Gdy odstawiam leki, dokucza mi żołądek [Porada eksperta]

2018-04-08 11:16 Krystyna Knypl

Mam częste bóle żołądka. Jak biorę lek, to jest dobrze, jak przestaję - wystarczą dwa dni i mój żołądek odzywa się znowu. Robiłam sobie badania ogólne - jest wszystko w porządku. USG jamy brzusznej też jest prawidłowe.

Z nadesłanego opisu można podejrzewać chorobę wrzodową żołądka i /lub dwunastnicy. Ważnym czynnikiem wpływającym na powstanie tego schorzenia i nawroty dolegliwości jest obecność bakterii o nazwie Helicobacter pylori. Jest to bakteria obecna u prawie 90% osob cierpiących na chorobę wrzodową. Mimo, że odkryto jej istnienie w 1875 roku, to dopiero w 1983 roku naukowcy ustalili rolę Helicobacter pylori w chorobach przewodu pokarmowego. Obecność bakterii w organizmie można wykryć badając krew lub z pomocą testu oddechowego (zestaw do wykonania testu kupuje się w aptece). W przypadku stwierdzenia obecności bakterii niezbędne jest przeprowadzenie leczenia antybiotykami. Niekiedy poza testem na Helicobacter pylori konieczne jest wykonanie gastroskopii. O zakresie, jakie badania są niezbędne dla postawienia szczegółowej diagnozy i skutecznego leczenia powinien decydować lekarz rodzinny lub gastrolog. Poza przyjmowaniem leków, zaleconych przez lekarza, pomocne w poprawie stanu zdrowia jest regularne odżywianie się, unikanie pokarmów ostrych i kwaśnych, a także zawierających dużo tłuszczu. Ważne jest też dbanie o zdrowe zęby i niepalenie papierosów. Życzę zdrowia.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Krystyna Knypl

Internista, hipertensjolog, redaktor naczelna "Gazety dla Lekarzy".

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE