Dieta 8 godzin: na czym polega dieta 8-godzinna? Czy jest skuteczna?

2020-01-20 14:41 Monika Majewska

Dieta 8-godzinna to program odchudzania, dzięki któremu pozbędziesz się nadwagi bez kulinarnych wyrzeczeń. Jak przekonują autorzy diety - możesz stracić kilogramy bez przykładania wagi do tego, co jesz. Kluczem do zgrabnej sylwetki jest bowiem czas, jaki dajemy organizmowi na strawienie pokarmu. Na czym polega dieta 8-godzin? Czy dieta 8-godzinna jest skuteczna?

Dieta 8 godzin, inaczej dieta ośmiogodzinna, nie jest kolejnym restrykcyjnym programem odchudzania. Jak przekonują twórcy diety, David Zinczenko i Peter Moore, możesz tracić kilogramy bez przykładania większej wagi do tego, co jesz.

Dieta 8 godzin - na czym polega? Zasady diety ośmiogodzinnej

Autorzy diety ośmiogodzinnej przekonują, że można chudnąć, jedząc to, na co mam się w danej chwili ochotę. Warunkiem powodzenia diety jest jedynie przestrzeganie czasu posiłków, a te można spożywać wyłącznie w ciągu wybranych ośmiu godzin. Pozostałe 16 są przeznaczone na regenerację organizmu - w tym czasie powinien spalić kalorie dostarczone przez ostatnie 8 godzin.

Zinczenko i Moore przekonują że przyczyną nadwagi i otyłości nie jest zwyczaj jedzenia o dowolnych porach, zwłaszcza późno wieczorem. Według nich jedząc cały dzień, od wczesnego rana do późnego wieczora, nie dajemy organizmowi czasu na odpowiednie strawienie pokarmu i pozbycie się toksyn z organizmu. Żołądek człowieka nie jest bowiem w stanie trawić po określonych godzinach. W konsekwencji nadwyżka kalorii, którą dostarczamy po dozwolonych godzinach, odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

By udowodnić teorię Zinczenko i Moore'a, przeprowadzono eksperyment na myszach. Gryzonie podzielono na dwie grupy i obie poddano wysokotłuszczowej diecie. Z tą różnicą, że tylko pierwsza połowa myszy mogła jeść o dowolnych porach dnia. Pozostałym został narzucony ośmiogodzinny czas na spożywanie posiłków. Badanie trwało sto dni i przez ten czas na wadze przybrały jedynie myszy, którym spożywały pokarm przez całą dobę.

Dieta 8 godzin i "opóźnione" śniadania

Zinczenko i Moore przekonują do spożywania "opóźnionych śniadań". Po wstaniu z łóżka lepiej napić się kawy lub herbaty, a śniadanie zjeść parę godzin później. W ten sposób można przedłużyć sobie 8-godzinny okres przeznaczony na jedzenie. Jednak jak powszechnie wiadomo śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który powinien dostarczać 40% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, gdy następuje wzrost zachorowań na choroby infekcyjne. Odkładając śniadanie na później, jemy więcej, a organizm ma mniej czasu na spalenie dostarczonych kalorii, co niesie za sobą ryzyko przyrostu tkanki tłuszczowej. Z tego powodu treściwe śniadanie najlepiej zjeść w ciągu pierwszej godziny od przebudzenia.

Polecamy
jesz co lubisz odchudzanie

Autor: Time S.A

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci z łatwością schudnąć, a przy tym jeść zdrowo, smacznie i bez wyrzeczeń. Skorzystaj z Jeszcolubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Dieta 8 godzin i 8-minutowy trening

Według autorów diety 8-godzinnej, min. 8-minutowy trening wspomoże w procesie spalania tkanki tłuszczowej. Jednak kilka minut ruchu dziennie to za mało, aby pozbyć się zbędnych kilogramów i wspomóc wydolność całego organizmu.

Dieta 8 minut - czy jest skuteczna?

Zinczenko i Moore dochodzą do wniosku, że skoro osoba odchudzająca się ma tylko 8 godzin w ciągu doby na spożywanie posiłków, ograniczy ich przyjmowanie i w ten sposób zmniejszy ilość przyjmowanych kalorii. Nic bardziej mylnego. Autorzy diety 8-godzinnej nie podają maksymalnej dziennej wartości energetycznej pokarmów, co więcej nie zabraniają wybierać wysokokalorycznych produktów. W związku z tym nawet podczas wybranych 8 godzin można dostarczyć organizmowi nadmiernej ilości kalorii. A ponieważ dieta 8-godzinna to swego rodzaju przerywana głodówka, istnieje ryzyko, że efektem 16-godzinego postu może być wilczy apetyt i przyjmowanie nadmiernej ilości pokarmów. Lepiej więc stosować zdrową, zbilansowaną dietę, opartą na piramidzie żywienia, a ostatni posiłek spożywać przed godziną 18-19.

