Tyję powietrzem [Porada eksperta]

2013-04-08 12:18 Agnieszka Ślusarska

Od 2003 r. sukcesywnie tyję, ale prawdziwy rzut wagi nastąpił w kilka miesięcy po śmierci mamy w 2004 r. Przez długi długi czas, jeszcze w 2003 r., udawało mi się utrzymywać wagę 57,600, a teraz ważę już 65 kg przy wzroście 153 cm i różnego rodzaju dietach. Na początku odżywiałam się tak samo, a teraz bardzo zmieniłam dietę - jem płatki fitella z mlekiem ok. 300 g, później w pracy piję kawę rozpuszczalną z mlekiem i 1 kostką brązowego cukru, potem gorący kubek lub gotową owsiankę lub kisiel, potem piję herbatę z 1 kostką brązowego cukru, na obiad miseczka zupy lub inne danie (nie łączę ziemniaków z mięsem i surówką, unikam smażonego), później na podwieczorek jabłko lub mała kiść winogron lub jedna kromka chleba (praktycznie unikam jedzenia chleba). Rzuciłam w październiku 2008 r. palenie, w tym samym czasie brałam meridię 0,1, kupiłam też rowerek do domu i niestety nie schudłam. Choruję na niedoczynność tarczycy spowodowaną Hashimoto, oraz mam zespół jelita drażliwego - powodujący zaparcia. Popadłam już w obłęd - tak strasznie boję się bardziej utyć (źle się czuję, ponieważ jestem niska a wzdęcia powodują ucisk na przeponę, jestem wiecznie zmęczona chwilami zdaje mi się, że się uduszę), nie wiem jak mam sobie pomóc. Bardzo proszę o podpowiedź co mam z sobą zrobić...

Witaj Aneto,
w Twoim przypadku najlepiej abyś wybrała się do dietetyka, który ułoży Ci indywidualną dietę. Przy niedoczynności tarczycy niestety waga rośnie i nawet diety niekiedy nie skutkują. Ale nie ma co się załamywać, spróbujmy trochę innym sposobem. W diecie, którą opisałaś na oko jest za mało białka, a za dużo węglowodanów. Cukier brązowy, spróbuj zamienić na cukier brzozowy (do kupienia w sklepach ze zdrową żywnością). Jedz 5 razy dziennie w odstępach 3 godzinnych. Nie jedz na 2-3 godz przed snem. Staraj się wybierać pełnowartościowe produkty: dużo ryb, chude mięso drobiowe, warzywa, owoce, chudy nabiał. Jedz węglowodany dostarczające dużo błonnika i o niskim lub średnim IG. Znajdziesz w otrębach, pieczywie razowym, grubych kaszach, makaronach razowych, ryżu pełnoziarnistym. Koniecznie jedz śniadanie i II śniadanie. Do pracy zabieraj owoc, kanapkę (najlepiej z pieczywa razowego z warzywami i chudą wędliną) lub serek wiejski z warzywami otrębami lub, 1 opakowanie jogurtu Activia + 1 łyżeczka otrąb owsianych. Na obiad jedz 1 danie. Najlepiej pierś kurczaka, lub rybę bez panierki- pieczoną w folii, grillowaną lub smażoną na łyżeczce oliwy. Do tego zjedz kaszę, ryż lub makaron razowy w ilości na początku nie większej niż 4- 5 łyżek. Jedz dużo surówek lub warzyw (tylko bez majonezu, gotowanej marchewki, buraczków, kukurydzy, zasmażek, bułki tartej, dodatku masła, śmietany, dipów majonezowych). Jedz dużo brokułów. Unikaj słodkich napojów, soków, pij 2 litry wody dziennie. Unikaj fast foodów, słodyczy, ciast, chipsów, paluszków, solonych orzeszków,potraw w panierkach. Dodawaj do potraw sól jodowaną. Twoje BMR wynosi 1490 kcal, przy niskiej aktywności byłoby to około 1700 kcal. Aby wypracować deficyt 500-600 kcal powinnaś jeść około 1000-1200 kcal/dobę. Pozdrawiam

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE