Wzmocnij odporność jesienią. Sprawdź, jak wybrać odpowiedni preparat na wzmocnienie odporności.

2019-11-05 1:21 Materiał sponsorowany

Układ odpornościowy to jeden z ważniejszych elementów ludzkiego organizmu. Od jego sprawności i prawidłowego funkcjonowania zależy nasze zdrowie. Jak wspierać odporność, aby uniknąć infekcji w okresie jesienno-zimowym?

Wokół nas krążą miliony patogenów. Przed ich szkodliwym działaniem chroni nas układ immunologiczny. Powstaje on już w okresie płodowym, jednak rozwija się w pełni dopiero u nastolatków. Wcześniej jest niedojrzały i słaby, dlatego kilkuletnie dzieci chorują częściej niż ich rodzice i są bardziej podatne na infekcje.

Jaką rolę pełni układ odpornościowy?

Natura tak to wymyśliła, że dojrzały i prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny dorosłego człowieka jest w stanie poradzić sobie z większością drobnoustrojów chorobotwórczych. Jego poszczególne elementy niszczą wirusy i bakterie, które mogłyby wywołać w naszym organizmie spustoszenie. Skóra i błona śluzowa nosa wychwytują drobnoustroje, nie pozwalając im dostać się do wnętrza organizmu. Fagocyty – komórki zlokalizowane w węzłach chłonnych, trawią tkanki, które zostały zakażone patogenami, a krwinki białe, pod wpływem stanu zapalnego produkują przeciwciała niszczące patogeny.

Co osłabia układ immunologiczny?

Dlaczego wobec tego chorujemy? Ponieważ nasza odporność bywa osłabiona, czyli nie funkcjonuje tak, jak powinna. Przyczyn takiego stanu może być wiele. Jedną z nich jest nieprawidłowa dieta. Jemy nie tylko po to, aby mieć energię, ale również po to, aby dostarczać organizmowi cennych witamin i minerałów, które wzmacniają układ immunologiczny. Fastfoody, jadłospis ubogi w warzywa, owoce i ryby nie zapewniają odpowiedniej ilości składników odżywczych, dlatego cierpimy na niedobory witaminy C,D, cynku czy kwasów omega. Tymczasem składniki te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

To nie wszystko. Większość komórek odpornościowych człowieka znajduje się w jelitach. To, co jemy, wpływa na pracę układu trawiennego. Jeśli nasza dieta jest niezdrowa, to jelita źle pracują, przez co ich funkcje odpornościowe są upośledzone.

Kiedy częściej chorujemy?

Inną przyczyną osłabienia odporności jest styl życia. Mało śpimy, przeżywamy dużo stresujących sytuacji, mało się ruszamy i nie potrafimy wypoczywać. To wszystko czynniki, które sprawiają, że częściej zapadamy na infekcje – wystarczy, że zapomnimy szalika lub ktoś kichnie przy nas w autobusie, a już jesteśmy przeziębieni lub pojawia się opryszczka, która atakuje w okresach spadku odporności. Szczególnie niebezpieczny dla zdrowia jest okres jesieni i zimy. Wtedy wokół nas krąży więcej patogenów chorobotwórczych, a organizm osłabiony dietą ubogą w świeże owoce i warzywa (a więc witaminy i minerały) nie potrafi się przed nimi bronić.

Jak wspierać odporność w okresie częstych zachorowań?

Należy baczniej przyglądać się swojej diecie i przyjmować suplementy, które wzmocnią organizm i układ odpornościowy. Podstawowymi składnikami diety, wpływającymi znacząco na funkcjonowanie układu immunologicznego są wspomniane już witaminy i minerały, szczególnie witaminy D i C oraz żelazo i cynk. 

Witamina C (inaczej kwas askorbinowy) uszczelnia układ krwionośny, a jej regularne przyjmowanie zmniejsza ryzyko przeziębienia. Z kolei witamina D jest składnikiem niemal wszystkich komórek odpornościowych. Badania naukowe udowodniły, że jej niedobór w organizmie ma ogromny wpływ na liczbę zachorowań – nie tylko na infekcje, ale i poważniejsze choroby, takie jak cukrzyca, astma czy gruźlica.

Cynk natomiast zwiększa ilość wytwarzanych przeciwciał i stymuluje krwinki białe do aktywności. Chroni też komórki odpornościowe przed uszkodzeniem. Podobnie jak żelazo, którego brak powoduje niedokrwistość zwiększającą podatność na infekcje. 

Gdzie szukać cennych witamin?

Witamina C znajduje się głównie w warzywach i owocach. Bogate w ten składnik są acerola, czarna porzeczka, papryka, jarmuż, biała kapusta kiszona i oczywiście cytrusy. Należy jednak pamiętać, że sok z jednej cytryny zaspokaja zaledwie 35 proc. dziennego zapotrzebowana na witaminę C w okresie osłabionej odporności.  Dlatego warto korzystać z suplementów diety, np. Acerola Plus w postaci bardzo wygodnych tabletek do ssania, która zawiera naturalną witaminę C, rutynę i hesperydynę.

Acerola Plus (suplement diety)
Acerola Plus

Autor: materiały prasowe

Acerola Plus to najczęściej wybierany przez pacjentów preparat z acerolą*

  • dla całej rodziny
  • źródło naturalnej witaminy C z aceroli
  • pyszny pomarańczowy smak

*wg danych Iqvia Pharmascope za okres YTD.09.2019 w ujęciu ilościowym i wartościowym, preparaty z acerolą.

Trudniej dostarczyć organizmowi witaminę D. To substancja, która syntetyzuje się w skórze pod wpływem promieni UV, jednak w naszym klimacie to zdolność niewystarczająca. Dlatego warto spożywać ryby, nabiał i tran, które są źródłami witaminy D. Jeśli i to okaże się zbyt mało rozwiązaniem jest suplementacja, zwłaszcza w okresach od września do kwietnia, gdy nasłonecznienie w Polsce jest niewielkie. Osoby dorosłe powinny każdego dnia przyjmować 1200–2000 jednostek. Tyle zawiera w sobie tabletka suplementu D3 Mono - miękka kapsułka kryjąca w sobie substancje czynne rozpuszczone w oleju, co zwiększa przyswajalność witaminy. 

D3 Mono 2000 (żywność specjalnego przeznaczenia medycznego)
D3 Mono 2000

Autor: materiały prasowe

  • najmniejsza kapsułka na rynku
  • łatwe połykanie
  • 2000 j.m. - rekomendowana dawka dzienna dla dzieci i młodzieży*

*Rusińska A et al. Front. Endocrinol. 2018;9:246

Jak wybierać suplementy?

Ta ostatnia cecha jest bardzo istotna, świadczy bowiem o wysokiej jakości suplementu. Dlatego sięgając po preparaty witaminowe, zwróćmy uwagę na ich skład.

Nie każdy suplement zawiera prawidłowe ilości substancji czynnych odpowiadające dziennym dawkom, nie każdy też zawiera substancje pomocnicze zwiększające jego przyswajalność przez organizm - tak jest w przypadku tabletek do ssania, których rozpad w jamie ustnej powoduje szybsze przedostawanie się składników odżywczych do krwiobiegu.

Warto wiedzieć
Certyfikat NQS

Autor: materiały prasowe

Warto wybierać produkty od sprawdzonych producentów, którzy zachowują wysokie normy jakości i bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami i certyfikatami, takimi jak NQS.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE