Jak szybko przybrać na wadze? [Porada eksperta]

2013-04-05 16:35
Porada dietetyka
Autor: Getty Images

Witam mam taki problem. Mam 16 lat, wzrost 182cm, ważę 61 kg i chciałbym w jak najkrótszym czasie przybrać na wadze - co mam zrobić, jak się odżywiać?

Witam, cieszę się, że chce Pan zwiększyć masę ciała, jednak trzeba przeprowadzić to w racjonalny sposób. Niestety zwiększanie wagi u osób z szybką przemianą materii bywa trudniejsze niż chudnięcie u osób z wolnym metabolizmem. Bezpieczne i realne zwiększanie masy ciała polega na wzrostach rzędu 0,3-0,5 kg w skali tygodnia. Pana dieta powinna być bogatokaloryczna oraz wysokobiałkowa i wysokowęglowodanowa, oparta o 5-6 posiłków jedzonych co 2,5-3 godziny. Powinien Pan codziennie zjadać pełnowartościowe białko (nabiał, ryby, chude mięso i wędliny, jaja). Warto korzystać z nabiału. Można przygotowywać koktajle owocowe z maślanki, kefiru czy jogurtu czy budyń na mleku. Dosyć kaloryczne, ale i wartościowe są owoce, zwłaszcza banany, awokado, melony, winogrona, oraz owoce suszone i orzechy. Zarówno orzechy, pestki słonecznika, dyni jaki i morele, śliwki czy suszone figi są skoncentrowanym źródłem energii bardzo wskazanym przy diecie bogatokalorycznej. 100g orzechów ma aż 600 kcal. Nie powinien Pan z kolei przesadzać z pokarmami o dużej zawartości tłuszczu zwierzęcego, wędzonymi, smażonymi, wzdymającymi - długo zalegają w żołądku i zmniejszają apetyt. Najlepsze będą posiłki duszone, gotowane oraz pieczone. Tłuszcz roślinny najlepiej dodawać na zimno tzn. do sałatek lub przygotowywać na jego bazie sosy do kaszy czy mięs. Proszę zwrócić uwagę na produkty pełnoziarniste. Polecałabym pieczywo żytnie, grube kasze, płatki owsiane, ryż brązowy i makaron razowy. Proszę dodawać produkty zbożowe do niemal wszystkich dań. Można nawet wkrajać chleb do zupy, zrobić grzanki, do sałatek dodawać ryż i makaron pełnoziarnisty, posypać kalafiora bułka tartą. Jeżeli chodzi o płyny to radziłbym przygotowywać koktajle na bazie owoców, pić soki przecierowe oraz soki wyściskane z owoców. Będzie to dodatkowa porcja zdrowych kcal. Powodzenia

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.