Jak zachęcić do aktywności bliską osobę, która zmaga się z problemem nietrzymania moczu

2019-10-14 9:33 Materiał sponsorowany

Nietrzymanie moczu to dla wielu osób powód do rezygnacji z aktywności fizycznej. Tak być jednak nie musi: regularne ćwiczenia, zwłaszcza takie, przy okazji których wzmacniane są mięśnie dna miednicy, mogą zmniejszyć wysiłkowe nietrzymanie moczu. Samą dolegliwość można zaś skutecznie zamaskować.

Mimowolne popuszczanie moczu to problem wielu osób. Dotyczy i kobiet, i mężczyzn, jednak to kobiety borykają się z nim częściej, na co wpływ ma związane z wiekiem lub porodem zwiotczenie ścianek pochwy oraz osłabienie mięśni dna macicy, sprzyja mu również brak ruchu, nadwaga, a także zmiany hormonalne, jakie zachodzą w okresie menopauzy. U mężczyzn z kolei problem ten może pojawić się na skutek przerostu gruczołu krokowego, sprzyja mu również otyłość, infekcje układu moczowego oraz częste zaparcia.

Nietrzymanie moczu często ujawnia się w trakcie kichania, kaszlu oraz podczas wysiłku fizycznego, szczególnie w trakcie uprawiania sportu. Zazwyczaj są to ilości niewielkie, minimalne wręcz - ale mimo to krępujące na tyle, że wiele osób dotkniętych tą przypadłością unika grupowych aktywności fizycznych, a często rezygnuje również z uprawiania jakichkolwiek indywidualnych dyscyplin sportowych z obawy przed mimowolnym zamoczeniem bielizny.

Nie trzeba rezygnować z ćwiczeń

Unikanie sportu to błąd. Opiekunowie osób dotkniętych wysiłkowym nietrzymaniem moczu powinni zachęcać podopiecznych do aktywności fizycznej, gdyż wzmacnianie mięśni dna macicy i jamy brzusznej, a także utrzymanie odpowiedniej masy ciała może pomóc zmniejszyć objawy tej dolegliwości. Warto jednak ograniczyć uprawianie dyscyplin wymagających dźwigania ciężarów lub częstego schylania się, gdyż w ich trakcie wzrasta ciśnienie w jamie brzusznej, co może doprowadzać do niekontrolowanego wycieku moczu.

Przy nietrzymaniu moczu wskazane są takie aktywności, jak nordic walking, czyli szybki spacer z kijkami - odpowiednio spacerując można odciążyć kręgosłup, wzmocnić mięśnie jamy brzusznej, a przy okazji spalić dużo kalorii. Warto również jeździć na rowerze, a także uprawiać aqua aerobic - ćwiczenia te angażują niemal wszystkie mięśnie, w tym również mięśnie dna miednicy.

Osobom z nietrzymaniem moczu polecany jest również pilates oraz ćwiczenia metodą Pelvicore, opracowaną przez fizjoterapeutkę Kari Bo - oba rodzaje aktywności znacząco wzmacniają mięśnie dna miednicy, a przy okazji pomagają wyszczuplić sylwetkę. Warto także regularnie wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięsień Kegla.

Jak radzić sobie z nietrzymaniem moczu w trakcie ćwiczeń?

Przed treningiem osoby dotknięte problemem NTM powinny ograniczyć picie napojów działających moczopędnie, np. kawy.  Warto też zaopatrzyć je w specjalistyczne produkty, które pozwolą żyć aktywnie – tak jak chcą. Mowa o majtkach chłonnych (np. TENA Pants), które zawierają specjalnie zaprojektowany wkład chłonny, ale nie krępują ruchów i zakłada się je jak zwykłą bieliznę.

Warto wiedzieć
Majtki Tena Pants

Autor: TENA - materiały prasowe

Majtki chłonne TENA Pants ProSkin są dopasowane do budowy ciała, dzięki czemu są bardzo dyskretne. Są idealnym rozwiązaniem dla osób aktywnych, ponieważ zabezpieczają przed skutkami nietrzymania moczu w każdej pozycji, a ich wkład chłonny dzięki technologii FeelDry Advanced błyskawicznie wchłania nawet duże ilości płynu. Zapewniają uczucie suchości, zabezpieczenie przed przeciekaniem i neutralizację nieprzyjemnego zapachu. TENA Pants wykonane są z oddychających i niezwykle chłonnych materiałów przypominających tkaninę. Zakłada się je jak zwykłą bieliznę, aby je zdjąć wystarczy rozedrzeć boczne szwy.

Z kolei dla osób leżących z problemem NTM przeznaczone są pieluchomajtki TENA Slip. To uniwersalny produkt o otwartej konstrukcji z regulowanymi rzepami umożliwiającymi idealne dopasowanie oraz łatwą zmianę produktu w pozycji leżącej. Szybkochłonny wkład błyskawicznie wiąże wewnątrz nawet duże ilości moczu, dając uczucie suchości. Rzepy można wielokrotnie zapinać i odpinać, aby uzyskać idealne dopasowanie.

Przeczytaj: Poradnik dla opiekunów osób starszych i przewlekle chorych

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE