Leczenie dietą otyłego dziecka z nietolerancją glukozy [Porada eksperta]

2013-10-30 12:10
Porada dietetyka
Autor: Getty Images

Chciałabym dowiedzieć się, co może jeść dziewczynka w wieku 10 lat, u której stwierdzono nieprawidłową tolerancję glukozy. Dodatkowo jest otyła, przy wzroście 143 cm waży 44 kg. Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź.

Nieprawidłowa tolerancja glukozy może być wynikiem nadmiernej masy ciała. Na pewno redukcja kilku kilogramów korzystnie wpłynie na glikemię córki. Odchudzanie dzieci zdecydowanie różni się od odchudzania dorosłych. Przede wszystkim nie nazywamy tego odchudzaniem, a zmianą nawyków żywieniowych CAŁEJ rodziny.

Nawyki żywieniowe musi zmienić cała rodzina

W rozmowach z dzieckiem bardzo ważne jest, aby nie mówić, że przechodzi na dietę, ale że cała rodzina zmienia swoje nawyki żywieniowe, żeby wszyscy byli zdrowi i sprawni. Wykluczone jest gotowanie innych posiłków dziecku, niż reszcie rodziny. Bliscy mają dostosować się do sposobu odżywiania dziecka (oczywiście starsi dostają większe porcje).

Córki nie można przezywać, że jest "gruba", śmiać się z niej, ukrywać przed nią jedzenia, oszukiwać, ściśle przestrzegać czy stosuje zalecenia. Rodzic swoim sposobem zachowania żywieniowego powinien dać dziecku przykład jak jeść i co jeść.

Ponieważ dziecko, mimo nadwagi ciągle rośnie i rozwija się, musimy zwrócić uwagę na jakość pożywienia.

To, co powinno znaleźć się w menu, do prawidłowego rozwoju to: produkty zbożowe z pełnego ziarna, produkty mleczne, jaja, ryby, orzechy, oliwa z oliwek, mięso, warzywa, owoce i woda.

To co należy ograniczyć to: słodycze, słodkie produkty mleczne, słone przekąski.

To co należy wykluczyć: żywność typu fast food, jedzenie słodyczy na wieczór, jedzenie słodyczy częściej niż jeden raz w tygodniu, słodkie napoje gazowane.

W menu Pani córki powinno znajdować się 5 posiłków: śniadanie (zawsze zjedzone przed wyjściem do szkoły), drugie śniadanie, lunch, obiad i kolacja.

Śniadanie powinno zawierać: produkt zbożowy pełnoziarnisty, np. chleb orkiszowy ( 2 kromki po 25g), cienka warstwa masła i zamiennie: jajko na twardo/plaster szynki/sera/ryby/ twarogu z miseczką różnych warzyw oraz 1/2 owocu. Składników jest dużo, ale mogą być małe. Tak jak pisałam, dbamy o jakość posiłków.

Do szkoły córeczka ma zabierać: wodę 0,7 ml i sok z marchwi lub jabłek (jednodniowy). Jeżeli sok jest za ciężki, powinna wypić go jako deser po obiedzie. Do szkoły obowiązkowo jedna lub dwie małe kanapki, z różnymi warzywami i kawałkiem sera, ryby lub szynki. Jeżeli córka lubi, można pokroić jej drobno marchewkę (200g) i dać jako przekąskę do szkoły. Dobrze, gdyby córka zabrała do szkoły kefir, jogurt naturalny lub mleko (chociaż wiem, że w polskich szkołach, młodzież różnie reaguje na te produkty i dzieci nie chcą ich zabierać). Proszę spytać córki, jak ona by chciała.

Na obiad zawsze są różne warzywa, produkt zbożowy, jak np. makaron, ryż (tylko nie biały), kasza lub ziemniaki (2 -3 małe sztuki ok. 150g), oliwa max. 2 łyżki i białko zwierzęce, czyli ryby lub mięso, albo dodatek warzyw strączkowych. Dziecko może nie przepadać za tego typu warzywami, więc można spróbować zrobić z nich zupę krem.

Kolacji proszę nigdy nie pomijać. Można córce usmażyć naleśniki z mąki orkiszowej, kefiru i jajka na kropli tłuszczu. Taki naleśnik może być zjedzony na słodko z owocami (100g) + jogurt + łyżeczka (nie łyżka) cukru i 50g twarogu chudego lub na słono z rybą lub pieczarkami i cebulką.

Ważne jest, aby pamiętać o 2 porcjach produktów mlecznych półtłustych. Dziennie córka powinna wypijać ok. 1,5 l płynów. Proszę oprócz zajęć w-f, 5 razy w tygodniu chodzić z córką na szybki godzinny spacer. Zalecenia, które napisałam, proszę wypisać w punktach, dokładnie przeanalizować i jak najszybciej zacząć stosować, ponieważ nieprawidłowa tolerancja glukozy, to krok przed niebezpieczną chorobą - cukrzycą.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Katarzyna Pryzmont

Katarzyna Pryzmont - dietetyk, psychodietetyk, właściciel gabinetu dietetycznego ATP. Specjalizuje się w odchudzaniu dorosłych, prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące motywacji podczas zmiany nawyków żywieniowych mi.in. "Jak radzić sobie z pokusami podczas odchudzania". Więcej na www.katarzynapryzmont.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.