Diety i żywienie

Napar z imbiru działa rozgrzewająco na cały organizm, wykazuje także działanie antybakteryjne, przeciwpierwotniakowe, przeciwpasożytnicze i przeciwwirusowe. W medycynie ludowej napar z imbiru od wieków wykorzystywany był jako środek łagodzący mdłości i działający przyciwwymiotnie. Co ciekawe napar z imbiru zaparzyć można zarówno ze świeżego kłącza imbiru, jak również ze sproszkowanego imbiru sprzedawanego jako przyprawa.
Soja i jej produkty znalazły zastosowanie nie tylko w kuchni, lecz także w lecznictwie, gdyż soja posiada liczne właściwości zdrowotne i wartości odżywcze. Soja to bogate źródło pełnowartościowego białka, zdrowych kwasów tłuszczowych i fitoestrogenów, które mogą łagodzić objawy menopauzy, obniżać poziom ciśnienia i cholesterolu, zapobiegać osteoporozie, a nawet niektórym nowotworom. Jednak soja, poza działaniem leczniczym, może powodować także działania niepożądane i nie każdy może ją włączyć do diety.
A co by Pani o mnie pomyślała, gdybym teraz wzięła łyżkę, nabrała zupy z mojego talerza, a potem wpakowała ją Pani do ust? I jeszcze zagarnęła resztki tej zupy z Pani buzi, żeby Pani wszystko „ładnie zjadła”. No, śmiało! Że jestem nieźle trzepnięta, prawda? No widzi Pani – a my, dorośli, „takie rzeczy” robimy własnym dzieciom!
Groch to roślina strączkowa, której wartości odżywcze i właściwości zdrowotne najpierw doceniano na Bliskim Wschodzie - skąd prawdopodobnie pochodzi - a dopiero potem w Europie. Groch stanowi dobre źródło białka, dostarcza też węglowodanów, a także błonnika, który usprawnia trawienie. Poza tym groch ma działanie zasadotwórcze i neutralizuje zakwaszające działanie pokarmów. Sprawdź, jakie wartości odżywcze i właściwości lecznicze ma groch, jak go gotować i wypróbuj przepis na typowo wojskową grochówkę.
Rzeżucha ma właściwości zdrowotne i kosmetyczne. Jest źródłem potrzebnych naszemu organizmowi witamin - zwłaszcza witaminy C - i mikroelementów. Dawniej rzeżucha stosowana była przy owrzodzeniach skóry i pasożytach jelit, ponadto dezynfekowano nią jamę ustną i przewód pokarmowy.
Dieta nerkowa polega przede wszystkim na zmniejszeniu ilości białka. Jej zadaniem jest zapobieganie wytwarzaniu nadmiernej ilości produktów przemiany białkowej, które w przypadku chorób nerek mogą, być toksyczne dla organizmu. Co jeść przy przewlekłej niewydolności nerek? Jakie są zasady diety nerkowej?
Dietę w niedoborach jodu należy wdrożyć wtedy, gdy nasz organizm wysyła do nas sygnały o niedoborze tego ważnego pierwiastka. Zobacz, jak wygląda zdrowa i dobrze skomponowana dieta w niedoborach jodu.
Margaryna prawie wszystkim kojarzy się z tłuszczem pochodzenia roślinnego. Najczęściej margaryna powstaje z olejów roślinnych takich jak olej słonecznikowy, olej palmowy, kukurydziany, sojowy, rzepakowy czy bawełniany, ale do produkcji margaryny można użyć każdego tłuszczu zwierzęcego, który nie jest tłuszczem mlecznym. Stąd czasem w składzie margaryn można trafić na olej rybi. Margaryny twarde przypominają masło, natomiast to właśnie margaryny miękkie stosuje się do smarowania pieczywa. Czy margaryna jest zdrowa? Sprawdź skład wybranych margaryn dostępnych na polskim rynku.
Polifenole są chemicznymi związkami organicznymi, które naturalnie występują w roślinach. Duża część z nich wykazuje działanie silnie przeciwutleniające. Właściwość ta sprawia, że jedzenie warzyw i owoców zawierających wysokie stężenie polifenoli zmniejsza ryzyko chorób układu krwionośnego oraz nowotworów. Wyniki wielu badań wykazały, iż żywność bogata w te bioaktywne związki, odgrywa ważną rolę w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
Papryka jest dobrym źródłem wartości odżywczych. Ponadto jako jedno z nielicznych warzyw, papryka zachowuje swoje właściwości pod wpływem duszenia i pieczenia. Świeża papryka zawiera więcej witaminy C niż cytryna, a sproszkowana poprawia trawienie i pobudza apetyt. Do właściwości leczniczych papryki zalicza się też mi.in. zapobieganie zwapnieniu naczyń krwionośnych i likwidowanie bólu głowy.
Wielki Post to w Kościele katolickim okres, w którym obowiązuje post i zakaz urządzania hucznych zabaw. Ile trwa Wielki Post w 2020 roku? Kiedy się zaczyna, a kiedy kończy Wielki Post 2020? Kiedy katolika obowiązuje post ścisły? Co możesz jeść, gdy obowiązuje post ścisły? Kto może być zwolniony z postu ścisłego?
Post ilościowy i jakościowy praktykują wierni w czasie Wielkiego Postu, ograniczając w ten sposób liczbę kalorii i jakość posiłków. Czym jest post jakościowy i ilościowy i kiedy obowiązuje? Jakie są ich zasady? A na czym polega post ścisły, kiedy obowiązuje i jakie nakłada ograniczenia?

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020