Witaminy na zdrowe zęby i dziąsła

2017-01-23 9:40 Materiały prasowe

Witaminy i minerały są niezbędne, aby zęby i dziąsła były zdrowe. Co prawda codzienna higiena i przeglądy u stomatolog o fundament zdrowych zębów i dziąseł, jednak w codziennej diecie nie można zapominać o witaminach i minerałach. Tylko niektóre z nich produkuje nasz własny organizm, pozostałe należy dostarczać organizmowi poprzez zdrową dietę oraz suplementację.

Dieta bogata w witaminy oraz składniki mineralne jest niezbędna, aby zęby i dziąsła były zdrowe. W przypadku ich niedoboru wzrasta ryzyko stanów zapalnych i chorób dziąseł, owrzodzeń jamy ustnej, a nawet ubytków. Jakich składników nie powinno zabraknąć w naszym jadłospisie? - Kluczowe są wapń, witamina D, fosfor oraz witamina C. Nie powinno zabraknąć ich źródeł na naszych talerzach, gdy zależy nam na zdrowych zębach i dziąsłach. Jest to niezwykle ważne u dorosłych, ale przede wszystkim u dzieci, których organizmy dynamicznie się rozwijają. Przykładowo struktury kostne tworzą się mniej więcej do 18. roku życia, dlatego im więcej witamin dostarczymy w tym okresie wraz ze zdrową, różnorodną dietą, tym mocniejsze będą nasze zęby. Słodycze oraz fast foody, tak lubiane przez małych i dużych, niestety są pozbawione składników odżywczych. Stąd większa podatność na problemy stomatologiczne, nawet w wieku dziecięcym – mówi lek. stom. Dorota Stankowska, autorka poradnika „Bądź bystry u dentysty”.

Witaminy i minerały na zdrowe zęby i dziąsła

1. Wapń - pełni istotną rolę w procesie tworzenia się struktur kostnych, a więc również i zębów. To on decyduje o tym, że są zdrowe i mocne. Wapń zapobiega także osteoporozie, która może prowadzić do złamań kości i osłabienia tkanki kostnej wokół zębów. – Wapń w niewielkich ilościach krąży w naszym krwiobiegu i jego poziom jest starannie regulowany przez organizm. Jeśli nie dostarczymy go w odpowiednich ilościach poprzez dietę, organizm będzie uzupełniał te braki, pobierając go niczym pijawka z kości – wyjaśnia ekspert.

Najlepsze źródła wapnia to nabiał m.in. sery, jogurty, brązowy ryż, fasola, zielone warzywa liściaste jak kapusta lub brokuły, łosoś, sardynki i pomarańcze.

2. Fosfor jest niezbędny w diecie, by działanie wapnia było pełne. Jest to szczególnie ważne w przypadku jadłospisu dzieci, które się rozwijają.

Najlepsze źródła fosforu to zboża, kiełki pszenicy, soi, migdały i inne orzechy, drób, ryby, jaja, pomidory, ogórki, winogrona oraz owoce cytrusowe.

3. Witamina D jest równie ważna, ponieważ reguluje we krwi równowagę poziomu wapnia i fosforu, sprawia, że są lepiej wchłaniane i przyswajane przez organizm, co przekłada się na mocne zęby. Witamina D wykazuje również pozytywne działanie w przypadku tkanek przyzębia. Z badań wynika, że osoby, których dieta obfituje w witaminę D są najmniej narażone na stany zapalne dziąseł oraz paradontozę.

Najlepsze źródła witaminy D to światło słoneczne, ale witaminę D znajdziemy także w mleku, serach, jajach, niektórych rodzajach zbóż, a także tłustych rybach jak sardynki, dorsz czy tuńczyk.

4. Witamina C jest niezbędna dla dobrej kondycji przyzębia. Pomaga w tworzeniu i regeneracji tkanki łącznej, która wspomaga organizm w przypadku infekcji dziąseł. U ludzi, którzy mają niedobór witaminy C, może występować zwiększona podatność na stany zapalne dziąseł. - Zaburzenia w obrębie tkanki łącznej mogą nawet doprowadzić do poważnych chorób dziąseł jak szkorbut, w którym m.in. upośledzone procesy produkcji kolagenu prowokują szereg objawów m.in. opuchnięte, przerośnięte dziąsła, problemy z gojeniem się ran, ruchomość, chwiejność, a także wypadanie zębów – ostrzega stomatolog. Z kolei bioflawonoidy, których kompleksy występują z witaminą C redukują odkładanie się płytki nazębnej, która podwyższa ryzyko stanów zapalnych dziąseł i próchnicy. Witamina C to również silny przeciwutleniacz, który mobilizuje do pracy nasz układ odpornościowy i przyśpiesza gojenie ran, także tych w jamie ustnej.

Najlepsze źródła witaminy C to owoce dzikiej róży, rokitnik, czarne porzeczki, czerwona papryka, natka pietruszki, chrzan, brukselka, kalafior.

