Czy mam problem z nietrzymaniem moczu? Jak pokonać NTM w zarodku, zanim odbierze Ci komfort życia?

2022-08-12 8:52 Materiał sponsorowany

Nietrzymanie moczu należy do najczęstszych chorób cywilizacyjnych, wyprzedzając m.in. nadciśnienie, depresję, czy cukrzycę. Szacuje się, że problem NTM dotyczy co trzeciej kobiety na świecie. Mimo to, duża część chorych nie konsultuje z lekarzem swoich dolegliwości lub zjawia się w gabinecie długo po doświadczeniu pierwszych symptomów. To błąd, bo z NTM można skutecznie walczyć.

Depresja nerwicowa i nerwica depresyjna
Autor: thinkstockphotos.com

Spis treści

  1. Czym jest nietrzymanie moczu?
  2. Rodzaje nietrzymania moczu
  3. Sposoby radzenia sobie z nietrzymaniem moczu
  4. Profilaktyka nietrzymania moczu

Czym jest nietrzymanie moczu?

Nietrzymanie moczu (NTM) to popuszczanie każdej możliwej ilości moczu poza właściwym oddawaniem go w toalecie. Jest to więc niekontrolowany wyciek, który może obejmować kilka kropel lub nawet cały strumień (wszystko zależy od stopnia zaawansowania choroby). Przyczyny pojawienia się tych dolegliwości mogą być różne, ale dotyczą one znacznie częściej kobiet niż mężczyzn. Procesy fizjologiczne zachodzące w ciele kobiety, takie jak ciąża, poród (i to niekoniecznie naturalny) czy menopauza i związane z nią wahania hormonalne, mają istotny wpływ na zwiększenie ciśnienia w pęcherzu moczowym. Już samo noszenie dziecka w brzuchu powoduje duże obciążenie dla mięśni dna miednicy. Do tego mogą dojść urazy podczas porodu (np. inwazyjny poród z użyciem dodatkowych przyrządów mających na celu wyciągnięcie dziecka z kanału rodnego). Do nietrzymania moczu przyczynia się także styl życia (osoby palące, poprzez częsty kaszel związany z paleniem tytoniu osłabiają mięśnie dna miednicy), a także różnego rodzaju choroby. Otyłość powoduje obciążenie mięśni i zwykle wiąże się z niewłaściwą dietą, która sprzyja zaparciom. Z kolei cukrzyca zwiększa ryzyko częstszych zakażeń układu moczowego, które sprzyjają NTM. Także problemy psychologiczne,  nadmierny stres i napięcie ciała mogą przyczyniać się do naglącego nietrzymania moczu.

Rodzaje nietrzymania moczu

Istnieją różne rodzaje nietrzymania moczu, a ich zidentyfikowanie jest kluczowe dla podjęcia właściwych decyzji terapeutycznych. Wyróżniamy więc:

  • Wysiłkowe nietrzymanie moczu
  • Naglące nietrzymanie moczu
  • Mieszane nietrzymanie moczu

W przypadku wysiłkowego nietrzymania moczu mamy do czynienia z sytuacją, gdy popuszczanie moczu zdarza się podczas wykonywania wysiłku fizycznego, np. dźwigania czegoś, kasłania, śmiania się, czy skakania. Dochodzi wówczas do wzmożenia ciśnienia śródbrzusznego i popuszczania moczu. Na początku może to być kilka kropel, ale nie należy bagatelizować sytuacji - to sygnał alarmowy, że trzeba się udać do specjalisty (np. fizjoterapeuty uroginekologicznego) i skonsultować swój przypadek. W przeciwnym razie może dojść do natężenia objawów i popuszczania moczu nawet podczas codziennych czynności, np.  podczas wchodzenia po schodach. W III stopniu wysiłkowego nietrzymania moczu do wycieku może dochodzić nawet przy minimalnym wzroście ciśnienia śródbrzusznego, np. w trakcie chodzenia lub stania.

Naglące nietrzymanie moczu wynika z uczucia nagłego parcia na pęcherz moczowy i chęci oddania moczu nawet wtedy, gdy pęcherz jest minimalnie wypełniony. Przy takim rodzaju schorzenia można albo popuszczać mocz, albo też o wiele częściej niż normalnie korzystać z  toalety, by oddać mocz, mimo iż pęcherz nie jest wypełniony. Ten rodzaj schorzenia rozpoznajemy, gdy wypróżniamy się częściej niż 8 razy w ciągu dnia, gdy oddajemy jednorazowo małe ilości moczu lub wstajemy w nocy, bo mamy potrzebę skorzystania z toalety.

Mieszany typ nietrzymania moczu to ten, przy którym mocz gubiony jest zarówno podczas wysiłku fizycznego, jak również wtedy, gdy odczuwa się naglące parcie na pęcherz. Zwykle leczenie tego typu schorzenia polega na zajęciu się problemem, który bardziej doskwiera pacjentce i który jest mniej inwazyjny.

Sposoby radzenia sobie z nietrzymaniem moczu

Ze względu na to, że wysiłkowe i naglące nietrzymanie moczu różni się mechanizmem działania (przy pierwszym mamy do czynienia ze wzmożeniem ciśnienia śródbrzusznego w trakcie  wysiłku fizycznego, przy drugim niemożliwe do opanowania skurcze wypieracza), leczymy je w odmienny sposób.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu może być mniej lub bardziej zaawansowane. Przy niższym stopniu rozwoju choroby można ją leczyć poprzez zmianę stylu życia, np. ograniczenie dźwigania, rezygnację z pewnego rodzaju treningów, a także fizjoterapię (np. ćwiczenia mięśni dna miednicy). Ćwiczenia mięśni dna miednicy można znaleźć w specjalistycznym poradniku dla kobiet: NIETRZYMANIE MOCZU – KOBIECY PROBLEM. W zaawansowanym stadium konieczny jest zabieg operacyjny.

Naglące parcie na mocz zwykle jest związane z nadmiernym napinaniem się mięśni, w związku z tym warto udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego i nauczyć się je rozluźniać. Niezwykle pomocna jest w tym przypadku także terapia behawioralna, gdy pacjentka uczy się odraczać czas mikcji. Kiedy czuje nagłą potrzebę oddania moczu, stara się np. skrzyżować nogi, ścisnąć pośladki, ucisnąć krocze i odłożyć w czasie wizytę do toalety, np. pójść po 10 minutach. Potem stopniowo należy ten czas wydłużać (w kolejnych dniach może to być 15 minut, a po miesiącu 40 minut).

Profilaktyka nietrzymania moczu

Jak zmniejszyć ryzyko wystąpienia tego typu dolegliwości? Pomocne mogą być suplementy diety oparte o naturalne substancje pomagające w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania pęcherza moczowego i dróg moczowych, np. INCONTINOX. Skład oparty na ekstraktach z mącznicy lekarskiej, dyni zwyczajnej i skrzypu czy żurawiny jest w tym przypadku kluczowy. Pozytywne działanie wyciągu z owoców żurawiny na układ moczowy zostało wielokrotnie poparte badaniami naukowymi. Obecność mącznicy lekarskiej wydaje się tu niezbędna, gdyż ma ona właściwości bakteriobójcze, a jak wiadomo, za większą część zakażeń układu moczowego odpowiada bakteria Escherichia coli. Ekstrakt z nasion dyni oraz ziela skrzypu zwyczajnego również pozwalają zmniejszyć częstotliwość epizodów nietrzymania moczu. Wysnuwa się hipotezę, że za zmniejszenie częstotliwości zachorowania na zapalenie pęcherza moczowego odpowiadają w żurawinie proantocyjanidy, które blokują przyczepność bakterii do ścianek układu moczowego. Poza tym owoc ten i ekstrakty z niego pozyskane, zakwaszają mocz, przez co tworzą nieprzyjazne środowisko dla rozwoju bakterii.

Kolejnym, ważnym elementem profilaktyki nietrzymania moczu jest odpowiednie korzystanie z toalety. Przyciskanie do siebie kolan podczas wypróżnienia, próba oddania moczu do ostatniej kropli (nawet na siłę) lub zbyt szybko szkodzą mięśniom dna miednicy. Oddawanie moczu powinno odbywać się przy stopach opartych równo o podłoże (nie podkurczonych), a mocz powinien wypływać swobodnie, bez dodatkowego wysiłku z naszej strony.

W profilaktyce nietrzymania moczu ważne jest również, by zmodyfikować dietę i unikać produktów, które niekorzystnie wpływają na układ moczowy (są to np. kawa czy czekolada). Istotne jest też, by spożywać dużą ilość warzyw i owoców, które zawierają nie tylko witaminy wspierające nasz organizm, ale przede wszystkim błonnik, zmniejszający ryzyko wystąpienia zaparć. A jeśli mamy nadprogramowe kilogramy, ważna jest redukcja masy ciała.