Magnez - jak go tracimy i jak zwiększyć przyswajalność tego pierwiastka

2020-03-06 13:47 Materiał sponsorowany

Drażliwość, nerwowość, niepokój, wahania nastroju, lęk, ospałość, skurcze mięśni, kołatanie serca – wszystkie te objawy mogą wskazywać na niedobór magnezu. Warto jednak uzupełnić poziom tego pierwiastka, by znów móc cieszyć się życiem.

Biofarm Magnefar B6
Autor: Biofarm

Magnez to jeden z najbardziej rozpowszechnionych pierwiastków na Ziemi. Powszechnie występuje w wodzie morskiej, gdzie jest trzecim najważniejszym pierwiastkiem[1], jest także ważnym składnikiem skorupy ziemskiej. Znajduje się również w każdym organizmie żywym.

W ciele człowieka jest go dużo: ciało dorosłego, który waży około 70 kg, zawiera nawet 35 g magnezu[1]. Najwięcej tego pierwiastka, bo aż 60 proc., jest w układzie kostnym, 39 proc. znajduje się w mięśniach, 1 proc. w płynach ustrojowych, w tym we krwi. Ze względu na funkcje, jakie pełni, nazywany jest makropierwiastkiem życia[1].

Rola magnezu w organizmie

Badania wykazały, że magnez uczestniczy w bardzo wielu procesach życiowych, w tym w aktywacji ponad 300 reakcji metabolicznych (czyli w blisko połowie wszystkich przemian metabolicznych, jakie zachodzą w ludzkim organizmie)[2]. Bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych - spirali DNA i RNA[1]. Usprawnia i stabilizuje pracę układu nerwowego, wspiera pracę szarych komórek, poprawia pamięć, usprawnia procesy myślowe i poprawia zdolność koncentracji: badania udowodniły, że podawanie magnezu z wit. B6 dzieciom cierpiącym na ADHD zmniejsza nadreaktywność i agresję, poprawia również koncentrację[1] - po zaprzestaniu suplementacji objawy powracają. Wysokie stężenie magnezu modyfikuje reakcję na stres[2]. Magnez uczestniczy także w syntezie enzymów trawiennych i w wydzielaniu soków żołądkowych, a także pobudza czynność wątroby[2], bierze też udział w reakcjach biochemicznych zachodzących na powierzchni oddechowej płuc[2]. Odpowiada również za właściwą pracę układu naczyniowo-sercowego - udowodniono, że jeśli jest go zbyt mało, może dochodzić do zaburzeń rytmu serca[1] i większego ryzyka wystąpienia nadciśnienia tętniczego[1]. Magnez wspomaga również leczenie chorób serca: dożylne podanie magnezu osobom po zawale może zmniejszyć ryzyko śmierci[1]. W połączeniu z wapniem i witaminą D zapobiega osteoporozie: suplementacja magnezem zwiększa ich gęstość[1]. Pierwiastek ten zapobiega również powstawaniu kamieni nerkowych, wspomaga leczenie astmy, a jego suplementacja u osób cierpiących na migrenę może zmniejszyć częstotliwość ataków bólu głowy[1].

Magnez: zalecane dzienne spożycie

Zapotrzebowanie organizmu na magnez zależy od wieku i płci. Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia mężczyźni w wieku od 19 do 30 roku życia powinni dziennie przyjmować 400 mg magnezu, a powyżej 31 roku życia – 420 mg. Zalecana dzienna dawka tego pierwiastka dla kobiet wynosi zaś odpowiednio 310 mg i 320 mg. Więcej magnezu powinny przyjmować kobiety w ciąży: 400 mg (poniżej 19 lat) i 360 mg (powyżej 19 lat).

Jak objawia się niedobór magnezu?

Choć magnez jest tak istotny, jego niedobór jest dziś bardzo powszechny[2], na co wpływ mają różne czynniki - przede wszystkim zbyt uboga dieta i wysoko przetworzona żywność. W przewodzie pokarmowym wchłania się nie więcej, niż ok. 50 proc. magnezu pochodzącego z żywności[3] - przyswajanie magnezu utrudnia obecność fosforanów i kwasu fitynowego, sprzyja mu natomiast zawartość błonnika.

Ale nawet bogata i zróżnicowana dieta może prowadzić do niedoborów: magnez tracimy wraz z potem, moczem i kałem[3], a jego stężenie w organizmie zmniejsza się pod wpływem dużego wysiłku fizycznego, przy niektórych chorobach, w trakcie zażywania leków, zwłaszcza moczopędnych. Bardzo dużo magnezu tracimy podczas stresu[3] - w trakcie reakcji stresowej dochodzi do inaktywacji jonów magnezu przez wolne kwasy tłuszczowe i do wydalania tego pierwiastka wraz z moczem.
Organizm może na różne sposoby sygnalizować, że brakuje mu magnezu. Łagodne niedobory magnezu mogą objawiać się osłabieniem, apatią, brakiem apetytu, depresją, sennością[3]. Często dają również dużo bardziej dokuczliwe objawy, takie jak[2] problemy z koncentracją, rozdrażnienie, zaburzenia pamięci i postrzegania, nadpobudliwość,  zaburzenia snu,  stany lękowe, płaczliwość, zmęczenie psychiczne i fizyczne, wrażliwość na zmianę pogody, bóle kostno-stawowe, osłabienie, drętwienie kończyn, zaburzenia połykania, drżenie powiek,  bolesne skurcze łydek, kołatanie serca, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia perystaltyki jelit, bolesne skurcze łydek, wypadanie włosów, łamliwość paznokci i nocne poty.

Komu najczęściej brakuje magnezu?

