Alergia na nikiel a dieta [Porada eksperta]

2013-04-08 10:20
Porada fizjologa żywienia
Autor: Getty Images

Mam alergię na nikiel, proszę o składniki diety które mogę jeść.

Witaj. Lista produktów z których możesz komponować jadłospisy (chociaż jak sama wiesz organizm może na nie zareagować bardzo indywidualnie. Zależy to od sposobu produkcji, technologii czy skażenia gleb, które im bliżej miast tym mają dużo niklu). Owoce: brzoskwinie, gruszki, banany, jagody, truskawki, jeżyny. Każdy może być zjadany świeży lub gotowany, ale nie w puszkach. Unikaj malin, ananasów, fig, daktyli, śliwek. Jabłka, pomidory, pomarańcze, grejpfruty, i inne cytrusy mają mało niklu, ale mogą nasilać objawy alergii. Warzywa: większość warzyw jest dozwolona, szczególnie papryka, ogórki, bakłażan, i kapustne. Unikaj zielonych warzyw liściastych (szpinak, jarmuż, sałata) oraz roślin strączkowych. Kiełki, mają wysoką zawartość niklu. Mleko i jego przetwory: wszystkie zwykłe produkty mleczne - mleko, śmietana, ser, masło, jogurt - są dozwolone. Unikaj mleka, serków czekoladowych i z malinami lub jogurtów, serków z owoców cytrusowych. Zakazana jest margaryna. Produkty zbożowe: białe pieczywo, makarony z mąki oczyszczonej pszennej, ryżowej, kukurydzianej. Również ryż, makaron ryżowy, makarony. Unikaj płatków owsianych, otrąb, ziaren słonecznika czy sezamu, kaszy gryczanej palonej Mięso, drób, jaja: większość rodzajów białka zwierzęcego ma niską zawartości niklu. Kurczak, indyk, wołowina, jaja są zalecane. Skorupiaki, takie jak krewetki i ostrygi, i łosoś niestety już nie. Nie jedz konserw mięsnych i ryb z puszki, takich jak tuńczyk. Napoje: napoje alkoholowe, kawa i herbata są dozwolone (z wyjątkiem kawy zbożowej), podobnie jak napoje gazowane i soki z owoców o niskiej ilości niklu (z owoców wymienionych wyżej). Unikaj soku z jabłek i cytrusów, kakao i napojów czekoladowych. Warto też przed każdym posiłkiem zażyć witaminę C i jeść dużo produktów bogatych w żelazo.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE