Jak przynieść ulgę zmęczonym NOGOM. Zabiegi i ćwiczenia na zmęczone nogi

2018-07-02 13:49 Katarzyna Hubicz

Nogi nie mają lekkiego życia – wszak to na nich spoczywa ciężar całego ciała. Ale nawet jeśli w ciągu dnia poruszasz się głównie samochodem, lub prowadzisz siedzący tryb życia, po długim dniu również mają prawo być opuchnięte i obolałe. Jak je ukoić?

Spis treści

  1. Stopy w górę, czy sposób na bolące nogi
  2. Letnia kąpiel odpręża i zmniejsza obrzęk nóg
  3. Kosmetyki chłodzące do stóp
  4. Ekspresowe okłady z lodu na opuchnięte nogi
  5. Kojący automasaż stóp

Ból i uczucie zmęczenia nóg ma różne przyczyny. Czasem winne są urazy, czasem – źle dopasowane obuwie. Niekiedy przyczyną są kłopoty z nerkami, z powodu których na nogach (i nie tylko) tworzą się obrzęki, czasem zaś - bolesne żylaki. Najczęściej jednak problemy z nogami pojawiają się sporadycznie, głównie latem, kiedy pod wpływem wysokich temperatur żyły się rozszerzają, a krew i limfa zalegają w dolnych partiach ciała. A gdy dodatkowo wyrwani zza biurka wyjeżdżamy na wakacje, po wielogodzinnym zwiedzaniu wieczorem łydki są opuchnięte, podeszwy stóp pieką, a mięśnie bolą.

Ćwiczenia dla przyszłej mamy: ramiona, grzbiet i nogi

Stopy w górę, czy sposób na bolące nogi

Najskuteczniejszym sposobem na to, by w miarę szybko poczuć ulgę, to pół godziny relaksu ze stopami wyżej głowy – na przykład na poduszce ułożonej na oparciu kanapy. Zalegające w dolnych partiach ciała krew i limfa zaczną wtedy z powrotem prawidłowo krążyć, dzięki czemu powinien ustąpić obrzęk, a wraz z nim uczucie ucisku i dyskomfortu.

Czytaj też: Kosmetyki chłodzące do stóp - rodzaje

Letnia kąpiel odpręża i zmniejsza obrzęk nóg

Chłodna woda to dla nóg prawdziwe dobrodziejstwo, bo chłód zmniejsza obrzęk i pobudza krążenie krwi w żyłach. Ulgę przyniesie zarówno kąpiel stóp w chłodnej wodzie (dla lepszego efektu można dodać łyżkę soli kuchennej porcję soli do stóp albo kilka kropel olejku eterycznego, np. z geranium lub cytrusowego), jak i naprzemienne natryskiwanie stóp ciepłą i chłodną wodą, które ułatwia odprowadzanie nadmiaru płynu z tkanek. Jeśli akurat jesteś nad morzem, znakomitym sposobem na zmniejszenie obrzęków jest wieczorny spacer brzegiem i brodzenie w wodzie. Ale jeśli nie masz na to siły, podobny zabieg można wykonać również w wannie, napełniając ją letnią wodą sięgającą przed kolana.

Kosmetyki chłodzące do stóp

Czyli żele, kremy i balsamy, które przynoszą ulgę obolałym, opuchniętym stopom i łydkom. Ich głównym składnikiem jest zwykle mentol, który schładzając skórę, przynosi uczucie ulgi. Jest to jednak rozwiązanie doraźne i na dłuższą metę działa zwykle w połączeniu z innymi metodami (np. kąpielą stóp lub masażem).

akcja specjalna
Przewlekła niewydolność żylna nóg (PNŻ) stała się chorobą społeczną i obecnie dotyczy 60% kobiet oraz 50% mężczyzn

Przeciążone żyły dają o sobie znać – nawet w młodym wieku. Te objawy mogą świadczyć o niewydolności żylnej kończyn dolnych:

  • Uczucie ciężkości nóg, ustępujące lub znacznie zmniejszające się po odpoczynku, zwłaszcza z uniesionymi nogami;
  • Kurczowe bóle łydek, nasilające się w nocy lub w pozycji stojącej i siedzącej, a także przy upałach, uczucie rozpierania łydek;
  • Zatrzymanie wody, obrzęki nóg i kostek, zwłaszcza wieczorem - początkowo odwracalne znikające po odpoczynku, następnie stałe;
  • Teleangiektazje (pajączki), czyli rozszerzenia drobnych śródskórnych i podskórnych splotów żylnych. Lokalizują się najczęściej na bocznych częściach ud, bocznych okolicach kolan oraz okolicach podkolanowych;
  • Parestezje (mrowienie, drętwienie), swędzenie, kłucie nóg;
  • Tzw. zespół niespokojnych nóg.
To ci się przyda

Ćwiczenia dla stóp

By odprowadzić nadmiar płynów z dolnych partii ciała, a tym samym zmniejszyć obrzęki, można też wykonywać proste ćwiczenia. Skuteczny jest zwłaszcza „rowerek”, który robimy leżąc na plecach. Są dwie metody wykonywania tego ćwiczenia:

  1. pierwsza to ruchy naśladujące te, jakie wykonujemy podczas jazdy na rowerze - zgiętymi nogami, na przemian jedną i drugą.
  2. Druga – to okrążenia wykonywane wyprostowaną nogą, najpierw w lewo, a potem w prawo. Inne ćwiczenia, które warto wtedy wykonywać, to przysiady, wspinanie się na palce, czy spacer na przemian na palcach i na piętach.

Ekspresowe okłady z lodu na opuchnięte nogi

Choć brzmi to niepokojąco, tak naprawdę to jedna z kilku metod szybkiego ochłodzenia skóry i zmniejszenia obrzęków. Sprawdzi się, jeśli akurat nie masz pod ręką kremu lub żelu, ale w zamrażarce jest kostkarka wypełniona po brzegi. Wystarczy wtedy po kilka kostek zawinąć w kawałek materiału, np. kuchenną ścierkę (ale nie jednorazowy ręcznik – roztapiający się lód szybko go przerwie) i przyłożyć do skóry. Taki chłodny kompres wytrzyma dłużej, jeśli ściereczkę z lodem włożysz do foliowej torebki.

Warto wiedzieć

Jak dbać o nogi w upały?

Podczas porannego prysznica warto poświecić stopom i łydkom trochę więcej czasu, fundując im naprzemienny ciepło-zimny prysznic – dzięki temu krew będzie krążyć lepiej, co zmniejszy ryzyko obrzęków. W ciągu dnia w pracy przyda się krótka przerwa na kilka relaksujących ćwiczeń, poprawiających mikrokrążenie. Niektóre, jak choćby okrężne ruchy stopami, można wykonywać nawet pod biurkiem, nie odrywając się od komputera. Inne, np. skuteczne w walce z obrzękami przysiady, wymagają nieco więcej przestrzeni, dlatego lepiej robić je gdzieś, gdzie jest więcej przestrzeni, np. w sali konferencyjnej.

W biurze warto mieć tubkę kremu do nóg i łydek z wyciągiem z kasztanowca lub arniki. Obie te substancje czynne uszczelniają drobne naczynka krwionośne, dlatego takie preparaty, stosowane regularnie, zapobiegają niewielkim opuchnięciom oraz uczuciu ciężkości nóg. Wieczorem zamiast w gorącej kąpieli (która może nasilać skłonność do obrzęków) lepiej zanurzyć się w wodzie „tylko ciepłej”, albo wziąć relaksujący prysznic. Dwa razy w tygodniu warto jest robić peeling stóp, który złuszczy martwy naskórek i sprawi, że będą wyglądały zdrowiej.

Kojący automasaż stóp

Na piekące stopy pomaga masaż specjalnymi wałeczkami. Pod każdą stopę wystarczy podłożyć jeden wałeczek, a potem przez kilka minut „jeździć” na nich w miejscu. Takie ćwiczenie rozluźnia napięte mięśnie, poprawia ukrwienie, zmniejsza uczucie pieczenia i bólu. Inny sposób to również masaż, ale już bez użycia narzędzi – wystarczą własne dłonie. Delikatnie, ruchami okrężnymi masujemy nimi po kolei każdy palec, zaczynając od najmniejszego, a potem poduszeczki pod palcami, na podeszwie stopy (od strony palców w kierunku środka stopy).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.