Gdy TWOJA PRACA sprawia że TYJESZ

2012-04-12 14:01 Ewa Konarowska

Twoja praca sprawia, że tyjesz? To znaczy, że jest za bardzo męcząca lub zbyt stresująca, pracujesz za długo, a twoja dieta wymaga zdecydowanej zmiany!

Badanie przeprowadzone w Finlandii na grupie 7 tys. kobiet i 1800 mężczyzn zatrudnionych na etatach biurowych w Helsinkach, miało odpowiedzieć na pytanie: jak stres i zmęczenie wpływają na przybieranie na wadze przez pracowników, zarówno kobiety jak i mężczyzn.

Wnioski – po ciężkim dniu pracy nie ma się siły, czasu ani ochoty na przygotowanie zdrowego posiłku. Po powrocie do domu zestresowani pracujący zjadają gotowe dania z fast foodów, albo późno w nocy jedzą kaloryczny ciężkostrawny posiłek, często mrożony, odgrzewany w mikrofali.
W ciągu dnia stres zabija się podjadaniem słodyczy lub chipsów, a pozostając długo w biurze, zamiast zjeść racjonalny posiłek, korzysta z automatów z niezdrowym jedzeniem (przegryzkami, batonikami, chińskimi zupkami lub zupkami z kubka). A do tego osoby wykończone nadmierną pracą są zbyt zmęczone, żeby uprawiać regularnie sport.

Jak złe nawyki w pracy wpływają na zdrowie?

Kiedy praca cię wykańcza?

Jeśli twierdząco odpowiesz na cztery poniższe pytania, oznacza to, że twoja praca jest dla ciebie... wykańczająca, bo wysiłek który w nią wkładasz jest zbyt duży w stosunku do twoich naturalnych możliwości.

  • Czy po całym dniu pracy czujesz, że całkowicie opadłaś z sił?
  • W tygodniu budzisz się rano z uczuciem zmęczenia?
  • Uważasz, że pracujesz zbyt ciężko?
  • Często po pracy używasz zwrotu „jestem wypompowany”?
  • Czy często myślisz „moja praca jest zbyt stresująca”?
  • Myślisz o swojej pracy nawet w czasie wolnym, wieczorami w domu, w weekendy i święta?

Frustracja powoduje przybieranie na wadze

Z badań wynika, że prawie 24 proc. kobiet i 19 proc. mężczyzn przybiera na wadze podczas przygotowywania się do egzaminów. 15 proc. kobiet i 13 proc. mężczyzn, którzy deklarowali, że są przeciążeni pracą przybiera regularnie na wadze. Okazuje się, że bardziej tyją kobiety, które oprócz stresującej pracy mają jeszcze skomplikowaną sytuację rodzinną.

Dlatego, jeśli twoja praca sprawia, że tyjesz

  1. Postaraj się o jak najwięcej chwil wypoczynku. Nie zajadaj stresu. Wyjdź na chwilę na korytarz, pójdź nawet na 10 minutowy spacer w trakcie dnia. Zamiast jeść chipsy z automatu, kup paczkę suszonych owoców i trzymaj ją w biurku.
  2. Staraj się odżywiać racjonalnie. Nie korzystaj z automatów, postaraj się zrobić rano sałatkę, włożyć do pudełka i wziąć ją do pracy. Staraj się wychodzić na lunch – zjedz w ciągu dnia zupę lub kawałek mięsa z jarzynami. Po powrocie do domu nie nadrabiaj „niezjedzonego obiadu” – zrób sałatę, albo lekki posiłek z pieczonych w piekarniku warzyw.
  3. Uprawiaj regularnie jakiś rodzaj aktywności fizycznej – chodź raz w tygodniu na basen, spaceruj, wchodź po schodach, zamiast korzystać z windy. Jeśli masz taką możliwość – dojeżdżaj do pracy rowerem, lub korzystaj z niego w weekendy.
  4. Naucz się relaksacji, by w wolne dni nie myśleć o stresujących zawodowych obowiązkach.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Carla
|

Jak nie być zestresowanym jak pracuje się trzy weekendy w miesiącu???