Mrożonki - zasady prawidłowego ROZMRAŻANIA żywności

2007-05-15 2:01

Przy wszystkich zaletach mrożonek musimy pamiętać o przestrzeganiu zasad dotyczących ich przechowywania i rozmrażania. Dowiedz się, jak rozmrażać żywność, aby się nie zepsuła i nie straciła wartości odżywczych.

Jeżeli kupioną właśnie mrożonkę chcesz nadal przechowywać, nie możesz dopuścić, by podczas transportu ze sklepu rozmroziła się. Nie powinna pozostawać poza lodówką dłużej niż godzinę. Gdy czas ten się przedłuży, istnieje ryzyko, że ulegnie rozmrożeniu i będziesz ją musiała natychmiast wykorzystać.

Przechowywanie mrożonek powinno odbywać się w temperaturze nie wyższej od temperatury zamrażania (podanej na opakowaniach produktów). Chodzi o zahamowanie rozwoju drobnoustrojów oraz wszelkich zmian biochemicznych i chemicznych. Dlatego temperaturę w zamrażalniku ustaw na -18oC lub niższą.

W odróżnieniu od lodówki, produkty spożywcze przechowywane w zamrażarce warto układać ciasno, aby urządzenie pracowało sprawnie i efektywnie.

Aby przechowywane produkty nie uległy uszkodzeniu, najlepiej przechowuj je w plastikowych pojemnikach lub dostosowanych do niskich temperatur torbach.

Prawidłowe rozmrażanie - jak rozmrażać?

Najlepiej bezpośrednio przed spożyciem i to jak najszybciej, by nie dopuścić do gromadzenia się drobnoustrojów. Dlatego te owoce i warzywa, które są przeznaczone do dalszej obróbki cieplnej, od razu po wyjęciu z zamrażarki, ugotuj.

Natomiast jeżeli nie są one przeznaczone do gotowania, lepiej rozmrażaj je w lodówce niż w temperaturze pokojowej. Zmniejsza to straty witaminy C oraz spowalnia rozwój bakterii i pleśni.

Owoce miękkie (np. truskawki), przeznaczone do spożycia na surowo, opłucz chłodną wodą i zasyp cukrem w celu odizolowania od powietrza. Do czasu, aż się całkowicie rozmrożą, niech stoją w lodówce, na najniższej półce.

Jeśli owoce chcesz dodać do galaretki, wówczas do jej przyrządzenia weź mniej wody, a po przestudzeniu zalewej galaretką zamrożone owoce.

Warzywa przeznaczone do gotowania wrzuć od razu do gorącej wody i gotuj pod przykryciem możliwie krótko. Możesz także ugotować je na parze. W ten sposób nie stracisz witamin i wartości odżywczych produktów.

Warzywa na surówkę pozostaw na kilka godzin w dolnej części lodówki. W ten sposób same się delikatnie rozmrożą. Potem dopraw je do smaku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020
KOMENTARZE
online
|

Tak, prawdopodobnie tak jest