Zioła na poprawę nastroju

2016-01-18 13:07 Anna Guttman

Gdy brakuje ci optymizmu, łatwo dopada cię chandra i apatia, sięgnij po ziołowe wspomagacze – poprawią humor i dodadzą energii. Sprawdź, które zioła oddziałują korzystnie na układ nerwowy, poprawiając samopoczucie.

Czy zioła mogą skutecznie walczyć z chandrą, dodawać energii i poprawiać nastrój? Okazuje się, że tak. Warto po nie sięgać, gdy masz obniżony nastrój czy to z powodu stresu, czy niesprzyjającej pogody. Sprawdź, które zioła poprawiają nastrój i samopoczucie.

Dziurawiec poprawia nastrój i uspokaja

Dziurawiec uważany jest za lek uniwersalny, co wynika z różnorodności substancji czynnych i ich wielokierunkowego oddziaływania na organizm człowieka. Ziele dziurawca zawiera m.in. związki antranoidowe, glikozydy flawonoidowe, garbniki katechinowe, olejek eteryczny, hiperycynę, kwasy organiczne, cholinę, fitosterole, pektyny, cukry, kwas askorbinowy, witaminę K, sole mineralne. Napary i wyciągi z tej rośliny poprawiają trawienie, działają przeciwgorączkowo i moczopędnie, łagodzą bóle reumatyczne, przyśpieszają gojenie ran, zapobiegają kamicy żółciowej i moczowej. Najbardziej znane jest jednak przeciwdepresyjne działanie dziurawca. To zasługa hiperycyny, która - mówiąc w uproszczeniu - powoduje wzrost stężenia serotoniny w ośrodkowym układzie nerwowym i poprawę nastroju. Wyciąg z dziurawca ma ponadto właściwości uspokajające, wpływa również pozytywnie na koncentrację i pamięć, co niewątpliwie też poprawia samopoczucie. Sięgając po to zioło, trzeba jednak zachować ostrożność. Dziurawiec zwiększa wrażliwość skóry na światło słoneczne - zwłaszcza u osób o jasnej karnacji dłuższe przebywanie na słońcu czy wizyta w solarium mogą skończyć się poparzeniem. Ponadto jednoczesne stosowanie dziurawca i innych leków może obniżać ich skuteczność - dotyczy to np. doustnych środków antykoncepcyjnych, leków przeciwzakrzepowych, nadciśnieniowych.

  • Jak zażywać dziurawiec?

Jest wiele preparatów na bazie wyciągu z dziurawca – w postaci tabletek, herbatek, alkoholowych nalewek, m.in. Deprim, Apatinac, Hyperherba, Depribon. Zwykle są to mieszanki kilku ziół, które wzajemnie wzmacniają swoje działanie. Dobrym połączeniem z dziurawcem są adaptogeny, np. żeń-szeń zwiększający wydolność fizyczną i odporność na stres oraz dodający sił witalnych.

W codziennym użyciu równie skuteczny okaże się prosty napar z dziurawca: 2 łyżki rozdrobnionego ziela zalej 2 szklankami wrzątku i odstaw pod przykryciem na 20 minut. Pij po jedzeniu po pół szklanki naparu 3 razy dziennie.

Melisa zwiększa odporność na stres

Dobroczynny wpływ melisy na układ nerwowy jest znany i wykorzystywany od wieków. Szczególnie liście tej delikatnej rośliny stanowią cenny surowiec zielarski, ponieważ zawierają wyjątkowo duże ilości olejku eterycznego, bogatego w związki terpenowe o miłym, cytrynowym zapachu. W liściach, a w mniejszych ilościach także w całej części naziemnej rośliny, znajdują się ponadto garbniki, gorycze, fenolokwasy – kwas kawowy, rozmarynowy i ferulowy, związki triterpenowe, śluzy, flawonoidy, kwasy organiczne, żywice, witamina C i sole mineralne. Odprężające działanie melisy to zasługa przede wszystkim składników olejku eterycznego – kariofilenu i cytralu oraz związków triterpenowych. Ich działanie na układ nerwowy polega na obniżeniu progu wrażliwości układu ośrodkowego. Poprawia to odporność na stres, zmniejsza napięcie i tym samym poprawia nastrój, pozwala spokojnie przespać noc.

  • Jak stosować melisę?

Liście melisy są cenną przyprawą – wspomagają trawienie, poprawiają smak potraw i... humor. Na poprawę nastroju lepiej jednak stosować preparaty ziołowe z melisą (np. Neurosina czy Nervosan). Można też przygotować smaczne wino melisowe, które działa tonizująco na układ nerwowy: 50 g rozdrobnionych świeżych liści melisy zalej 700 ml białego wytrawnego wina i odstaw na 5 dni. Przecedź i przechowuj w lodówce. Pij 3-4 razy dziennie po 25 ml wina.

Lawenda uspokaja

Wszystkie najbardziej pożądane składniki kryją się w kwiatach lawendy – jest w nich wyjątkowo duża ilość garbników, a ponadto triterpeny, kumaryny, fitosterole, antocyjany, kwasy organiczne, sole mineralne. Ale to, co  lawenda ma w sobie najcenniejszego, to olejek eteryczny o wyjątkowo złożonej budowie. W jego skład wchodzą substancje dość rzadkie w świecie roślinnym – linalol, geraniol, furfurol, pinen, cyneol, borneol, a ponadto garbniki, cukry i sole mineralne. Związki aromatyczne zawarte w olejku lawendowym wpływają tonująco na układ nerwowy. To oznacza, że zapach tego olejku uspokaja, łagodzi skutki stresu emocjonalnego i napięcia nerwowego, ułatwia zasypianie, natomiast w przypadku zmęczenia i znużenia zapach lawendy pobudza aktywność umysłową.

  • Jak korzystać z lawendy?

Lawenda jest składnikiem uspokajających kropli i mieszanek ziołowych (m.in. Guttae sedativae, Nervosol). Można też ususzone kwiaty i liście lawendy po prostu włożyć do płóciennego woreczka i trzymać przy poduszce – pomogą się odprężyć i spokojnie przespać noc. Relaksująco działa także napar: Łyżkę kwiatów lawendy zalej szklanką wrzątku i zaparzaj pod przykryciem 15 minut. Przecedź i 2 razy dziennie pij po pół szklanki naparu, by złagodzić napięcie i poprawić nastrój.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE