Wzmacniające PRZEKĄSKI dla zmęczonych

Szef wymaga od ciebie wysiłku i inicjatywy, a ty zapadasz w sen zimowy? Dopada cię zmęczenie? Marzysz, by wreszcie się wyspać? Nie masz na nic siły, a zwłaszcza na przestrzeganie diety. Podpowiemy ci, jakie przekąski najlepiej jeść w pracy, żeby wzmocnić organizm i wszystkiemu podołać.

Wychodzisz z domu, kiedy jest ciemno. Wracasz po zachodzie słońca. Pewnie dlatego dopada cię zimowa depresja. W pracy urywające się telefony i tysiąc niedokończonych spraw, a ty miotasz się między głodem czekolady a obawą, że, niestety, nie wejdziesz w ulubione dżinsy. Jeśli tylko odpowiednio zaplanujesz posiłki, unikniesz dodatkowych kilogramów, chandry, będziesz mieć siły i chęci do pracy. Podsuwamy pomysły na przekąski, które wzmocnią i dodadzą sił tak potrzebnych w pracy.

Cytrusy to znakomita przekąska

Wszyscy wiemy, że owoce i warzywa są zdrowe. Jednak polska zimowa dieta jest w nie uboga. Wiele osób uważa, że najlepiej jeść to, czym natura nas obdarza w naszym kraju. Mamy wtedy gwarancję, że dostarczamy organizmowi najpotrzebniejszych składników. Jednak gdy np. na kiszoną kapustę nie możesz już patrzeć, chętnie wybierasz pomarańcze. Nie bój się, że wyrosły dzięki tajemniczym związkom chemicznym. To przesądy. Wystarczy tylko pamiętać o jednym: egzotyczne owoce i warzywa trzeba dobrze umyć. Na przykład banany oraz wszystkie cytrusy wyszorować szczotką z mydłem pod bieżącą ciepłą wodą. Jednak nie możesz na nich poprzestać. Czy wiesz, co powinno się znaleźć w posiłku spożywanym w pracy, aby zapewnił dobry humor i energię?

Ważne

Witamin z grupy B - niezbędnych w procesach przesyłania impulsów we włóknach nerwowych - jest dużo w ciemnym pieczywie, orzechach, pestkach dyni  i słonecznika. Poza tym w mięsie czerwonym, drobiu, łososiu. Warto wiedzieć, że witamina B6 bierze udział w syntezie serotoniny - hormonu działającego przeciwdepresyjnie, zapewniającego nam dobry nastrój. Osoby chorujące na depresję i nerwicę często mają niedobory tej witaminy.

Niedobory żelaza mogą wpływać nawet na niższy iloraz inteligencji! Pamiętaj  o jego źródłach: wątróbce, szpinaku. Przy wchłanianiu żelaza pomaga witamina C, dlatego do mięsnego dania pij zamiast herbaty np. sok z pomarańczy.

Kofeina zawarta w kawie działa szybko, ale krótko, a przy zbyt dużych dawkach nasila uczucie zmęczenia. Dwie filiżanki dobrej kawy dziennie to ilość odpowiednia. Można też pić mocną czarną herbatę. Wiele osób uważa, że jest nawet bardziej skuteczna niż kawa. Jednak nie przesadzajmy z jej ilością.

Przekąski wzmacniające

Uczucie zmęczenia w pracy często bywa spowodowane spadkiem stężenia glukozy we krwi. Glukozę dostarczamy z jedzeniem. Dlatego tak ważne są regularne posiłki, by uzupełniać zapasy. Jeśli na dodatek mało pijesz - zmniejsza się objętość krwi, spada ciśnienie, maleje zdolność koncentracji. Czujesz obezwładniające znużenie. Postaraj się mieć zawsze w pracy butelkę wody mineralnej. Mózg pozbawiony glukozy dosłownie głoduje. Dlatego zadbaj, by miał jej pod dostatkiem. Kiedy nie masz już na nic siły, a w głowie pusto, zjedz coś słodkiego. Ale tylko w pilnej potrzebie i kiedy nie możesz sobie pozwolić na nic innego. Jeżeli starasz się prowadzić zdrowy styl życia, najlepszym rozwiązaniem będzie posiłek nieobfity, ale urozmaicony. Najlepsza jest kanapka, bo pieczywo to przecież źródło glukozy. Jeśli kanapkę zrobisz z pieczywa pełnoziarnistego lub z pestkami słonecznika, dyni, ziarnem sezamu itp., zapewnisz sobie dodatkowo mnóstwo mikroelementów i witamin z grupy B - niezbędnych dla dobrej kondycji układu nerwowego. W kanapce powinna się znaleźć chuda wędlina (czyli białko), sałata, pomidor, papryka lub ogórek jako źródło witamin oraz wody. Nie zapomnij o deserze w postaci jogurtu, dojrzałego banana. W zapasie możesz mieć paczkę orzeszków w czekoladzie lub migdałów. I pamiętaj, zawsze lepiej zjadać małe porcje (mała kanapka, mały jogurt, mały banan). Obfity posiłek powoduje senność.

Kolorowe przekąski do pogryzania

Zadbaj, aby twoje jedzenie było kolorowe. Wbrew pozorom ma to duże znaczenie. „Nakarmisz" też i oczy. Zrób sobie kanapkę, z której będą wystawały listki sałaty, kawałki pomidora. Do zagryzania przygotuj rzodkiewki lub paski papryki. Dobrze ci zrobią winogrona bogate w witaminy A, B i C (ciemne mają więcej żelaza). Wzmacniają, dodają energii - zwierają m.in. cukier gronowy, czyli glukozę, łatwo przyswajaną przez organizm, bo wchodzi w skład osocza krwi.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
eliza
|

Ja kupiłam teraz z sante takie racuchy owsiane i powiem Wam ze jest to doskonały pomysł i na przekąskę i na posiłek. Zwłaszcza jesli dodamy owoce. Naprawde polecam.

psikus
|

tez znma crispy. musze przyznac,ze dobra rzecz, chociaz nie lubie takich nowosci normalnie

emte
|

znam te chrupki, ale w innych wariantach smakowych...powiem,ze od czasu do czasu to super sprawa:)

luiza
|

a co z przekaskami z warzyw i owocow? mysle,ze sa bardzo wazne dla nas...szsczegolnie, ze maja wiele witamin. ja znam suszone jabklka - chrupsy od crispy i powiem szczerze,ze syca ogromnie!!

en
|

A ja kupiłam tonic Bodymaxx dla pracujących umysłowo, tam jest i żeń - szeń i witaminy B, czyli wszystko się zgadza, tak jak w tym artykule.

notabene25
|

Bardzo ciekawy artykuł. Sama pracuję umyslowo stąd często brak mi energii, jestem przybita i coraz częściej czuje się po prostu wypalona. Kawa już nie pomaga, słoneczne dni odeszły w zapomnienie, redbullami czy tigerami nie chce się truć, dlatego też zastanawiam się co jest dobre? W pracy spędzam po 8-12 godzin od poniedziałku do soboty, a więc nie mam czasu na przygotowywanie wartościowych posiłków w takie składniki, które by zapewniły lepszą pracę mojemu mózgowi.
Ostatnimi czasy w akcie desperacji zakupilam sobie korzeń żeń-szenia syberyjskiego i kapsułki ProLady na koncentracje. Kapsułkę jedną zażywam przed wyjściem do pracy, a w przcy przez kilka godzin żuje ten korzeń żeńszenia. Doprawdy nie wiem, która z tych rzeczy mi pomogła, ale prawda jest taka, że mózg lepiej mi już pracuje.