MIECHUNKA jadalna (peruwiańska) - właściwości i wartości odżywcze

2018-12-12 12:53 Monika Majewska

Miechunka jadalna (peruwiańska) to egzotyczna roślina, której wartości odżywcze i właściwości zdrowotne docenili już Inkowie, przez których była nazywana "złotą jagodą". Nic dziwnego - malutki owoc miechunki jest skarbnicą witamin i składników mineralnych, m.in. witaminy A, C, a także tych z grupy B oraz wapnia i fosforu. Sprawdź, jakie jeszcze wartości odżywcze posiada miechunka.

Miechunka jadalna (peruwiańska), znana także jako physalis (od łacińskiej nazwy Physalis peruviana L.), wiśnia peruwiańska lub rodzynek brazylijski, to egzotyczna roślina, której wartości odżywcze i właściwości zdrowotne doceniono już dawno temu w Ameryce Południowej, gdzie jest nazywana złotą jagodą Inków. Obecnie miechunka jest uprawiana niemalże na całym świecie.

Inne popularne rodzaje miechunki to miechunka rozdęta (Physalis alkekengi) i miechunka pomidorowa (Physalis philadelphica Lam.). Jednak nie posiadają one tylu wartości odżywczych i takich walorów smakowych jak miechunka peruwiańska.

Jak wygląda miechunka jadalna (peruwiańska)?

Owoc miechunki, który jest wielkości pomidorka koktajlowego i ma barwę pomarańczowozłotą, ukryty jest w jasnobrązowej otoczce, przypominającej chiński lampion (są to tzw. mieszki). Miechunkę peruwiańską należy odróżnić do miechunki rozdętej, której owoc zamknięty jest w charakterystycznej, intensywnie pomarańczowej lub pomarańczowoczerwonej otoczce.

Miechunka należy do tej samej rodziny co pomidor, bakłażan czy papryka, czyli do rodziny warzyw psiankowatych.

Owoce miechunki odznaczają się delikatnym słodko-kwaśnym smakiem z nutą goryczki, który może przypominać smak agrestu, kiwi lub ananasa. Jeszcze innym osobom owoc miechunki w smaku przypomina połączenie pomidora i pomarańczy.

To ci się przyda

Wartość odżywcza miechunki w 100 g

Wartość energetyczna - 53 kcal
Białko ogółem - 1,9 g
Tłuszcz - 0,70 g
Węglowodany - 11,20 g

Witaminy

Witamina C - 11,10 mg
Tiamina (wit. B1) - 0,110 mg
Ryboflawina (wit. B2) - 0,040 mg
Niacyna (wit. B3) - 2,800 mg
Witamina A - 720 IU

Minerały

Wapń - 9 mg
Żelazo - 1 mg
Fosfor - 40 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Miechunka jadalna (peruwiańska) - wartości odżywcze i właściwości zdrowotne

Miechunka zawiera witaminę C (11,10 mg/100 g), która może zapobiec jesienno-zimowym przeziębieniom, wspomaga układ krwionośny (uszczelnia naczynia krwionośne, zmniejsza ryzyko miażdżycy, obniża ciśnienie) oraz wzmacnia stawy i kości. Ponadto kwas askorbinowy neutralizuje wolne rodniki uszkadzające komórki skóry i odpowiadające za proces jej starzenia się.

Miechunka to także skarbnica witaminy A (720 IU/100 g), która również wzmacnia układ odpornościowy i wpływa na prawidłowy stan skóry. Ponadto odgrywa bardzo ważną rolę w procesie prawidłowego widzenia. Witamina A bierze udział w procesie tworzenia rodopsyny – barwnika obecnego w pręcikach siatkówki oka, który daje możliwość widzenia po zmroku i przy słabym oświetleniu.

Owoce miechunki peruwiańskiej są także źródłem witamin z grupy B, które zwiększają odporność na stres, poprawiają sprawność intelektualną, nastrój i stan zdrowia psychicznego.

Miechunka zawiera także wapń (9 mg/100 g) i spore ilości fosforu (40 mg/100 g) - pierwiastki mineralne, które współuczestniczą w mineralizacji kości i zębów.

Niektórzy uważają, że zawarte w owocach miechunki pestki mają łagodne działanie oczyszczające, w związku z tym polecane są w przypadku problemów z trawieniem i zaparciami.

Warto wiedzieć, że w medycynie ludowej miechunka stosowana była jako środek moczopędny, przeciwzapalny i przeciwreumatyczny.

To ci się przyda

Miechunka jadalna (peruwiańska) - gdzie kupić?

Miechunkę można kupić w sklepach. Kupując miechunkę, należy zwrócić uwagę na kolor owoców - powinny być one pomarańczowe. Żółte i zielone będą niedojrzałe (a co za tym idzie - zbyt kwaśne), z kolei brązowe przejrzałe.

Miechunka jadalna (peruwiańska) - jak jeść?

Owoce należy wyjąć z "lampionu" i umyć pod bieżącą wodą. Mogą być jadane surowe.

Miechunka jadalna (peruwiańska) - zastosowanie w kuchni

Miechunka może stanowić bazę przetworów - dżemów, konfitur, galaretek itp., a nawet nalewek. Może być również dodatkiem do sałatek, ciast, jak również stanowić dekorację tradycyjnych wypieków.

Z kolei suszona miechunka jest zdrową alternatywą dla chipsów, paluszków, krakersów i innych niezdrowych przekąsek. Suszone owoce mogą być również dodatkiem do jogurtu czy muesli. Warto wiedzieć, że suszona miechunka zawiera średnio 343 kcal, 79 g węglowodanów, 6 g białka i 1 g tłuszczu w 100 g.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Gosia
|

W tym roku wyhodowałam ją po raz pierwszy. Niestety pogoda nie sprzyjała uprawie. Dojrzało bardzo mało owoców. Po zjedzeniu pierwszego nie wiedziałam czy mi smakuje czy nie. Jednak w miarę jedzenia apetyt rośnie. Teraz uważam że miechunka jest super. W przyszłym roku też posadzę. Bez względu na pogodę. Z pewnością coś dojrzeje ☺

Ala
|

Lubie nowości, lubię eksperymentować ze smakami, ale ten jakoś do mnie nie przemówił. Bardziej ten artykuł i dane dotyczące właściwości odżywczych tego owocu.
No to na zdrowie!

maciek
|

Miechunka smaczna :) i artykul pomocny;)

kasper
|

Dzisiaj zjadłem miechunki, Bardzo dobrze smakowały