P90X czy Insanity? Różnice między treningami

2015-02-13 9:59
P90X czy Insanity? Różnice między treningami
Autor: thinkstockphotos.com P90X i Insanity to programy różniące się czasem trwania, intensywnością i rodzajem wykonywanych ćwiczeń.

P90X i Insanity to dwa programy treningowe do realizacji w domu, które biją rekordy popularności. Mimo odmiennych zasad, oba wymagają żelaznej motywacji, konsekwencji i całkowitego poświęcenia. Sprawdź, co różni P90X i Insanity oraz który program treningowy pomoże ci skuteczniej schudnąć, a który lepiej wzmocni i wyrzeźbi ciało.

Co wybrać – P90X czy Insanity? Internet codziennie zasypują historie ludzi, którzy ukończyli jeden z tych popularnych treningów i po kilku miesiącach wytężonej pracy mogą pochwalić się szczupłym, wyrzeźbionym ciałem. Bez wątpienia oba programy ćwiczeń są bardzo skuteczne, ale różnią je m.in. zasady treningu, czas trwania, rodzaj dominującego wysiłku (kardio lub siłowy) oraz nieco inne założenia. Podczas gdy P90X bardziej skupia się na zwiększeniu siły i ogólnej sprawności, Insanity to najlepsza broń w walce z dodatkowymi kilogramami.

Zobacz, który trening sprawdzi się lepiej w twoim przypadku i który pomoże ci osiągnąć wymarzony cel.

P90X a Insanity – różnice

Różnice między P90X a Insanity można sprowadzić do kilku punktów:

  • dla kogo zostały stworzone i jakie mają cele;
  • jaki rodzaj wysiłku w nich dominuje (kardio, siłowy, streching);
  • jak długo trwają;
  • jakich dodatkowych przyrządów wymagają;
  • jakie efekty można dzięki nim uzyskać.

Poszczególne aspekty każdego treningu zostały omówione poniżej.

P90X - charakterystyka

P90X to program, który w założeniu ma być kompletnym, 90-dniowym treningiem zastępującym siłownię. Został stworzony z myślą o osobach chcących wysmuklić sylwetkę i uzyskać widoczny rysunek mięśni. Aby rozpocząć program P90X, nie trzeba być wysportowanym – trening przeznaczony jest dla wszystkich, niezależnie od stopnia zaawansowania. Dużym plusem programu P90X jest możliwość wyboru trzech poziomów trudności:

  • Classic – podstawowy program dla kobiet i mężczyzn wszechstronnie rozwijający ciało, nadaje się dla osób początkujących;
  • Lean – dedykowany raczej kobietom, nastawiony bardziej na wysiłek cardio niż siłowy, przez co daje lepsze efekty w odchudzaniu;
  • Doubles – przeznaczony dla osób, które ukończyły program Classic lub Lean. Jest najbardziej intensywny i daje najlepsze efekty w spalaniu tkanki tłuszczowej oraz budowaniu mięśni. Niepolecany osobom początkującym.

Oprócz typowych ćwiczeń kardio i siłowych, P90X zawiera elementy jogi, ćwiczenia plyometryczne i rozciągające. Dla niektórych osób wadą treningu jest długość jego trwania – dziennie jest to od 60 do 90 minut przez 6 dni w tygodniu. Pewną trudność może stanowić też konieczność korzystania z dodatkowych przyrządów. Żeby móc trenować, trzeba zaopatrzyć się przynajmniej w drążek do podciągania, hantle i matę do jogi.

Insanity – charakterystyka

Tak naprawdę Insanity powstał jako program treningowy dla biegaczy, aby pomóc im zwiększyć szybkość i efektywność ruchów. Jego podstawą są ćwiczenia kardio poprawiające wydolność i przyspieszające metabolizm. Choć Insanity także zawiera pewne elementy siłowe (np. pompki), trening ten nie pomoże wyrzeźbić ciała w takim stopniu jak P90X. Dzięki wykorzystaniu interwałów, będzie jednak dużo skuteczniejszy w spalaniu tkanki tłuszczowej. Insanity lepiej sprawdzi się też u osób, które mają mniej czasu na ćwiczenia – jeden trening trwa maksymalnie 60 minut, a cały program 63 dni. Dodatkowym plusem jest brak jakichkolwiek przyrządów potrzebnych do ćwiczeń.

Czytaj też: Trening HIIT – na czym polega? Jakie są zalety treningu interwałowego?

Należy jednak pamiętać, że Insanity nie nadaje się dla osób zupełnie początkujących. Przed przystąpieniem do treningu trzeba wykonać specjalny Fit Test, aby upewnić się, że ćwiczenia nie będą dla nas zbyt trudne. W przypadku gdy nie uda nam się dotrwać do końca testu, należy przynajmniej przez 2-3 tygodnie popracować nad wydolnością za pomocą innych ćwiczeń.

Alternatywnym treningiem dla początkujących może być Focus T25. Ten również, tak jak Insanity, został stworzony przez Shauna T, jednak opiera się na innych założeniach. Jego motto brzmi: it's about time ("liczy się czas"). Jeden trening trwa tylko 25 minut, a cały plan obejmuje 10 tygodni. Do Focus T25 mogą przystąpić nawet osoby, które wcześniej nie uprawiały żadnej aktywności fizycznej. Program daje znakomite efekty w odchudzaniu - przez nieco ponad 2 miesiące można schudnąć nawet 17 kg.

To ci się przyda

Wybierz P90X, jeśli:

  • szukasz programu treningowego, który skutecznie zastąpi ćwiczenia na siłowni;
  • nie przepadasz za wysiłkiem kardio;
  • jesteś osobą początkującą;
  • długi czas trwania ćwiczeń nie jest dla ciebie przeszkodą;
  • posiadasz lub masz zamiar kupić podstawowe przyrządy do treningu siłowego (drążek, hantle);
  • oczekujesz wszechstronnego treningu z elementami ćwiczeń relaksujących i rozciągających (joga).

Wybierz Insanity, jeśli:

  • twoim głównym celem treningowym jest szybka utrata kilogramów;
  • lubisz biegać lub uprawiać inne sporty wysiłkowe;
  • masz dobrą kondycję;
  • nie masz dużo czasu na ćwiczenia;
  • oczekujesz treningu, który nie wymaga dodatkowych przyrządów do ćwiczeń.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.