Dieta antystresowa. Dieta dla osób żyjących w ciągłym stresie

2014-04-11 8:58

Dieta antystresowa przyda się większości z nas. W sytuacjach stresowych sięgasz po słodycze i inne przekąski, które szybko podnoszą poziom cukru. Odczuwasz chwilową ulgę, a reakcje chemiczne zachodzące w tym czasie organizmie (np. nagły skok kortyzolu) sprzyjają tyciu. Co można jeść?

Dieta antystresowa nie jest skomplikowana, a jej zadaniem jest zminimalizowanie skutków stresu i utrzymanie organizmu w dobrej formie.

Niedobory witaminy B w stresie

Niedobory witaminy B mogą zaburzyć pracę układu nerwowego. W sytuacjach stresowych spożywanie produktów bogatych w witaminę B jest więc konieczne. W praktyce oznacza to, że kiedy robi się nerwowo, warto jadać:

  • jajka;
  • zieleninę;
  • dziczyznę;
  • wątróbkę;
  • chudy ser;
  • migdały;
  • grzyby;
  • warzywa strączkowe i zielone;
  • brązowy ryż.

Kwasy nienasycone a funkcjonowanie układu nerwowego

Ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego mają nienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza omega-3. Osoby, których dieta jest bogata w omega-3, rzadziej odczuwają niepokój czy zapadają na depresję. Gdzie je znajdziesz? Przede wszystkim w rybach: makreli, sardynkach, śledziach oraz oleju lnianym, rzepakowym i orzechach włoskich.

Niedobory magnezu u pracujących w stresie

Stres podobnie jak używki "wypłukuje" magnez z naszego organizmu. Niedobory tego pierwiastka mogą wywołać rozdrażnienie, lęk, brak skupienia. Regularnie jadaj:

  • szpinak;
  • czarną i białą fasolę;
  • kakao;
  • ryby takie jak halibut czy dorsz;
  • migdały lub orzechy nerkowca.

Warto codziennie pić zioła zmniejszające napięcie, np. rumianek i melisę, zastępując nimi kawę i mocną herbatę.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.