Dieta ujemnych kalorii: zasady i efekty. Ile można schudnąć na diecie ujemnych kalorii?

2015-03-12 8:30 Monika Majewska

Dieta ujemnych kalorii to dieta odchudzająca idealna na sezon wiosna/lato i wczesną jesień. W jej jadłospisie dominują świeże owoce i warzywa, które przyczyniają się do ujemnego bilansu energetycznego, a co za tym idzie - do spadku masy ciała. Na czym polega dieta ujemnych kalorii? Ile można na niej schudnąć? Czy dieta ujemnych kalorii jest zdrowa?

Dieta ujemnych kalorii to 2-tygodniowa dieta odchudzająca, która zakłada spożywanie niskokalorycznych świeżych warzyw i owoców. W związku z tym jest to kuracja odchudzająca idealna do stosowania wiosną, latem i wczesną jesienią, kiedy jest nieograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców.

Dieta ujemnych kalorii - zasady

Podstawową zasadą diety jest spożywanie produktów, na których strawienie i przyswojenie organizm zużywa więcej energii niż one same dostarczają. Na przykład, na strawienie 100 g selera, który dostarcza tylko 8 kcal, organizm zużywa ok. 100 kcal. W związku z tym ujemny deficyt energetyczny wynosi ok. 92 kcal, który organizm musi wyrównać, pobierając energię z tkanki tłuszczowej.

Dzienny limit energetyczny w diecie ujemnych kalorii wynosi 1000-1200 kcal.

Jakie produkty doprowadzają do ujemnego bilansu kalorycznego? Według twórców diety najlepiej sięgać po niskokaloryczne produkty bogate w błonnik, ponieważ wypełnia on żołądek, dając uczucie sytości na długi czas. W związku z tym, im więcej go w diecie, tym mniej kalorii się przyjmuje, co zwiększa szanse na uzyskanie jeszcze większego deficytu energetycznego. W diecie ujemnych kalorii obowiązuje zasada, że wybiera się warzywa o niskiej wartości kalorycznej, z dużą zawartością błonnika, wody oraz enzymów, które ułatwiają trawienie i spalanie tkanki tłuszczowej. Ta sama zasada dotyczy owoców, jednak sięgając po nie, należy sprawdzić również zawartość cukrów.

Dieta ujemnych kalorii - co można jeść?

"Ujemne kalorie" znajdują się głównie w zielonych warzywach, takich jak szparagi, buraki, brokuły, jarmuż, kapusta, marchewka, kalafior, seler naciowy, papryka chili, kukurydza, sałaty, szpinak, zielona fasolka i groszek cukrowy, cebula, por, cukinia. Powinny być one spożywane surowe lub gotowane na półtwardo, najlepiej na parze, a także np. w postaci chłodnika. Można dodawać do nich przyprawy, ale nie jest wskazane ich solenie.

Z owoców bez obaw można spożywać jabłka, jagody, melon, żurawinę, maliny, mango, truskawki, poziomki, owoce cytrusowe, brzoskwinie, śliwki, a także bogate w odchudzające enzymy ananasy, grejpfruty oraz bogate w wodę arbuzy. Z owoców można przyrządzać także koktajle i musy (ale tylko na bazie owoców, bez żadnych dodatków), które również przyczyniają się do ujemnego bilansu energetycznego.

Dieta ujemnych kalorii - ile można schudnąć?

Po 2 tygodniach stosowania diety waga powinna pokazać 6 kg mniej.

Dieta ujemnych kalorii - czy jest zdrowa?

Spożywanie samych warzyw i owoców bogatych w błonnik nie do końca jest dobrym rozwiązaniem. Warzywa i owoce, mimo że są zdrowe, nie są w stanie dostarczyć organizmowi wszystkich składników odżywczych. Co więcej, nie wszystkie owoce i warzywa (np. sałata) posiadają duże walory odżywcze. Ponadto w diecie brakuje składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu - "dobrych" tłuszczów i białek, na których trawienie i przyswojenie organizm pochłania nawet 25 proc. kalorii, co sprzyja odchudzaniu. Jednak co najważniejsze, dieta ujemnych kalorii nie uczy dobrych nawyków żywieniowych, co oznacza, że po zakończeniu kuracji odchudzającej możliwy jest efekt jo-jo.

Dieta ujemnych kalorii  - przeciwwskazania

Z diety powinny zrezygnować osoby ze schorzeniami przewodu pokarmowego, nastolatki, kobiety w ciąży, karmiące matki oraz osoby aktywne fizycznie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
paranoik paranoidalny
|

skąd wiadomo że strawienie 100g selera kosztuje aż 100kcal?

Virtuozo
|

Jest to niemożliwe, ponieważ 1 kg tkanki tłuszczowej to ekwiwalent około 7000 kcal. Jeżeli dana osoba miałaby zrzucić 6 kg tkanki tłuszczowej w 2 tygodnie, musiałaby ona zapewnić sobie deficyt kaloryczny na poziomie co najmniej 3000 kcal (piszę "co najmniej", ponieważ duża część energii pobierana jest z glukozy krążącej we krwi, glikogenu śródmięśniowego, etc.). Taki deficyt jest kompletnie niemożliwy do uzyskania dla przeciętnej osoby.

Magia legendarnego zrzucania N kg w kilka dni polega na tym, że większość utraconej masy to woda. Aby zdać sobie sprawę z tego efektu, wystarczy przejść się do sauny na dłuższe posiedzenie. Wówczas utrata 2 kg w ciągu raptem kilku godzin nie stanowi najmniejszego problemu. A że te kilogramy nie mają absolutnie nic wspólnego z tkanką tłuszczową, to inna sprawa.

K2
|

Jezeli by te kalorie naprawdę były ujemne należało by jeść jak najwięcej wtedy by organizm najwięcej spalał a nie ograniczać się do 1200 kalorii.
P.s. umierając z głodu jak znalazłbym kapustę musiał bym jej w żadnym wypadku nie zjeść żeby szybciej nie umrzeć???

gość
|

A dlaczego uważasz, że 6 kilo w 2 tyg. jest niemożliwe, jeżeli ktoś ma sporą nadwagę to może schudnąć nawet i 8 kilo,widać, że niemasz żadnego pojęcia na ten temat.

dosa
|

Schudłam 14 kilo w 3 tygodnie czy nie za szybko waga leci w dół ? Przed dieta ważyłam 115 kg przy wzroście 178 cm .

Emilia
|

A mizna jadlospis co i ile jesc zeby schudnac tak jak pani

marttta
|

Droga pani Bożenko wszystko jest możliwe :) wystarczy silna wola i nie oszukiwać samego siebie...kg lecą w dół i to jak!!!

marttta
|

Po 3 tygodniach diety warzywno-owocowej 8 kg mniej!!!! Samopoczucie lepsze niż kiedykolwiek i co najważniejsze poprawiły mi sie wyniki krwi,co nawet moja pani dr. sie ździwiła...POLECAM w 100%%%%%%%%

Sylvee
|

Wg mnie to jest mozliwe. Pierwsza faza odchudzania i totalna zmiana jadłospisu to zawsze najszybszy spadek wagi. Tak jak np na białkowej schudłam 5kg w pierwsze 5 dni, pózniej ok 1-2na tydzien...
Wiec to nie wciskanie kitu;)

Pani Bożenka
|

Po 2 tygodniach 6kg mniej, no chyba jak Nas wszystkich równo przeczyści po jakiś starych jabłkach, ale wciskanie kitu, mogę schudnąć z góra 2kg, kiedy inni stracą z 10kg, nie odpierdalajcie maniany z tymi artykułami.