. Ale to nie wszystko: odpowiednia dawka luteiny może nawet o 30 proc. zmniejszyć ryzyko rozwoju zaćmy.

Spis warzyw zawierających luteinę znajdziesz w: Dieta wspomaga leczenie AMD

» Zeaksantyna to drugi obok luteiny karotenoid znajdujący się w centralnej części siatkówki oka. Substancja ta chroni nie tylko przed wolnymi rodnikami, ale również przed szkodliwym dla oczu działaniem fal światła niebieskiego.

» Witaminy A, E, C neutralizują wolne rodniki w tkankach, w których jest małe stężenie tlenu. Obniżona ostrość widzenia o zmroku, tzw. kurza ślepota, jest jednym z pierwszych objawów niedoboru witaminy A. Dostarczenie odpowiedniej dawki tej witaminy oraz beta-karotenu w wielu przypadkach poprawia wzrok. Witamina E, rozpuszczalna w tłuszczach, zapobiega utlenianiu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Tym samym uszczelnia błony komórkowe, chroniąc kod genetyczny. Jest najsilniejszym witaminowym przeciwutleniaczem. Zapobiega utlenianiu witaminy A, neutralizuje wolne rodniki i hamuje tworzenie się toksycznych substancji – nadtlenków tłuszczowych, złego cholesterolu itp. Uszkadzających naczynia krwionośne i inicjujących miażdżycę. Trzeci ważny antyoksydant to witamina C. Działa w środowisku wodnym komórki i w płynach międzykomórkowych. Tam unieszkodliwia wolne rodniki, m.in. także te, które powstają w reakcji z witamina E. Te trzy witaminy wzajemnie uzupełniają i wzmacniają swoje działania antyoksydacyjne.

» Cynk jest mikroelementem zapewniającym dobry wzrok i zapobiegającym jego utracie związanej z wiekiem. Najwięcej tego pierwiastka znajduje się w siatkówce oka, a jego niedobór może prowadzić do krótkowzroczności.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
danna
|

A ja nie rozumiem oburzenia tym, ze ludzie dziela się tutaj tym co stosują. Duzo czytałam o luteinie i o innych środkach które wspomagają wzrok. Na rynku jest od groma tabletek, kropli itp wiec cieżko sie rozeznać. Najpierw brałam sama omega 3 ale wolałam poszukać czegos bardziej kompleksowego. Jak juz brac, to po co ileś rzeczy. Ktos tu pisał o lutezanie i rzeczywiscie ma omegę i do tego inne witaminy wiec od tygodnia biorę. Pewnie poczekam teoche na poprawę ale juz widze ze wieczorem oczy sa mniej czerwone, a to było najgorsze. Zobaczymy jak dalej

hanka
|

i bądź tu mądry! Reklama suplementów, klinik... Jem dużo papryk mix, do każdego niemal posiłku po cząstce z każdego koloru (1/4, 1/6 każdej z papryk), teraz kiedy okazało się, że i mnie dopadły początki AMD (mam 66 last a czuję się i aktywność mam niczym 40-latka) otrzymałam diclofenac w kroplach, jedno opak wystarczyło na 3 dni, chore ceny... Odpuszczam. Wzbogacam dietę o zieloną pietruszkę, sałaty... Ja nie bardzo ufam ofertom firm farmaceutycznym, więc luteiny w aptekach kupować nie będę. Dieta, no i pamiętajmy o łączeniu z pokarmami, tj. pozwólmy łączyć się z tłuszczami i wodą. Po prostu urozmaicona dieta. Ja jem co 2,5 -3 godz w małych ilościach (objętość mojej garści). Jeśli kanapka to jedna wielkości chlebka kwadratowego lub połowa tradycyjnej kromki (nie zrezygnuję z chleba, bo go lubię). Jem I, II śniadanie, lunch, obiad, podwieczorek, kolację. Jeśli jestem głodna i 23.00 też przekąszam :). Coś lekkiego, oczywiście. Dzięki temu, ale przedtem dzięki badaniom lekarskim, z pierwszym dniem tylko i wyłącznie o wodzie (2-3 l) schudłam i bardzo dobrze czuję się. Tylko to AMD! Ufff... Trzeba się za to wziąć. Dietą! Pozdrawiam wszystkich przejętych.

Olla
|

Ja staram się odżywiać zdrowo, pamiętając o wszystkich składnikach, ale niestety czasem jest to niewykonalne. Z zawodu jestem kierowcą więc moje oczy muszą być w bardzo dobrym stanie, dlatego też nigdy nie zapominam o porządnych okularach, kiedy świeci słońce.

Aneta
|

Warto się dobrze odzywiac, bo to zawsze wpływa na nasz organizm i samopoczucie. Ja po operacji zaćmy tez jadlam dużo szpinaku czy jarmużu.
Mój okulista odpowiedział na wszystkie pytania i doradził mi co i jak najlepiej.

EwelinaW
|

Luteine trzeba dostarczać d organizmu, bo w koncu sami jej nie produkujemy. Również stosuje lutezan, bo nie dosc ze ma dużo luteiny to i inne witaminy cenne dla wzroku. A mlodzi się nie stajemy, wzrok też wytężony bo wszędzie monitory i ekrany :P Warto o niego dbać, ja przyznam że po miesiącu stosowania inny komfort widzenia.

Iza
|

To prawda, ja się początkowo zastanawiałam o co z tą luteiną chodzi, aż doczytałam, że to nie ta sama, którą brałam w ciąży ;) Zaczęłam brać lutezan, bo szybko męczył mi się wzrok i wieczorami traciłam ostrość, co było uciążliwe, bo ani książki poczytać ani filmy spokojnie obejrzeć. Już jest coraz lepiej, więc faktycznie to musi działać :)

Zed
|

90% to reklamy. Żaden normalny człowiek tak nie pisze. Może,. któryś z redaktorów PZ napiszę coś o tych różnych suplementach "na oczy" oraz ich przyswajalności, bo czytanie komentarzy będących prymitywnie ukrytą reklamą jest kompletnie bezużyteczne.

gmo zabija
|

polowa wpisow to reklamy tutaj... jaki normalny czlowiek mowi zdecydowalal sie na luteine golmax czy cos tam, ha ha, podstawa to zeby nie miec okularowych mongolskozydowskich genow, slowianskie geny sa bezokularowe

thinkpink
|

fakt, witaminy i suplementy na pewno w jakiś sposób wpłyną korzystnie na nasz wzrok, no ale nie ma co się łudzić, że zlikwidują nam wady ;) tak na prawdę jedyne rozwiązanie to odpowiednie okulary, żeby wada się nie pogłębiała, no albo już zabiegi korekty wzroku. ja się długo męczyłam z okularami, ale w końcu się zdecydowalam na zabieg (lentivu, w optegrze) no i to przyniosło faktyczne rezultaty.

hacz
|

A ile dostajesz za taki wpis?