Prawdy i mity na temat picia wody. Ile litrów wody powinno się pić dziennie?

2015-07-04 13:01 Monika Majewska

To, ile litrów wody potrzebujemy, zależy od naszej płci, codziennej aktywności fizycznej, ilości spożywanych posiłków, a także chorób, z jakimi się zmagamy. Jednak wielu dietetyków zgodnie twierdzi, że każdy powinien pić 2,5 litra wody dziennie. Sprawdź prawdy i mity o piciu wody i dowiedz się, ile tak naprawdę trzeba pić wody dziennie.

Każdy z nas potrzebuje 2,5 l wody dziennie

Mit. Lekarze zalecają, aby codziennie przyjmować ok. 2,5 litra wody dziennie. To mit. Należy pamiętać, że wodę dostarczamy w postaci herbaty, soków, mleka, zupy. Do tej listy zalicza się się także kawę. Poza tym większość niezbędnego płynu spożywamy w posiłkach.

Woda wypłukuje toksyny z organizmu

Prawda.Sama woda nie neutralizuje toksyn, ale wspomaga pracę nerek, które przyczyniają się do oczyszczania naszego organizmu z odpadów metabolicznych. Brak odpowiedniej ilości wody w organizmie sprawia, że nerki nie mogą wykonywać swojej pracy prawidłowo, a toksyny zalegają w organizmie.

Picie wody pozwoli zachować optymalny poziom nawilżenia skóry

Mit. Ilość wody, jaką wypijamy każdego dnia, ma niewielki wpływ na poziom nawilżenia naszej skóry, ponieważ nie jest ona w stanie dotrzeć do wierzchniej warstwy skóry. Właściwy poziom nawilżenia skóry zależy od czynników zewnętrznych, takich jak:

  • sposób codziennego oczyszczania skóry,
  • skład kremów, jakie nakładamy na skórę twarzy,
  • liczba gruczołów łojowych skóry i ich funkcjonowanie,
  • wilgotność powietrza.

W związku z tym picie dużej ilości wody nie zapobiegnie wysuszeniu skóry.

Woda butelkowana zawiera więcej minerałów

Mit. Napis na etykiecie butelki "woda mineralna" wcale nie oznacza, że dana woda jest źródłem minerałów. Tego typu etykiety często wprowadzają ludzi w błąd. Pamiętaj, że prawdziwa naturalna woda mineralna powinna zwierać 1000 mg (1 g) minerałów w 1 litrze. Wody o niższej mineralizacji są wodami źródlanymi.

Czytaj też:

NAPOJE izotoniczne i energetyzujące, czyli napoje funkcjonalne

Woda mineralna czy stołowa, napój czy SOK, czyli co wybrać do picia?

Czym najlepiej ugasić pragnienie?

Woda pomaga w procesie odchudzania

Prawda. Woda odgrywa ważną rolę w procesie odchudzania. Wypełnia żołądek, na długi czas dając uczucie sytości, w związku z tym tracisz apetyt na podjadanie niezdrowych przekąsek.

Picie wody w nocy przyśpieszy twój metabolizm

Mit. Woda nie przyśpiesza procesów metabolicznych. Co więcej, duża ilość wody wypita na noc może tylko zakłócić sen lub spowodować kłopoty z zasypianiem.

Brak wystarczającej ilości wody wpływa na samopoczucie

Prawda. Jeśli nie wypijesz min. 1,5 litra wody w ciągu dnia, możesz się poczuć znużona i osłabiona. W niektórych przypadkach mogą wystąpić zawroty głowy i drżenie rąk. Oznacza to, że poziom elektrolitów w twoim organizmie drastycznie się obniżył. W takiej sytuacji najlepiej sięgnąć po wodę wysoko zmineralizowaną.

Odwodnienie organizmu - jakie są jego objawy?

Polecamy
jesz co lubisz odchudzanie

Autor: Time S.A

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci schudnąć, utrzymać wagę lub zapobiec chorobom dietozależnym, a przy tym jeść zdrowo i smacznie. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Malgzata Janusevic
|

zgadzam sie,ja tez tak mam

Malgzata Janusevic
|

Belkot,od kiedy pije 2 l wody dziennie a nawet wiecej,tylko wode bardzo cera mi sie poprawila! kawy nie pije,soki czasami i herbate lubie. Pijcie wode na zdrowie sama sie o tym przekonalam na wlasnej skorze.

Roman
|

A ja się trzymam zasady: Ilość pitej wody = waga (kg} * 30 - wynik w ml. Latem podczas większego ruchu lub upału dodaję wg potrzeby (np. pocenia się). Pije najczęściej wodę źródlaną, więc co drugi dzień dodaję porcję elektrolitów z apteki. Zamiast tego niekiedy dodaję do wody szczyptę soli kamiennej kłodawskiej na szklankę (jak ja mam) lub co trzecią butelkę piję muszyniankę. Ważę ok. 100 kg (brzuszek) i picie 3-4 l. wody jest dla mnie konieczne. Jako pitne uważam wody niegazowane i niesłodzone, herbaty naturalne i ziołowe, kawę, lekkie zupy z wywaru jarzynowego. Różne napoje, nektary, peseudo-soki (chemia + syrop glukozowo-fruktozowy) uważam za trucizny. Jedna z najlepszych onegdaj polskich firm zielarskich teraz takie "badziewie" produkuje i nawet w aptekach te trutkę sprzedają.

Milenka
|

Słuchajcie do wszystkiego da się przyzwyczaić. Ja kiedyś też nie przepadałam za samą wodą. Teraz jest to jeden z napojów którego pije najwięcej. Wystarczy się przełamać i regularnie sięgać po nią. To jest tak samo jak ze wszystkimi nawykami a zobaczycie że napoje słodkie pójdą na bok tak było w moim przypadku :)

malgozata Janusevič
|

Belkot,gdy zacelam pic wode codziennie po przynajmniej 1.5 l,cera bardzo sie mi poprawila,rozjasnila,przedtem bylo kiepsko.

Alina
|

Co za duzo to niezdrowo. Ja sie trzymam tego, że powinnam wypijać około 2 litrów płynów na dobę. Celowo piszę płynów, bo za wodą nie przepadam, ale liczą się też soki czy herbatki. Herbaty piję głownie ziołowe, chociaz czasem i czarna się zdarzy. Soki zawsze 100%, najbardziej mi podchodzi tarczyn jabłkowy :)

dr Nowak
|

Wodę można przedawkować, picie nadmiernej ilości wody jest szkodliwe a nawet może prowadzić do śmierci.

jakub
|

ja smialo pochlaniam ok 7 litrow. na samym treningu wypijam 2.5l.
do kazdego posilku 800ml. no i oczywiscie w miedzyczasie popijam wode :D

cichoc
|

Jestem pod wrażeniem osób, które mają wstręt do wody. Jedyny i niezastąpiony napój potrzebny do życia, pyszny i orzeźwiający, a komuś się może nie podobać. No paczcie co za ludzie;]

Zwisu
|

Ja nie mogłem wypić więcej niż pół butelki wody którą ciągle kupowałem bo już miałem dość i mi nie wchodziła, zimeniłem wodę na cisowiankę lekko gazowaną o niskim nasyceniu, i ta mi lepiej wchodzi, jestem w stanie obalić butelkę 1,5 l w pracy. Także woda wodzie nie równa pod względem "ciężaru". Popróbuj która lepiej siada i taką pij, od razu powiem że gazowane odpadają bo się nie da tego pić dużo