ODCHUDZANIE po porodzie

2011-02-09 14:40 Lidia Butowska

Nierzadko zdarza się, że po dziewięciu miesiącach ciąży pozostaje niechciana pamiątka w postaci nadwagi. Zobacz, jak możesz sobie z nią poradzić. Jak zmienić sposób odżywiania, by skutecznie i bezpiecznie zmniejszyć wagę. Pamiętaj, że odchudzanie to sprawa długofalowa.

Spoglądasz w lustro... i wydajesz się sobie gruba. Zanim jednak zdecydujesz się na odchudzanie, sprawdź, czy to konieczne. Twoja decyzja powinna bowiem zależeć od tego, ile przytyłaś w czasie ciąży i czy już wcześniej miałaś problemy z nadwagą.

Odchudzanie po porodzie - tylko, gdy nadmiernie przytyłaś w czasie ciąży

Podczas ciąży twoja masa ciała zwiększa się, ale to normalne, bo związane z rozwojem dziecka. O nadmiarze kilogramów można mówić dopiero wtedy, gdy przybędzie ci więcej niż 10–15 kg.

Jeśli udało ci się tego uniknąć, to znaczy, że stosunkowo łatwo możesz wrócić do poprzedniej sylwetki, ponieważ w okresie laktacji potrzebujesz dziennie o 500 kcal więcej niż zwykle, a dodatkowo tracisz tyle energii, jakbyś ćwiczyła przez godzinę.

Na zaspokojenie tych zwiększonych potrzeb energetycznych organizm wykorzystuje najpierw tłuszcz z okolic ud i pośladków.

– To jedyny moment w życiu kobiety, kiedy tak się dzieje. Zwykle przy odchudzaniu najpierw zmniejsza się biust, potem chudną ramiona, a jeszcze później talia. Tłuszcz z ud i pupy organizm spala na końcu – mówi Katarzyna Zielińska, specjalista ds. żywienia i zapobiegania otyłości.
Jeśli więc będziesz karmić piersią, a przy tym racjonalnie się odżywiać, to w ciągu 3–6 miesięcy wrócisz do normalnej masy ciała. Podobnie zresztą będzie także wtedy, gdy nie zdecydujesz się na karmienie naturalne, ale twoja dieta będzie prawidłowa. Co to właściwie znaczy?

– Zdrowe odżywianie się to jedzenie zdrowych produktów we właściwych proporcjach i o odpowiedniej porze – wyjaśnia Katarzyna Zielińska. Jedz regularnie, co najmniej cztery, a nawet pięć razy dziennie, normalne, niezbyt duże porcje. Zapomnij o bombach kalorycznych: ciastkach z kremem, hamburgerach. Sięgaj po świeże warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, mięso, ryby, mleko i jego przetwory.Wybieraj produkty z mniejszą zawartością tłuszczu, ograniczaj żywność przetworzoną, półprodukty, słodycze, gdyż ich wartość odżywcza jest niewielka. Jeśli jednak miną trzy miesiące od porodu, a ty, mimo zdrowej diety, nie zaczniesz tracić na wadze, poproś o pomoc profesjonalistę.

Zobacz, jak zrzucić brzuch po ciąży [WIDEO]

Odchudzanie po porodzie z pomocą specjalisty dietetyka

Gdy już wcześniej miałaś nadwagę albo w ciąży przytyłaś bardzo dużo (20–30 kg), od razu poproś o pomoc specjalistę dietetyka.

Nie szukaj cudownych diet, bo częściej prowadzą do frustracji niż do sukcesu. A poza tym nie ma jednej diety odpowiedniej dla dwóch osób, bo przecież jesteśmy różne.

Zalecenia specjalisty będą zależały od tego, ile masz lat, czy od dawna narzekasz na problemy z nadwagą, czy karmisz piersią, jaką masz budowę ciała, rodzaj pracy itd. Wśród dietetyków są różne szkoły – jedni piszą dla pacjentów jadłospisy, inni uczą zdrowego stylu życia.

Odchudzanie jest zawsze sprawą długofalową

– Odchudzanie to nie jest kwestia tygodnia czy miesiąca, tylko długofalowa. Żeby skutecznie zrzucić wagę, najlepiej przestać o tym myśleć.

Wystarczy, że zaczniemy zdrowo żyć, a schudnięcie przyjdzie w nagrodę – zapewnia Katarzyna Zielińska. Zacznij od spisania szczegółowego jadłospisu z 2–3 dni. W takich zapiskach dietetyk znajdzie odpowiedź na pytanie o błędy żywieniowe (najczęstsze z nich to brak śniadania, obfite kolacje, nadmiar słodyczy i nieregularne posiłki). Podpowie, co i kiedy powinnaś jeść, jak komponować posiłki.

Kierując się jego wskazówkami, precyzyjnie planuj zakupy, ograniczając je do zdrowych produktów; zawsze rób listę i trzymaj się jej. Nie kupuj na zapas, bo nadmiar jedzenia w domu stanowi pokusę.

PAMIĘTAJ: odchudzanie w pełnym tego słowa znaczeniu (niskokaloryczna dieta w połączeniu z intensywną aktywnością fizyczną) możesz zacząć dopiero po okresie karmienia dziecka.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
makaka
|

Z doświadczenie wiem, że nie zawsze odpowiednia dieta i sport pomagają, czasem brzuch po porodzie ratuje tylko zabieg. Znalazłam ostatnio taki artykuł http://www.euro-clinic.pl/b... i zastanawiam się właśnie nad tego typu rozwiązaniem. Przeczytajcie i powiedzcie, co o tym sądzicie.

kulka
|

ja się zastanawiam czy się odchudzać jak karmię piersią. Wiadomo, że teraz uważam na to co jem... no i noszę bieliznę korygującą efelina na większe wyjścia. Staram się trochę pobiegać, ale to trochę trudne z małym dzieckiem.

anialadeevit
|

Odpowiednia dieta, dbanie o dostarczanie wszystkich substancji odżywczych a nie tylko pustych kalorii sprzyja zachowaniu ładniej sylwetki (i zdrowiu oczywiście) po porodzie.