Jak schudnąć przy pracy siedzącej? [Porada eksperta]

2016-02-04 12:59

Mam problem z nadwagą, gdyż ciągle tyję i mój brzuch jest coraz większy, także na twarzy jestem coraz bardziej pulchny. Mam pracę siedzącą i pracuję po 12 godzin, więc nie mam czasu na ćwiczenia, jedynie w weekendy jeżdżę rowerem. Od nadwagi zaczynam mieć problemy z wątrobą. Mam 178 cm wzrostu, palę papierosy, piję alkohol co sobotę i ważę 95 kg. Mam 31 lat i jem zazwyczaj jedzenie smażone lub zamówione do pracy, wysoko kaloryczne i tłuste, typu pizza, hamburger. Słyszałem, że mimo pracy siedzącej i jakiejś diety, można schudnąć. Obwód brzucha to 110 cm, szyi 46 cm, a w talii mam 103 cm.

Niestety przy takim trybie życia ciężko o prawidłową wagę i dobre samopoczucie. Jednak to, że pan napisał do mnie, świadczy o chęci zmodyfikowania aktualnego stanu rzeczy i wprowadzenia kilku "usprawnień".

Przede wszystkim proszę starać się jeść co 3-4 godziny, nie częściej i nie rzadziej. Pić wodę mineralną, starać się dokładać do każdego posiłku warzywa. Proszę też starać się zamawiać zdrowsze jedzenie, np. sushi, grilowane mięso z warzywami, kasze z warzywami, ryby z warzywami, sałatki, zupy kremy, makarony pełnoziarniste. Obecnie oferta "lepszej" żywności dostarczanej do biura jest coraz szersza.

Najlepiej dla pana byłoby gotować osobiście, co też nie jest trudne. Wystarczy raz na dwa dni ugotować kaszę, np. gryczaną/pęczak czy ryż brązowy, mięso poddusić, zgrilować w ziołach, upiec lub zrobić na parze, do tego ugotować na parze warzywa lub podać surowe. Najlepiej, aby warzywa stanowiły 1/2 porcji pana obiadu. Takie danie można zapakować w lunch box i zjeść nawet na zimno w formie sałatki. Wtedy można polać całość sosem winegret, posypać orzechami. W pracy też powinien pan zjeść jakiś owoc, migdały, orzechy, pastę hummus lub kanapkę z żytniego chleba lub zupę. Są nawet nie najgorszej jakości gotowe zupy na bazie samych warzyw bez dodatków do żywności. Oczywiście znów zupa przygotowana w domu byłaby lepsza, jednak na początek może pan się wspierać taką formą. Na kolację warto robić sałatki, omlety z warzywami, pasty rybne itp. Dobrze byłoby pomyśleć nad ograniczeniem alkoholu. Powodzenia!

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.