Największy niedobór magnezu grozi osobom, które intensywnie pracują umysłowo (również uczniom i studentom), żyją w ciągłym stresie, pracują fizycznie, nadużywają alkoholu lub cierpią na przewlekłe biegunki, stosują restrykcyjne diety odchudzające, a także kobietom w ciąży i w okresie menopauzy.

Niedobory magnezu, a stres

Warto podkreślić, że niedobór magnezu może wywoływać zwiększoną podatność na stres[1], z kolei w trakcie stresu magnez wypłukiwany jest z organizmu w zwiększonych ilościach wraz z moczem. Tworzy się wtedy błędne koło: im większy stres, tym więcej potrzeba magnezu, a im większy jest niedobór magnezu, tym silniej odczuwane są skutki stresu, takie jak uczucie rozdrażnienia, kołatanie serca, zmęczenie, bezsenność, uczucie dławienia w gardle, tiki nerwowe i drganie powiek, a także mniejsza odporność na infekcje[1].

Kto powinien suplementować magnez i jaki preparat wybrać?

Niedobór magnezu (hipomagnezemia) traktowany jest jako jednostka chorobowa. Po wywiadzie z pacjentem lekarz może zlecić oznaczenie poziomu magnezu w surowicy krwi.

  • 0,7 – 1 mmol/L (1,7-2,4 mg/dL) - poziom magnezu jest prawidłowy
  • 1,5-0,7 mmol/L (1,2-1,7 mg/dL) - poziom niedoboru magnezu jest umiarkowany
  • < 0,5 mmol/L (1,2 mg/dL) – taki wynik wskazuje na ciężki niedobór magnezu.

Jeżeli poziom magnezu we krwi wynosi mniej, niż < 0,7 mmol/L, pierwiastek ten należy suplementować.

Polsko-norweskie badania dowiodły, że ponad 90 proc. mężczyzn oraz niemal 70 proc. kobiet w Polsce spożywa zbyt niską ilość magnezu[3] - średnio jest to 218,5 mg/dobę i 220,8 mg/dobę.

Przy tego typu dolegliwościach warto postawić na produkt o statusie leku. Przykładem takiego produktu są leki Magnefar® B6 Forte oraz Magnefar® B6 Bio stanowiący połączenie magnezu z witaminą B6 zalecany w leczeniu niedoboru magnezu. Badania kliniczne wykazały, że największą skuteczność i najszybszy efekt dają produkty, w których magnez i witaminę B6 zawarto w proporcji 10:1.[4]

Produkty Magnefar B6
Autor: Biofarm Link: https://magnefar.pl/

Magnefar® B6 Bio, Magnefar® B6 Forte

Magnefar® B6 Bio:

1 tabletka powlekana zawiera 60 mg jonów magnezu w postaci magnezu cytrynianu (Magnesii citras) oraz 6,06 mg pirydoksyny chlorowodorku (Pyridoxini hydrochloridum).

Magnefar® B6 Forte:

1 tabletka powlekana zawiera 100 mg jonów magnezu w postaci magnezu cytrynianu (Magnesii citras) oraz 10,10 mg pirydoksyny chlorowodorku (Pyridoxini hydrochloridum).

Wskazania do stosowania:  produkty lecznicze Magnefar B6 Bio i Magnefar B6 Forte są zalecane w leczeniu niedoboru magnezu. Występowanie poniżej wymienionych objawów może wskazywać na niedobór magnezu: nerwowość, drażliwość, wahania nastroju, łagodny lęk, niepokój, przejściowe uczucie zmęczenia, ospałość, zaburzenia snu o niewielkim nasileniu; objawy lęku, takie jak kurcze przewodu pokarmowego lub kołatanie serca (bez zaburzeń serca); skurcze mięśni, mrowienie, drganie powiek. Produkty należy stosować po wykluczeniu innych przyczyn objawów niż niedobór magnezu oraz gdy osiągnięcie poprawy lub zwiększenie podaży magnezu nie jest możliwe przez zastosowanie prawidłowej diety. W przypadku braku poprawy po miesiącu stosowania produktu leczniczego Magnefar B6 Bio lub Magnefar B6 Forte kontynuowanie leczenia nie jest zalecane.

Przeciwwskazania do stosowania: Nadwrażliwość na substancje czynne lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Produktu Magnefar B6 Bio, Magnefar B6 Forte nie należy stosować przy hipermagnezemii, ostrej niewydolności nerek (klirens kreatyniny < 30ml/min.), znacznym niedociśnieniu tętniczym, bloku przedsionkowo-komorowym oraz myasthenia gravis.

Podmiot odpowiedzialny: Biofarm Sp. z o.o., ul. Wałbrzyska 13, 60-198 Poznań.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Bibliografia

[1] Wpływ magnezu na zdrowie człowieka. Bartłomiej Bancerz, Monika Duś-Żuchowska, Wojciech Cichy, Henryk Matusiewicz, Klinika Gastroenterologii Dziecięcej i Chorób Metabolicznych Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Zakład Chemii Analitycznej Politechniki Poznańskiej. Przegląd Gastroenterologiczny 2012; 7

[2] Wpływ niedoboru magnezu na sprawność umysłową i motoryczną człowieka, J. F. Terelak, L. Walasek, P. Ligocki, A. Tarnowski. Studia Psychologica nr 4, 87-105

[3] Normy żywienia dla populacji polskiej, Instytut Żywności i Żywienia, 2017

[4] Pouteau E, Kabir-Ahmadi M, Noah L, Mazur A, Dye L, Hellhammer J, Pickering G, Dubray C. Superiority of magnesium and vitamin B6 over magnesium alone on severe stress in healthy adults with low magnesemia: A randomized, single-blind clinical trial. PLoS One. 2018 Dec 18;13(12):e0208454

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE