Bieganie dla początkujących. Jak zacząć biegać?

2021-08-20 17:34

Ta dyscyplina sportu nie wymaga specjalistycznego sprzętu czy opłacenia karnetu wstępu do siłowni, wystarczą wygodne buty, duża dawka motywacji i... w drogę! Coraz częściej w różnych miejscach w mieście i poza nim widać rzeszę biegaczy.

Spis treści

  1. Postaw sobie konkretny cel
  2. Wygodne buty i strój biegowy
  3. Wybierz odpowiednią porę
  4. Jeśli za dużo ważysz
  5. Ważna systematyczność
  6. Rozgrzewka i rozciąganie

Wiele osób zadaje sobie pytanie: Jak oni to robią? Skąd czerpią siły i jak udaje im się wytrwać? Cóż, wystarczy po prostu zacząć, a nad resztą można pracować później.

Oto kilka sprawdzonych rad na dobry początek.

Postaw sobie konkretny cel

Powodów, aby rozpocząć przygodę z bieganiem, może być bardzo wiele. Dla jednych będzie to zgubienie kilku zbędnych kilogramów, a dla innych motywacją do działania stanie się udział w zorganizowanym biegu.

Jeżeli ma się zwizualizowany konkretny cel, wówczas łatwiej wytrwać w postanowieniu.

Zdrowe bieganie

Wygodne buty i strój biegowy

Przede wszystkim ważne jest dobranie odpowiedniej pary wygodnych butów. Zapewnią one komfortowe i bezpieczne treningi. Bieganie w nieodpowiednim obuwiu może prowadzić do bólu stóp czy różnego rodzaju urazów.

Za strój biegowy na pierwsze treningi posłuży zwykły strój sportowy. W przypadku kobiet trzeba też dobrać odpowiedni stanik, który będzie trzymał biust i dzięki temu zapobiegnie bólom pleców czy zniekształceniom piersi.

Wybierz odpowiednią porę

Każdy z nas jest inny, każdy inaczej funkcjonuje i ma inne obowiązki w ciągu dnia. Jeżeli najwięcej energii masz rano przed pracą, to twój trening będzie najbardziej efektywny właśnie wtedy.

Jeżeli wolisz ćwiczyć po południu, to biegaj o tej porze, a będziesz mieć większą gwarancję, że będą one regularne. Aby utrzymać motywację na stałym poziomie, bardzo ważne jest, aby dostosować porę treningu do swojego dobowego rytmu dnia.

Warto wiedzieć

Jeśli za dużo ważysz

Osoby z nadwagą, które nigdy nie miały ze sportem nic wspólnego, powinny rozpocząć aktywność od marszu. Podczas biegu nacisk masy ciała na stawy jest nawet trzykrotnie większy niż podczas marszu, dlatego cięższe osoby są bardziej podatne na kontuzje.

Ważna systematyczność

Przy rozpoczęciu przygody z bieganiem nie staraj się być od razu najlepszym. Organizm musi przyzwyczaić się do nowego rodzaju wysiłku i potrzebuje na to trochę czasu. Pierwsze treningi warto zacząć od krótkich marszobiegów, a następnie zwiększać dystans biegu w stosunku do marsz.

Najbardziej w bieganiu liczy się systematyczność, a nie tempo czy przebyte kilometry. Z czasem, wraz ze wzrostem kondycji, zarówno tempo, jak i pokonywany dystans będzie się zwiększał.

Rozgrzewka i rozciąganie

Są bardzo ważne przed treningiem. Nawet 10-minutowa rozgrzewka pozwoli przyspieszyć tętno, rozgrzać mięśnie i ścięgna, a co za tym idzie, pomoże uniknąć kontuzji. Tak samo ważne, jak rozgrzanie mięśni jest ich rozciągnięcie po treningu. Dzięki temu szybciej się regenerują i stają się bardziej elastyczne.

Rozciąganie po bieganiu

miesięcznik Zdrowie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.