Jak uniknąć grypy?

2019-12-31 10:31 Anna Guttman

Jak się uchronić się przed grypą? Jeśli zaczniesz już dziś, możesz wiele zrobić, by grypy uniknąć. Najskuteczniejsza recepta na grypę to coroczne szczepienia i wzmacnianie odporności. Jak uniknąć grypy dzięki naturalnym sposobom i wspomagając się lekami? Przeczytaj i posłuchaj online, co robić, by uniknąć grypy i przeziębienia.

Grypę można zdusić w zarodku. Nawet, jeśli zapomnisz zaszczepić się przeciw wirusowi grypy, organizm ma wszystko, czego potrzebuj,e by uniknąć grypy. Przede wszystkim układ odpornościowy. To on jest odpowiedzialny za obronę organizmu przed wirusami i bakteriami. Zadbaj o kondycję swojego układu odpornościowego, by uchronić się przed grypą.

Jak uniknąć grypy - popraw odporność

Układ odpornościowy dysponuje armią komórek wyspecjalizowanych w tropieniu i zwalczaniu zarazków. To leukocyty (białe ciałka krwi) produkowane w grasicy, śledzionie, węzłach chłonnych, migdałkach, jelitach oraz szpiku kostnym. Żyją bardzo krótko, niektóre zaledwie 36 godzin, ale na ich miejsce zaraz powstają nowe. Żeby jednak była to armia odpowiednio liczna, sprawna i skuteczna, trzeba wesprzeć ten proces regeneracji. Jak? Wpływ na to ma przede wszystkim styl życia, warto go więc zmodyfikować. Nie poprawisz odporności z dnia na dzień, to proces czasochłonny, dlatego zacznij działać odpowiednio wcześnie. A dobra odporność pomoże ci uchronić się przed grypą.

Jak uniknąć grypy - postaw na dobrą dietę

Dobra dieta to taka, która dostarcza wszystkich składników odżywczych i substancji, które mają wpływ na budowanie odporności. Należą do nich witaminy – C, z grupy B, D i beta-karoten, a także cynk, żelazo, miedź. Pobudzają wzrost białych krwinek i podnoszą odporność na zakażenia. Znajdziesz je w owocach i warzywach, rybach, chudym mięsie, pieczywie pełnoziarnistym, kaszach. Choć raz dziennie zapewnij sobie też porcję probiotyków, czyli bakterii aktywujących układ odpornościowy, poprawiających wchłanianie witamin i minerałów. Ich źródłem są fermentowane przetwory mleczne (jogurt, kefir), kiszone ogórki i kapusta. Taka dieta nie tylko pozwoli uchronić się przed grypą, ale i nie utyć zimą.

Ważne

Chcesz uniknąć grypy - zrezygnuj z używek

Alkohol, nadmiar kawy i mocnej herbaty z jednej strony wypłukują witaminy (zwłaszcza witaminy C i z grupy B) oraz mikroelementy (głównie cynk), które wspierają układ odpornościowy, z drugiej zaś – wyzwalają niszczące go wolne rodniki. Dodatkowo alkohol w dawce większej niż 1–2 lampki wina dziennie przenika do krwi i uszkadza krążące w niej komórki odpornościowe; a pity przewlekle – nawet w niewielkich ilościach – upośledza zdolność limfocytów do obrony organizmu przed zarazkami. Natomiast papierosy to toksyczna bomba atakująca cały organizm i niszcząca błony śluzowe dróg oddechowych. W dymie tytoniowym jest ponad 4 tys. silnie trujących i drażniących substancji, w tym ponad 60 rakotwórczych.

Jak uniknąć grypy - zaszczep się

Najważniejsze w profilaktyce przeciwgrypowej jest stosowanie szczepionek. 

Z roku na rok liczba zakażeń wirusem grypy jest coraz większa. Według alarmujących danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego-Państwowego Zakładu Higieny w Warszawie, od września 2017 roku w naszym kraju odnotowano 47 zgonów z powodu grypy oraz zarejestrowano ponad 5 mln przypadków zakażeń. Dla porównania w 2013/2014 było ich około 2 mln, czyli o ponad połowę mniej.

Z powodu niepokojącej tendencji wzrostowej, szczególnie ważne jest przygotowanie się do tegorocznego kulminacyjnego momentu sezonu grypowego, który w naszym kraju występuje od stycznia do marca. Najefektywniejszy czas, aby zabezpieczyć się i uniknąć choroby obejmuje okres od września do grudnia. Każdego roku pojawiają się szczepionki przeciwko grypie o zaktualizowanym składzie, ponieważ wirus charakteryzuje się dużą zmiennością.

