Tabletki na włosy: jakie składniki powinny zawierać?

2019-12-17 11:55 Monika Ciura

Tabletki na włosy bywają pomocne w ich pielęgnacji. Warto bowiem pamiętać, że na zdrowie i kondycję naszych włosów wpływa wiele czynników, z których tylko część zależy od ich pielęgnacji zewnętrznej. Szampony, odżywki i maseczki wpłyną odpowiednio na nasze włosy tylko jeśli funkcjonowanie naszego organizmu prawidłowo reguluje ich wzrost i trwałość. Wypadające, suche włosy mogą być objawem znacznych niedoborów witamin czy minerałów, które tabletki na włosy pomagają uzupełnić.

Spis treści:

  1. Tabletki na włosy: witaminy z grupy B
  2. Tabletki na włosy: minerały

Tabletki na włosy to uzupełnienie ich odpowiedniej pielęgnacji. Warto jednak pamiętać, że zawsze pierwszym krokiem do zachowania ich dobrej kondycji powinna być dieta zbilansowana, dostarczająca różnorodnych składników i oparta na świeżych, nieprzetworzonych produktach.

Jeśli jednak nie możemy lub nie jesteśmy w stanie w ten sposób się odżywiać albo próbujemy nadrobić "szkody" wyrządzone w okresie mało zróżnicowanej diety, można sięgnąć po leki i suplementy diety, które wpłyną na poprawę nie tylko stanu naszej fryzury, ale na zdrowie całego organizmu, a nawet na samopoczucie.

Przedstawione poniżej witaminy i minerały można uzupełniać w sposób naturalny, podane są więc ich źródła w pokarmie, można też z powodzeniem stosować je w formie tabletek.

W tym drugim przypadku należy pamiętać, że wchłanianie się tych składników nie będzie tak efektywne jak w przypadku naturalnych źródeł. Istotne w skuteczności suplementacji jest stężenie danego składnika opisane zwykle w jednostce wagowej, mikrogramach oraz dziennej normy spożycia. Nie należy martwić się, że norma ta jest kilkukrotnie zwielokrotniona, właśnie ze względu na ograniczoną przyswajalność.

W przypadku witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz minerałów istnieje pewne ryzyko przedawkowania, nie należy przekraczać więc dawek zalecanych na ulotce i obserwować reakcje swojego organizmu. Nie musimy się jednak martwić o zbyt duże porcje witamin rozpuszczalnych w wodzie, czyli witamin z grupy B oraz witaminy C, ich nadmiar zostanie wydalony.

Tabletki na włosy: witaminy z grupy B

Kompleks witamin B to klasyczny suplement wzmacniający włosy – te witaminy znajdziemy we wszystkich tabletkach, które dedykowane są kondycji włosów. Jakie więc korzyści płyną z uzupełniania witamin B? Biorą one udział w metabolizmie, pracy układu krwionośnego oraz układu nerwowego. Niedobór witamin B objawia się suchością skóry i włosów, ale też stanami obniżonego nastroju czy kłopotami z koncentracją. Co istotne, na ich trwałość negatywnie wpływa obróbka żywności, co może skutkować tym, że nawet przy zbilansowanej diecie, tych elementów dostarczamy za mało.

Witamina B1 – tiamina – Jej wpływ na skórę i włosy jest szczególnie istotny. Nie tylko jest ważnym elementem w procesie biosyntezy aminokwasów, z których zbudowane są włosy, ale też reguluje pracę gruczołów łojowych. Jej niedobór może doprowadzić do szybszego przetłuszczania się włosów, a także do problemów z zapychaniem się porów i trądzikiem.

Źródła naturalne: wątróbka, rośliny strączkowe, drożdże, orzechy.

Witamina B2 – ryboflawina – kolejny istotny składnik syntezy aminokwasów oraz metabolizmu kwasów tłuszczowych. Odpowiada za rośniecie włosów i ich regenerację.

Źródła naturalne: wątróbka, sery, migdały, jajka, łosoś, rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo.

