Jak chronić OCZY i PLECY podczas pracy przy komputerze

Siedzimy wygodnie, stukając palcami w klawisze. Jeśli jednak przy komputerze spędzamy parę godzin dziennie, kręgosłup, dłonie i oczy mogą nam kiedyś odmówić posłuszeństwa. Co robić, by do tego nie dopuścić? W jaki sposób odpowiednio przygotować miejsce pracy przy komputerze, by nie męczyć wzroku i kręgosłupa?

Zasilany prądem komputer wytwarza pole elektromagnetyczne (podobne istnieje również np. przy liniach wysokiego napięcia). Jednak jego natężenie w komputerze jest tak znikome, że trudno mówić o szkodliwości. Działa ono wręcz... relaksująco - to dlatego nasze koty, psy chętnie układają się przy pracujących komputerach. Jeżeli chcemy zachować nadzwyczajną ostrożność, możemy odsunąć komputer od biurka tak daleko, jak na to pozwala długość przewodów. Natężenie pola elektromagnetycznego maleje bowiem z odległością. Monitory, prócz owego pola, emitują również szczątkowe ilości promieniowania rentgenowskiego. Na szczęście te, które są produkowane obecnie, mają na obudowie napis „low radiation”, który świadczy o tak nikłej ilości promieni X, że możemy o nich zapomnieć.

Oczy pod ochroną

Ekran komputera, zbudowany ze szkła, podobnie jak lustro, odbija padające na niego światło. Przy dłuższej pracy odbicia te, nakładające się na obraz z monitora, męczą oczy. Najlepszym wyjściem jest nałożenie na monitor odpowiedniego filtra. Dobre filtry tłumią odbicia z głębi pomieszczenia, nawet jeśli patrzymy na ekran pod kątem 45 stopni. Godne polecenia są zwłaszcza filtry z tzw. polaryzacją kołową (produkuje je m.in. Polaroid). Są dodatkowo przyciemniane i kilkunastokrotnie poprawiają kontrast obrazu. Widzimy więc zdecydowanie wyraźniej, ostrzej.
„Okularnicy” pracujący przy komputerze mogą zażyczyć sobie u optyka szkieł z warstwą antyrefleksyjną. To również zapobiega odbiciom obrazów z głębi pokoju, tym razem jednak od wewnętrznej powierzchni szkieł (nie odbijają się przedmioty stojące za nami). Warto także pamiętać o prawidłowym ustawieniu monitora: na wprost nas, a nie z boku, i tak, byśmy mieli ekran nieco poniżej linii wzroku.
Blat stolika komputerowego powinien być oświetlony lampką z nieprzezroczystym abażurem; światło pada wtedy w górę i w dół, a nie prosto w oczy. Jeśli stolik ma powierzchnię ok. 1 m2, najlepiej go oświetlić 100-watową żarówką. Lampka musi być tak ustawiona, by światło nie odbijało się od klawiatury. W przeciwnym razie doznamy tzw. olśnienia (i nie chodzi tu o przypływ weny twórczej). Najlepiej, by blat był jasny i matowy. Pomieszczenie, w którym pracujemy, trzeba oświetlić słabiej niż biurko. Wystarczy żarówka setka na każde 10 m2 powierzchni.
Mimo przestrzegania tych zasad oczy przy komputerze i tak się męczą. By do tego nie dopuścić, warto np. co godzinę zrobić sobie krótką przerwę i wykonać kilka ćwiczeń.

Złe nawyki w pracy - jak wpływają na zdrowie?

Zrób to koniecznie

Oddychanie

- Usiądź wygodnie na krześle, nie krzyżuj rąk ani nóg. Rozluźnij ubranie, jeśli cię ciśnie. Zamknij oczy. Połóż dłonie na brzuchu powyżej pępka. - Wciągnij powietrze głęboko przez nos, aż poczujesz, że dłonie na brzuchu się wyraźnie uniosły. Wstrzymaj oddech na 1-2 sekundy.

- Zacznij wydychać powietrze - powoli, ale do końca. Poczujesz, jak brzuch pod twoimi dłońmi opada. Wydech musi być pełny, wyrzucający całe powietrze z płuc.

- Powtórz wszystkie czynności cztery razy. Przerwij ćwiczenie, jeśli zakręci ci się w głowie.

Wzruszanie ramionami

- Stań z rękoma opuszczonymi wzdłuż ciała. Zrób głęboki wdech i unieś jednocześnie ramiona jak najwyżej. Trzymaj je uniesione i napięte, wstrzymując oddech. Policz do pięciu.
- Zrób szybki wydech, a ramiona bardzo energicznie opuść.

- Ćwiczenie powtórz cztery razy.

Krążenie ramionami

- Stań, obejmij za plecami prawą dłonią lewy nadgarstek. Opuść ramiona i rozluźnij je, nie puszczając nadgarstka.