Czytaj także:

Jak zdrowo schudnąć - rady psychodietetyka

Każdy z nas marzy o szczupłej i zgrabnej sylwetce. Jednak nie wszystkie sposoby na odchudzanie są dobre dla naszego zdrowia. W jaki sposób mądrze i zdrowo się odchudzać? Posłuchajcie naszego eksperta - psychodietetyka i coacha zdrowia Elżbiety Lange.

Jak zdrowo schudnąć - rady psychodietetyka

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
TomekM
|

Facet, 186 cm. W styczniu, gdy zacząłem się odchudzać, ważyłem 113 kg. Stosowałem dietę 8-godzinną (żadnych dodatkowych ograniczeń, jadłem wszystko co tylko chciałem), jedząc od 12 do 20 (śpię w godzinach 2-10) i do końca kwietnia zszedłem do 102 kg (czyli 11 kg w 4 miesiące). Potem, ze względów osobistych nie byłem w stanie utrwać w diecie i w praktyce stosowałem ją w kratkę - przez połowę czasu lub mniej (zdarzało mi się jeść albo za wcześnie albo za późno) i do końca czerwca przytyłem do 103 kg. W lipcu znowu wziąłem się w garść - tym razem ograniczyłem dodatkowo cukier, zacząłem codziennie ćwiczyć w domu (głównie pompki), i zacząłem pić regularnie wodę - 3 litry dziennie. Jest 12 września i ważę 93,5 kg. Czyli w 2,5 miesiąca 9,5 kg.
Moim zdanie dieta 8-godzinna jest super. Nie czuję, że jestem na diecie, nie odmawiam sobie loda, Burger Kinga czy Pasibusa, a znikam w oczach, przy okazji czując się świetnie i zwiększając masę mięśniową. Polecam ^^

Iza
|

Działa niewiarygodnie na 45 latkę, czyli mnie. Chudnę w oczach. jem wszystko, byle do 19:30, dietę zaczynam o 11:30. Polecam wszystkim, którzy nie jedzą śniadania, bo nie mają rano ochoty, nie mają czasu, piją rano kawę i to jest śniadanie. Nie wiem, jak ta dieta działa na słodyczożerców, bo słodycze to nie mój problem, zawsze wolałam zjeść kanapkę albo i trzy kanapki. Lubię jeść tłusto, ziemniaki pieczone, sosy, mięso w sosie, kanapki z serem żółtym i szynką, jajka, omlety. Słodycze tylko przed miesiączką. Warzywa też jem i jadłam dużo, owoców również. Jem to wszystko tylko w okienku ośmiogodzinnym i chudnę... Szok.

Mato
|

Czy to dziala

Gosia
|

Nie tylko fajna dieta , ale również świetne samopoczucie oraz dobre wyniki badań . Organizm ma czas na odpoczynek i regenerację . Wiem co mówię - stosuję od 15 lat . Powodzenia !

joanna
|

Przy niedoczynności tarczycy i hashimoto najlepsza dieta. Mniej kilogram na tydzien NARESZCIE

ola
|

Zapraszam na nową grupę Dieta 8-godzinna IF 8/16 5:2

Oliwia
|

Tez jestem na tej diecie. Juz kolejny raz. Za pierwszym razem schudlam w miesiąc 5 kilo.
W ciagu 8h jadlam duzo ale zdrowiej.
Nie mialam efektu jojo po 3 miesiecznej przerwie wróciłam do diety i teraz stracilam w 3 tyg 3 kilo. "poradnikzdrowie" mam wrażenie jest sponsorowany przez koncerny farmaceutyczne bo obala wszelkie alternatywne kuracje i diety ktore dobrze wplywaja nam na zdrowie

Karola
|

Mam 45 lat i z powodu niedoczynności tarczycy od 4 lat kłopot z nadmiarem wagi (+15kg). Regularnie ćwiczę, odrzywiam się zdrowo - 4 posiłki, 1500 kcal. Pomimo tego waga ledwie drgnęla. Jakieś 2-3 kg. Od 3 tygodni jestem na diecie 8/16 i.... 5 kg. mniej! Nie wiem jak inni ale dla mnie rewelacja! Nie chodzę głodna ale nareszcie szczęśliwa. Ponieważ jestem tzw sową mój rytm posiłków to 11-19. Nadmienię jeszcze, że "przetestowałam" kilku znanych dietetyków z ŻADNYM skutkiem.
Ja ze swej strony, polecam bardzo.

Naki
|

Według autorów diety śniadanie ma być opóźnione, autor artykułu dodał informację od siebie, iz lepiej jeść śniadanie w przeciągu godziny od przebudzenia co jest niezgodne z założeniami diety ;)

Naki
|

w artykule, który czytałam autorzy diety przekonują, ze jedzenie śniadania późno wcale nie spowalnia organizmu ani nie wpływa źle na pracę mózgu z tego względu, ze organizm metabolizuje i wykorzystuje energię, która zgromadzona jest w komórkach tłuszczowych ;) zalecają wypicie porannej kawy (bez mleka) bądź herbaty (kofeina podkręca metabolizm) a śniadanie odłożyć na później także wydaję mi się ze 10 to dobra godzina (według ich zaleceń) :) zalecają równiez, krótki trening przed śniadaniem