Witamina B3 – niacyna – jej rola w organizmie związana jest z metabolizmem składników odżywczych w celu uwolnienia energii. Jest też istotna w tworzeniu erytrocytów i pracy układu krwionośnego, w tym dostarczenie odpowiedniej ilości składników pokarmowych i tlenu do skóry i włosów.

Źródła naturalne: mięso, warzywa strączkowe, ziemniaki, nasiona słonecznika, drożdże.

Witamina B5 – kwas pantotenowy – bierze udział w procesach metabolicznych, ma wpływ na produkcję hormonów, neuroprzekaźników oraz kwasów tłuszczowych. Działa przeciwzapalnie i wspomaga gojenie się ran. Jej niedobór objawiać się może w zaburzeniach pracy układu krwionośnego, jak drętwienie i mrowienie kończyn, nerwowego, jak stany depresyjne, a także ma ogromny wpływ na włosy i może skutkować ich wypadaniem i siwieniem. Dodatkowo witamina B5 bierze udział w procesie tworzenia keratyny, która jest głównym białkiem budulcowym włosów.

Źródła naturalne: wątróbka, grzyby, awokado, jajka, orzechy, mleczko pszczele, banany.

Witamina B6 – kolejna niezwykle istotna witamina związana z produkcją aminokwasów, wpływająca w na ciśnienie krwi i pracę serca. Suplementując witaminę B6, wspomagamy proces tworzenia się nowych włosów.

Źródła naturalne: ciecierzyca, ziemniaki, banany, kasza gryczana.

Witamina B7 – biotyna – czyli składnik najczęściej wymieniany w reklamach suplementów na włosy. Wpływa na syntezę keratyny, czyli bezpośrednio na stan włosów, ich grubość, blask i sprężystość. Pełni też, tak jak i inne witaminy z kompleksu B, rolę w metabolizmie i magazynowaniu energii.

Źródła naturalne: wątróbka, jaja, pieczywo pełnoziarniste, szpinak, pomidory, orzechy, ser.

Tabletki na włosy: minerały

Zapoznajmy się bliżej z kilkoma makro- i mikroelementami, których suplementacja pomoże nam, jeśli zdarzają nam się problemy z wypadaniem włosów, ich łamliwością i suchością.

Żelazo – niedobór żelaza może prowadzić do anemii, która jest już poważnym stanem chorobowym, ale wypadanie włosów może być jednym z pierwszych objawów braku żelaza w diecie, na który warto w porę zareagować. Problem szczególnie może dotyczyć osób na dietach odchudzających bądź wegetarian, gdyż żelazo zawarte w mięsie jest bardzo dobrze przyswajalne. Żelazo bierze udział w produkcji krwinek czerwonych, a przede wszystkim jest składnikiem krwi, który odpowiada za transport tlenu do komórek.

Naturalne źródła: wątróbka, otręby pszenne, jajka, fasola, pietruszka.

Cynk – na suche i wypadające włosy może pomóc cynk, który reguluje syntezę keratyny, jest więc bardzo istotny w procesie tworzenia się włosów. Suplementować cynk również możemy, kiedy chcemy przyspieszyć ich porost.

Naturalne źródła: jaja, nasiona dyni, pietruszka, fasola, grzyby, sałata, warzywa strączkowe.

Magnez – minerał kojarzony przede wszystkim z pracą układu krwionośnego, który jest makroelementem wpływającym bezpośrednio na najważniejsze procesy zachodzące w naszym organizmie. Jego niedobór również wpłynie negatywnie na skórę i włosy. O niedobór magnezu jest niestety łatwo – wypłukuje się razem z kawą, herbatą, alkoholem, a negatywny wpływ na jego poziom w organizmie ma także stres czy aktywność fizyczna.

Naturalne źródła: kakao, szpinak, pestki dyni, mąka pełnoziarnista, orzechy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Szanna
|

Kiedys były takie fajne tabletki na włosy i paznokcie jednoczesnie, nazwa chyba cos na b ale wyleciala mi z glowy.