Reklamacja leczenia stomatologicznego: źle dobrany kolor korony [Porada eksperta]

2 tygodnie temu miałam zakładane korony na zęby jedynki. Niestety, dentysta źle dobrał kolor. Czy mogę to reklamować?

Porada prawnika
Autor: Getty Images

TAK. Kiedy osoba korzysta z pomocy lekarza specjalisty czy dentysty, od razu rodzi się pomiędzy pacjentem i lekarzem rodzaj umowy cywilnoprawnej na świadczenie usług. Podstawowym warunkiem takiej umowy jest należyte, staranne jej wykonanie. Jeżeli tylko jedna ze stron takiej umowy jest zadowolona, należy coś z tym zrobić.

Podstawą każdej umowy jest dogranie jej szczegółów. Jeżeli zatem umówiła się Pani z lekarzem na konkretny kolor korony zęba, stomatolog powinien życzeniu takiemu sprostać, chyba że sprostanie co do natury rzeczy nie było możliwe. Jest tak np. w sytuacji, w której nie jest możliwe dobranie kolorystyczne korony z uwagi na brak takowych komponentów.

Lekarz powinien przed wykonaniem usługi uprzedzić pacjenta, że kolor korony będzie jedynie przybliżony kolorystycznie do pozostałego uzębienia i nie będzie dawał wrażenia idealnego jednolitego uzębienia. W innym przypadku lekarz stomatolog powinien uczynić wszystko zgodnie ze sztuką, aby pacjent był zadowolony.

Pacjent, przed odniesieniem się do proponowanego mu świadczenia medycznego, powinien uzyskać zrozumiałe informacje. Uprawnienie pacjenta do wyrażenia lub odmowy zgody na udzielenie mu świadczenia medycznego jest jednym z zasadniczych elementów procedury udzielania świadczeń medycznych. Podstawę tego uprawnienia stanowi art. 16 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t. jedn.: Dz. U. 2012 r. poz. 159 ze zm.)

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Inne porady tego eksperta