5. Witamina A choć kojarzona z dobrym wzrokiem i silną odpornością, pomaga również w utrzymaniu w dobrej kondycji błon śluzowych, tkanek przyzębia oraz w produkcji odpowiednich ilości śliny. Ma znaczenie w procesie tworzenia się zębów i ząbkowania. Jest równie pomocna w utrzymaniu zdrowych tkanek przyzębia, w tym dziąseł, ponieważ usprawnia gojenie się ran.

Najlepsze źródła witaminy A to m.in. ryby, żółtka jaj, sery, podroby np. wątróbka, warzywa o owoce o żółtej i pomarańczowej barwie jak mango, marchew, bataty, a także zielone warzywa liściaste np. kapusta, szpinak bogate w beta-karoten, który jest naturalną formą witaminy A.

6. Witaminy z grupy B są równie korzystne dla zdrowia jamy ustnej. Ich niedobór zamanifestuje się pod postacią: zapalenia języka (język wysuszony, o purpurowej barwie), wyschniętych warg, pękających kącików ust (B2), zmian zapalnych ślinianek, nadwrażliwości błon śluzowych (B1), przekrwienia błony śluzowej, pieczenia, obrzęku i przerostu brodawek nitkowatych na powierzchni języka (B3).

Natomiast dzięki obecności witamina B6 w jamie ustnej wzrasta ilość „dobrych” bakterii, zaś maleje tych, które odpowiadają za rozwój próchnicy.

Najlepsze źródła witamin z grupy B to drób, mięso, grzyby, rośliny strączkowe np. fasola, groch oraz zielone warzywa.

7. Koenzym Q10 działa jak katalizator w procesie produkcji energii. - Dostarczając energii 95% komórek naszego ciała, wspomaga m.in. prawidłowe gojenie się ran. Pełni ważną rolę w profilaktyce i terapii chorób przyzębia - redukuje podatność na rozwój stanów zapalnych dziąseł, zmniejsza dolegliwości bólowe, wspomaga regenerację tkanek przyzębia oraz zmniejsza krwawienie dziąseł – wyjaśnia dr Stankowska.

Najlepsze źródła koenzymu Q10 to wieprzowina, wołowina, wątróbka drobiowa, olej rzepakowy, natka pietruszki.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Tomek
|

witamina C goi zęby a nie niszczy i leczy wszelkie choroby psychiczne związane ze stresami które psychiatrzy biorą za niewiadomo jakie nieuleczalne choroby po prostu są to wykształceni ludzie w torturach , oraz WIT C leczy kregoslup i łokieć tenisisty powstaly od myszki komputera , a także bole w sercu , ja sobie tez wyleczyłem witaminą C wypryski na skorze które od 5 lat mnie męczyly z okropnymi wypływami ropy , i dermatolog rozkladal rece okazało się ze witamina C brana codziennie naturalna z Aceroli i jak ręką odjął , z tym ze nie powinno się jej przedawkowywać trzeba brac maksymalną dzienną dawke nie przekraczającą 1000mg , wiekszosc uszkodzen zebow jest powodowana przez kwasy tłuszczy zwierzęcych które są nieprzyswajalne i system odpornościowy od nich wariuje i atakuje zdrowe tkanki które ropieją tak samo jak żeby , miesa nie powinno się jesc jak chcesz być zdrowy i mieć brak problemów z zebami wszystkie te schorzenia łączy szpitalny narkotyk zwany miesem

Tomek
|

witamina C goi zęby a nie niszczy i leczy wszelkie choroby psychiczne związane ze stresami które psychiatrzy biorą za niewiadomo jakie nieuleczalne choroby po prostu są to wykształceni ludzie w torturach , oraz WIT C leczy kregoslup i łokieć tenisisty powstaly od myszki komputera , a także bole w sercu , ja sobie tez wyleczyłem witaminą C wypryski na skorze które od 5 lat mnie męczyly z okropnymi wypływami ropy , i dermatolog rozkladal rece okazało się ze witamina C brana codziennie naturalna z Aceroli i jak ręką odjął , z tym ze nie powinno się jej przedawkowywać trzeba brac maksymalną dzienną dawke nie przekraczającą 1000mg , wiekszosc uszkodzen zebow jest powodowana przez kwasy tłuszczy zwierzęcych które są nieprzyswajalne i system odpornościowy od nich wariuje i atakuje zdrowe tkanki które ropieją tak samo jak żeby , miesa nie powinno się jesc jak chcesz być zdrowy i mieć brak problemów z zebami

Tomek
|

witamina C goi zęby a nie niszczy i leczy wszelkie choroby psychiczne związane ze stresami które psychiatrzy biorą za niewiadomo jakie nieuleczalne choroby po prostu są to wykształceni ludzie w torturach , oraz WIT C leczy kregoslup i łokieć tenisisty powstaly od myszki komputera , a także bole w sercu , ja sobie tez wyleczyłem witaminą C wypryski na skorze które od 5 lat mnie męczyly z okropnymi wypływami ropy , i dermatolog rozkladal rece okazało się ze witamina C brana codziennie naturalna z Aceroli i jak ręką odjął , z tym ze nie powinno się jej przedawkowywać trzeba brac maksymalną dzienną dawke nie przekraczającą 1000mg