Co więcej szczepienie przeciw grypie może nie tylko uchronić przed zachorowaniem, ale i pogrypowymi powikłaniami, w tym przed ryzykiem wystąpienia zawału serca, udaru mózgu, zaostrzeniem chorób układu krążenia albo naczyń mózgowych. Badania przeprowadzone w USA pokazują, iż w okresie jesienno-zimowym zwiększa się liczba udarów oraz zawałów, a nawet 1/4 z nich była poprzedzona zachorowaniem na grypę i zapalenie płuc. Ryzyko zawału serca po potwierdzonej infekcji grypowej jest sześciokrotnie większe.

Dowiedz się więcej: Najczęstsze powikłania po grypie

Jeśli jednak nie udało ci się zaszczepić - możesz próbować uchronić się przed zachorowaniem w inny sposób. Jaki? Obejrzyj film.

youtube.com/newsrm.tv

Szczepionki na grypę 2019/2020. Rekomendacje szczepień przeciw grypie w sezonie 2019/2020

Jak uniknąć grypy - hartowanie organizmu

Ten sposób na grypę jest stary jak świat, ale nic nie stracił na skuteczności.Kąpiele w morzu znakomicie usprawniają mechanizmy termoregulacji, co zwiększa tolerancję organizmu na wahania temperatury. Ale te sposoby sprawdzają się latem, a jak radzić sobie teraz? Możesz do tego wykorzystać wannę. Nalej do niej tyle chłodnej wody, by sięgała do połowy łydek, i drepcz w niej przez kilka minut. Potem dokładnie osusz nogi i wmasuj w stopy balsam rozgrzewający.

Czytaj też: Ptasia grypa - objawy. Jak można się zarazić ptasią grypą?

Jak uniknąć grypy - ruszaj na spacer

Ruch to zdrowie – głosi stara maksyma i nie ma w tym żadnej przesady. Podczas wysiłku fizycznego serce bije silniej, krew krąży szybciej, zwiększa się produkcja limfocytów i aktywność wszystkich komórek układu odpornościowego. Ruch pomaga rozładowywać stres, który działa destrukcyjnie na organizm. Lekarze zalecają uprawianie ćwiczeń co najmniej 3 razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut. Wysiłek musi być jednak dostosowany do kondycji – nie można nagle zacząć intensywnego treningu, jeśli dotychczas prowadziło się kanapowy tryb życia.

Jak uniknąć grypy - nie zarywaj nocy

Podczas nocnego wypoczynku przyśpieszają wszystkie procesy regeneracyjne w organizmie, aktywniej przebiega także odnowa komórek układu odpornościowego. Warunkiem sprawnego przebiegu tych procesów jest jednak odpowiednia długość (7–8 godzin) niezakłóconego snu, dlatego trzeba zadbać o jego komfort. Pamiętaj, żeby dobrze wywietrzyć sypialnię i utrzymywać w niej temperaturę nie wyższą niż 20°C. Nie objadaj się na noc, zjedz lekką kolację co najmniej 3 godziny przed położeniem się do łóżka. Wycisz się przed snem, poczytaj książkę albo obejrzyj relaksujący film.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 2/2020 "Zdrowia": co pomoże na ból głowy, sztuczne hormony wokół nas, dźwięczny głos na lata, stopy bez odcisków, eko zwierzak w domu, chudnij z wyobraźnią, hity zdrowej kuchni. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych rad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 2/2020

Materiał partnerski

KOMENTARZE
elena
|

trzeba przede wszystkim się chronić zawczasu. Ja całą jesień i zimę biorę suplement herbaya z wyciągiem z czosnku, który naprawdę skutecznie wzmacnia układ odpornościowy i chroni mnie przed zachorowaniem

Magda Nosek
|

Przy grypie nie ma sensu czekać zażywając wszystko co popadnie, Warto wziąć sprawdzone leki, ja zawsze tak robie. Stosuje krople L52 i kazdy kto go zna na pewno wie o czym mówię. Kwestia skuteczności oparta na bogatej gamie ziół zawartych w tych kroplach, ja od siebie szczerze polecam

Boom Beach
|

Ja się szczepię.

galla
|

Trzeba przede wszystkim dbać o odporność. Odpowiednia dieta, zdrowy tryb życia to podstawa. Do tego też dobrze wspomagać się jesienią i zimą probiotykiem, żeby zachować równowagę flory bakteryjnej, bo to też wspomaga odporność

Karolina
|

a który to oeparol tak działa? obojętnie jaki kupię czy na odporność jest jakiś specjalny?

seatka
|

oeparol jest dobry na wzmocnienie, my stosujemy od wczesnej jesieni i bez chorób przechodzimy cała zimę.

Baśka
|

ja żeby uniknąć przeziębień i gryp stawiam na zdrową dietę i przynajmniej 15 minutowy spacer nawet kiedy jest mróz - codziennie. dotego suplementuje się oeparolem z kwasami omega, które naturalnie wzmacniają odporność