Dieta na masę dla 16-latka [Porada eksperta]

2013-07-08 12:50
Porada fizjologa żywienia
Autor: Getty Images

Jaka dieta na masę byłaby dla mnie dobra? Mam 16 lat, moja waga 60 kg, okolo 180 cm wzrostu. Trenuję karate - wtorek - 18:00, czwartek - 18:00, dodatkowo jeżdżę na rowerze i trenuję w domu. A teraz są wakacje, więc więcej ćwiczę. Czy dostanę jakąś propozycję diety, żeby się zdrowo odżywiać i przybrać na masie?

Witaj Wojtku! Cudów nie ma. Trudno jest zbudować masę jeśli organizm bardzo intensywnie rośnie. Na początek trzeba zabezpieczyć potrzeby rozwijającego się i ćwiczącego organizmu. Najlepiej więc ułożyć dietę u dietetyka, sprawdzić skład ciała i wyeliminować błędy żywieniowe. To jest najlepsze rozwiązanie dla ciebie. Szybki przyrost masy ciała oznacza więcej białka w diecie. Jest ono z kolei dosyć sporym obciążeniem dla organizmu. Odżywki nie wchodzą w grę z powodu ryzyka zanieczyszczeń hormonami, podobnie jak drób, a szczególnie kurczaki. Warto też, aby specjalista ocenił twój trening. Niewskazane są statyczne pozycje i dźwiganie dużych ciężarów. Obciąża to stawy oraz serce. Nie każde więc ćwiczenie jest dla ciebie i internet nie powinien być "głównym" trenerem. Ja raczej doradzałabym ćwiczenia zwinnościowe i szybkościowe, które pozwolą ci na rozwój cech motorycznych, na które mało zwraca się uwagi u nastolatków. Sprinty, skoki na skakance, interwały biegowe. A mięśnie jeszcze urosną, wszak przed tobą skok pokwitaniowy. Pozdrawiam

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE