Mam 12 lat i 85 kg wagi... [Porada eksperta]

2013-04-05 16:20 Agnieszka Ślusarska

Mam 12 lat i ważę 85 kg. Chciałabym bardzo schudnąć, ale ciągle jem słodycze. Rano przed szkołą nie jem śniadania, a jak przychodzę ze szkoły to zajadam się słodyczami. Bardzo bym chciała zgubić brzuch i wyszczuplić nogi.

Niestety jeżeli nie będziesz jadać śniadań, bardzo trudno będzie Ci zmniejszyć masę ciała. Skoro nie dostarczasz organizmowi energii rano (a kiedyś musi ją otrzymać) zaczyna domagać się tego wieczorem. Stąd wieczorny nasilony apetyt. Spróbuj ograniczyć słodycze, ale nie rezygnuj z nich całkowicie. Stopniowo zmieniaj swój sposób żywienia. Staraj się jeść 5 posiłków, wtedy napady głodu będą mniejsze lub znikną całkowicie. Warto też wprowadzić trochę produktów z błonnikiem, magnezem i cynkiem. Dla ułatwienia podaję przykładowy dzień jadłospisu zaspakajającego zapotrzebowanie na smak słodki: śniadanie ok. 290 kcal: kanapka z serem żółtym i kiełkami 2 cienkie kromki pieczywa z nasionami słonecznika, 1/3 opakowania serka naturalnego o obniżonej zawartości tłuszczu, plasterek sera żółtego, średnia czerwona papryka, garść kiełków słonecznika.
II śniadanie ok. 140 kcal: mandarynkowy jogurt małe opakowanie jogurtu naturalnego bez cukru, 2 małe mandarynki. Obiad ok. 420 kcal: kurczak w sosie morelowym 100 g fileta z piersi kurczaka (masa mięsa surowego), 2 duże róże brokuła, 3 suszone morele, 2 łyżeczki niskosłodzonego dżemu morelowego, 2 łyżki sosu sojowego, 33 g brązowego ryżu (masa przed ugotowaniem). Mięso pokrój, oprósz ulubionymi przyprawami, podsmaż na patelni beztłuszczowej, następnie dodaj dżem, pokrojone suszone morele, ugotuj brokuła na parze i wrzuć na patelnię, dodawszy wcześniej ugotowany ryż, sos sojowy. Duś jeszcze 3–4 minuty. Podwieczorek ok. 230 kcal: budyń waniliowy z owocami szklanka mleka 0,5 proc, 1/2 torebki budyniu waniliowego z cukrem, średnie kiwi, mała mandarynka. Kolacja ok. 230 kcal: barszcz ukraiński 2/3 opakowania mrożonki „Barszcz ukraiński”, jajko na twardo, 2/3 opakowania naturalnego serka o obniżonej zawartości tłuszczu, ulubione przyprawy

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE