Czy warto przyjmować musującą "multiwitaminę"?

2021-11-18 13:43
Czy warto przyjmować musującą multiwitaminę?
Autor: Getty Images

Suplementy diety to popularna grupa preparatów, coraz chętniej kupowanych przez polskie społeczeństwo. Tabletki musujące multiwitaminowe zawierają szereg różnych witamin i minerałów, niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Czy warto je w takim razie zażywać?

Spis treści

  1. Czym jest multiwitamina?
  2. W jakich sytuacjach warto przyjmować preparaty multiwitaminowe?

Suplementy diety to środki spożywcze dostępne w postaci kapsułek, tabletek, saszetek z proszkiem, syropów czy musujących pastylek. Ich głównym zadaniem jest uzupełniać codzienną dietę w odpowiednie składniki odżywcze. Są one źródłem witamin, takich jak A, D, E, K, B1, B2, B6 i B12 i innych. Dostarczają też minerałów i elektrolitów, m.in. potasu, wapnia, magnezu, jodu, cynku, manganu, żelaza czy chromu. Mogą być użyteczne w wielu dolegliwościach, wynikających z niedoboru poszczególnych witamin i minerałów. Przez składniki dodatkowe wpływają korzystnie na pamięć i koncentrację.

Czy warto stosować suplementy diety

Czym jest multiwitamina?

Jest to suplement diety w postaci rozpuszczalnej pastylki. Po wrzuceniu do wody musuje i rozpuszcza się. Zazwyczaj ma słodki owocowy smak, zachęcający do wypicia. W postaci płynu szybciej i łatwiej się wchłania, niż tabletka, która musi najpierw się rozpuścić w żołądku.

W zależności od tego czemu ma służyć, multiwitamina ma różny skład. Zazwyczaj zawiera kompleks witamin i minerałów, oraz substancje dodatkowe, takie jak kofeina, tauryna czy żen-szeń. Zadaniem takiego suplementu jest uzupełnić niedobory różnych składników diety.

Ponadto, często są przyjmowane, aby wzmocnić odporność, podnieść wytrzymałość, poprawić pamięć i koncentracje, a zmniejszyć uczucie zmęczenia i senność. Mogą korzystnie wpływać na kości, funkcjonowanie układu nerwowego, poprawiać stan skóry, włosów i paznokci.

Popularne preparaty multiwitaminowe są ogólnie dostępne w wielu miejscach, takich jak apteki, ale także w sklepach spożywczych czy na stacjach benzynowych. Suplement diety nie są lekami a środkami spożywczymi.

Decyzje o ich dopuszczeniu do obrotu podejmuję przede wszystkim Główny Inspektor Sanitarny. Ma to gwarantować, że dany suplement diety nie zawiera niebezpiecznych, niezbadanych substancji i będzie bezpieczny do przyjmowania.

W jakich sytuacjach warto przyjmować preparaty multiwitaminowe?

Przez to, że preparaty multiwitaminowe mogą zawierać szeroki zakres różnych witamin i minerałów mogą być przydatne w wielu sytuacjach. W przypadku wykrycia anemii, czyli zbyt małego stężenia hemoglobiny, suplementy zawierające żelazo mogą być pomocne.

Suplementy zawierające wapń i witaminę D3 korzystnie wpływają na kości i są wskazane w okresie jesienno-zimowym, gdy nasłonecznienie jest małe, a przez to występują niedobory witaminy D3 (jest ona wytwarzana w skórze pod wpływem słońca). Na kłopoty ze skurczami mięśni (np. w bolesnych skurczach łydek lub drganiu powieki) wskazane są preparaty magnezu.

Pękające naczynka mogą sugerować niedobór witaminy C. Białe plamki pojawiające się na paznokciach to często wynik niedoboru krzemu oraz cynku.

Należy jednak podkreślić, że przed zastosowaniem jakichkolwiek suplementów diety, w tym multiwitaminowych, niezbędna jest konsultacja z lekarzem lub farmaceutą. Mogą się bowiem zdarzyć sytuacje medyczne, gdy dany suplement nie będzie wskazany, a może być wręcz szkodliwy i niebezpieczny. Warto też dodać, że nie każdy musi łykać multiwitaminy.

Jak już nie raz w tym artykule wspominano, nie są to „cudowne preparaty”, a jedynie dodatki do diety, zawierające różne witaminy i minerały. Można te wszystkie substancje dostarczyć do organizmu w odpowiednich ilościach poprzez zdrową, zbilansowaną dietę. Jeżeli więc u kogoś występują niedobory, których nie może uzupełnić poprzez pożywienie, to takie osoby najbardziej skorzystają na suplementacji.

Innym takie preparaty multiwitaminowe nie pomogą, a mogą czasem wręcz zaszkodzić, doprowadzając do hiperwitaminozy, czyli nadmiaru witamin w organizmie. Przyjmowanie suplementów nie powinno usprawiedliwiać stosowania niezbilansowanej diety.

Podsumowując, multiwitaminy to popularne, szeroko stosowane suplementy diety. Mogą być bardzo pomocne w uzupełnianiu niedoborów zarówno witamin jak i minerałów. Powinno się wybierać wartościowe preparaty, o sprawdzonym składzie. Przed rozpoczęciem zażywania warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, aby nie zaszkodziły. Stosowane umiejętnie mogą stanowić cenne uzupełnienie codziennej diety.

Źródła:

  1. Barnes K, Ball L, Desbrow B et al. Consumption and reasons for use of dietary supplements in an Australian university population. Nutrition. 2016;32(5):524-30.
  2. Maughan RJ, King DS, Lea T. Dietary supplements. J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):95-113.
  3. Khan SU, Khan MU, Riaz H etl al. Effects of Nutritional Supplements and Dietary Interventions on Cardiovascular Outcomes: An Umbrella Review and Evidence Map. Ann Intern Med. 2019;171(3):190-198.
  4. 4. Troppmann L, Gray-Donald K, Johns T. Supplement use: is there any nutritional benefit? J Am Diet Assoc. 2002;102(6):818-25.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.