Diety i żywienie

Coraz częściej mówi się o tym, że picie wina niesie za sobą szereg różnorodnych korzyści dla zdrowia. Jakie jednak wino wybrać, aby sobie nie zaszkodzić? Jakie ilości wina są rozsądne i kiedy najlepiej je pić? O wypowiedź poprosiliśmy eksperta - kardiologa Marcina Ogórka, dyrektora Centrum Medycznego w Łodzi.
Ze wszystkich niedoborów pokarmowych najpowszechniejszy jest niedobór żelaza. Żelazo to mikroelement, co oznacza, że potrzebujemy go na co dzień niewiele, np. dorosłe kobiety – 18 mg a kobiety w ciąży – 27 mg. Żelazo jest jednak dla nas ważne, bo m.in. transportuje i magazynuje tlen w komórkach.
Sok z marchwi robi się szybko, a surowca mamy pod dostatkiem przez cały rok. W przeciwieństwie do wielu innych soków przygotowuje się go na zimno co oznacza, że zachowuje wszystkie cenne właściwości marchwi – a jest ich naprawdę mnóstwo! Warto go pić codziennie nie ze względu na jego smak, lecz przede wszystkim na walory zdrowotne. Znakomicie wpływa na wzrok, poprawia stan skóry, wzmacnia odporność, może też chronić przed rozwojem nowotworów – a to jeszcze nie wszystkie jego właściwości.
Dietetyczna kolacja powinna być lekka i składać się z warzyw, mięsa, ryb oraz dodatku pieczywa, makaronu pełnoziarnistego, kaszy i ryżu. Zdrowa kolacja jest bardzo ważnym posiłkiem na diecie, powinniśmy ją zjadać 2-3 godziny przed snem. Jedzenie kolacji zapobiega nocnemu objadaniu się i nagłym spadkom glukozy we krwi. Nie masz pomysłu na dietetyczną kolację? Wykorzystaj nasze przepisy!
Dieta lekkostrawna to dieta lecznicza, której jadłospis jest zalecany w wielu chorobach, szczególnie w schorzeniach jelit, po operacjach czy zatruciach, a także dla ludzi starszych. Dieta lekkostrawna dostarcza produkty nieobciążające żołądka, o małej objętości. Sprawdź, jak wygląda przykładowy tygodniowy (na 7 dni) jadłospis w diecie lekkostrawnej i wypróbuj dietetyczne przepisy.
Czy zdarzają ci się napady chęci zjedzenia czegoś mimo tego, że nie jesteś głodny? Może cierpisz na fałszywy głód. To zjawisko jest niebezpiecznie szczególnie teraz, kiedy więcej czasu spędzamy w domach. Czym jest fałszywy głód? Poznaj 3 proste triki, które pomogą pozbyć się tego problemu.
Czy warto jeść grzyby? Kurki, prawdziwki, maślaki, podgrzybki, kanie - Polacy lubią grzyby, znają się na nich i często je zbierają. Czy są tylko smaczne, czy również zdrowe, bogate w substancje odżywcze?
Dynia to królowa jesieni! Słynie nie tylko z halloweenowych zwyczajów, lista zasług dyni jest naprawdę długa. Zawiera całe mnóstwo witamin antyoksydacyjnych i minerałów, jest bogata w błonnik, wykazuje wiele przydatnych właściwości zdrowotnych i jest niskokaloryczna, choć sycąca.
Alkohole to cała grupa związków chemicznych o charakterystycznej budowie zawierającej grupę hydroksylową. Jednak potocznie alkoholem nazywamy po prostu etanol, który możemy znaleźć w wielu trunkach. Etanol wykazuje działanie psychoaktywne dlatego jest chętnie spożywany przez wiele osób na całym świecie w postaci piwa, wina, wódki, whisky, czy ginu. Jednak czy istnieją alkohole gorsze lub lepsze dla naszej wątroby?
Jem, chociaż nie jestem głodna. Nie ma chyba osoby, której to się nie przydarzyło. Obecnie jedzenie ma tak wiele znaczeń i ról, że traktowanie go jedynie jako źródła energii do przetrwania jest praktycznie niemożliwe. Dowiedz się, co to jest głód emocjonalny, jak go rozpoznawać i z jakich powodów najczęściej jesz, chociaż nie jesteś głodna.
Suchy post przerywany, czyli post bez jedzenia i picia przez określony czas w ciągu dnia, jest oceniany jako ekstremalny wybór żywieniowy o dużym ryzyku dla zdrowia. Najczęściej podnosi się argument, że suchy post przerywany prowadzi do odwodnienia organizmu. Czy rzeczywiście tak jest? Czy suchy post przerywany powoduje odwodnienie organizmu? Jaki ma wpływ na zdrowie i wydolność sportową? Kto nie powinien stosować suchego postu przerywanego? Odpowiadamy na podstawie publikacji naukowych w renomowanych czasopismach.
Post przerywany nie jest typową dietą, a sposobem odżywiania, w którym naprzemiennie pości się i je normalnie. W przeciwieństwie do większości popularnych diet, post przerywany jest dobrze przebadany przez naukę. Czy post przerywany naprawdę pomaga schudnąć? Czy każdy może go stosować? Jakie są rodzaje postu przerywanego?