- Podczas wdechu bardzo powoli przesuń ramiona do przodu, a następnie unieś je do góry w kierunku uszu.

- Podczas wydechu opuść ramiona, przesuń je do tyłu, czyli wróć do pozycji wyjściowej.

Ulga dla kręgosłupa

Przy komputerze męczą się też plecy i ręce. Należy zadbać o wygodną klawiaturę i odpowiednie krzesło.
W sklepach są różne typy klawiatur. Dobrze jest wybrać tzw. ergonomiczną (nieco pofalowaną w kształcie). Ustawienie klawiszy mniej męczy palce przy pisaniu, a dodatkowa listewka, łagodnie niwelująca wysokość pomiędzy klawiaturą a stolikiem, pozwala uniknąć bólu nadgarstków.
Dla komfortu naszego kręgosłupa dobre krzesło to podstawa. Najlepsze będzie takie z regulowaną wysokością. Podczas pracy uda i łydki powinny tworzyć kąt prosty, stopy muszą wygodnie opierać się o podłogę, a siedzisko krzesła nie może uciskać od spodu na uda. Przy regulowanej wysokości możemy łatwo ustawić siedzisko tak, żeby wygodnie siedzieć i znajdować się co najmniej 40 cm od klawiatury (zapobiega to garbieniu się przy pracy i bólom karku). Istotnym elementem komputerowego fotela są podparcia pod łokcie. Dzięki nim unikamy późniejszego bólu barków.
Jeśli wybrane przez nas krzesło jest obrotowe, na kółkach i ma wysokie oparcie - znacznie poprawi to komfort pracy. Po pierwsze: unikniemy zbędnych ruchów, a po drugie: będziemy mogli nieco odpocząć w trakcie pracy. Ortopedzi zalecają bowiem, by wszyscy, którzy pracują przy komputerze, robili co godzinę 2-3-minutowe przerwy i przeciągali się w fotelu. To dobrze wpływa na kręgosłup.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Michał
|

Na zbolałe oczy przed komputerem polecam zainstalować program, który dostosuje oświetlenie ekranu odpowiednio do pory dnia.

Weronika
|

często krótkie przerwy pomagają w pracy przy komputerze. u mnie się to sprawdza. co 20 minut robię przerwę na mniej więcej 30 sekund. wytężam i odprężam wtedy wzrok na zmianę i to pomaga. gdy mam suche oko, wtedy sięgam po krople. sporadycznie się to zdarza. jeśli tak jest, używam kropli-emulsji cationorm i mogę pracować dalej, wciąż jednak robiąc przerwy co 20-30 minut

Renata
|

Możesz podesłać link, albo podać nazwę artykułu, Ja chętnie poczytam

Kimka
|

Warto robić duże przerwy podczas pracy z komputerem. Na damaztorebka pl tez jest o tym artykuł.

Julaaa
|

jak czesto stosujecie krople? zanim usiądziecie do komputera czy dopiero jak oczy bolą?

Karolina
|

gdy używasz komputera 'dla rozrywki' to jeszcze jest ok - w każdej chwili możesz przerwać. poważniejszy problem pojawia się gdy musisz PRACOWAĆ przed komputerem, a Twoje oczy mówią stanowcze nie. ja sobie z tym radzę dzięki kroplom. używam cationormu. jest naprawdę super! buteleczka 10ml, ważna przez 3 miesiące, krople zawierają oleje mineralne, glicerol, tris-hydrochlorek no i jeszcze jakieś inne składniki (wszystko do wygooglowania). są bez konserwantów i, co też jest dość istotne, można ich używać NA soczewki. są naprawdę super. ja jestem bardzo zadowolona z ich działania. polecam.

Jolka
|

krople super się sprawdzają, ja bardzo lubię. używam cationormu i mogę powiedzieć że bardzo dobrze nawilża. krople to najlepsza rada na suche oko!

alunia
|

suplementy diety najlepsze, tego nie znam, ale używałam już kilku innych i faktycznie było lepiej z moimi oczami

Kala
|

mnie od komputera strasznie bolą plecy i oczy. na plecy sposób jest prosty - nie garbić się, jednak z oczami gorzej. ekran komputera działa bardzo wysuszająco i po kilku godzinach czuję że oczom po prostu brakuję łez. próbowałam kilku różnych kropel do oczu, ale zatrzymałam się na emulsji cationorm. jak dla mnie najlepsza, działa, nawilża jak trzeba

Monika
|

Noszę soczewki kontaktowe i ogromne znaczenie ma dobranie odpowiednich, zwłaszcza jeśli dużo czasu spędza się przed ekranem komputera. Od miesiąca używam Pure Vision 2 HD i polecam wszystkim. Soczewki są cienkie i delikatne ale przede wszystkim nie mam problemu z suchymi spojówkami.