Bieganie

Aby ciągle rozwijać się w dowolnie wybranej dyscyplinie sportu, nie wystarczy jedynie wykonywać kolejnych treningów. Dobrze ułożony plan ćwiczeń to taki, który uwzględnia różnego rodzaju bodźce treningowe. Ich zamienne stosowanie wymusza ciągłą adaptację organizmu. Dotyczy to także biegaczy. Przeczytaj, jakie rodzaje treningów możesz wykonywać, aby poprawić swoją formę.
Biegi ultra to wyjątkowa i nadal stosunkowo słabo znana dyscyplina sportu. Dla większości biegaczy ukoronowaniem wysiłków włożonych w rygorystyczną dietę i ćwiczenia jest dystans maratoński. Jednak powoli coraz większym zainteresowaniem w Polsce cieszą się biegi na dystansach ultra. Wyjaśniamy, czym są ultramaratony, jak do nich trenować i gdzie zacząć tę fascynującą przygodę.
Zimowe miesiące to dla wielu biegaczy duże wyzwanie. Zwłaszcza osoby początkujące zastanawiają się, czy w ogóle warto biegać, kiedy na zewnątrz panują ujemne temperatury. Jak ubierać się do biegania zimą? Co zrobić, aby aktywność na świeżym powietrzu nie skończyła się przeziębieniem, ale kojarzyła się z przyjemnością?
Trening siłowy dla biegacza może stanowić świetne urozmaicenie planu treningowego. Jednak czy jest konieczny? Siłownia kojarzy się na ogół z budowaniem dużej masy mięśniowej i podnoszeniem ogromnych ciężarów. Z tego względu większość biegaczy unika jej jak ognia. Dowiedz się, czy biegacze powinni wykonywać ćwiczenia siłowe.
Poznaj kilka przydatnych i prostych rad, które pomogą ci wytrwać w początkowym okresie treningów i sprawią, że pokochasz bieganie.
Jak biegać dobrze technicznie, chroniąc ciało przed kontuzjami i naciągnięciami mięśni? Jak trenować, żeby biegać szybciej i łatwiej pokonywać podbiegi? Porad udziela Andrzej Piotrowski, maratończyk, rehabilitant, ekspert w dziedzinie prawidłowego biegania.
Bieganie po drogach rowerowych jest niezgodne z prawem, ponieważ jest to przestrzeń tylko dla rowerzystów. Za jogging na takiej ścieżce można dostać mandat. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy w danym rejonie nie ma chodnika dla pieszych.
Rozgrzewka przed bieganiem jest najważniejszym elementem treningu biegowego. Składa się na nią trucht, krążenia stawów i ćwiczenia rozciągające. Dzięki rozgrzewce organizm przyzwyczaja się do zwiększonego wysiłku, a trening staje się dużo bardziej efektywny. Zamieszczone niżej video przedstawia proste ćwiczenia rozgrzewające.
Normy testu Coopera zostały ustalone w połowie lat 60. XX wieku przez amerykańskiego lekarza Kennetha Coopera. Dzięki nim można określić stan kondycji fizycznej. Wykonaj test Coopera, porównaj swoje wyniki z tabelą wyników i sprawdź, jaki jest poziom wydolności twojego organizmu.
Chcesz zacząć trenować bieganie? Wypróbuj plan treningowy dla początkujących biegaczy od zera do 30 minut ciągłego biegu w 10 tygodni. Proponowany plan treningowy idealnie nadaje się dla początkujących, bo nie obciąża organizmu i pozwala stopniowo przyzwyczaić ciało do wysiłku. Zobacz 10-tygodniowy plan treningowy dla początkujących biegaczy.
Bieganie to najprostsza, najbardziej naturalna forma ruchu dla zdrowia. Daje najlepsze rezultaty i - co najważniejsze - niewiele kosztuje. Dzięki joggingowi zmniejszysz ryzyko chorób serca i układu krążenia, schudniesz, wymodelujesz sylwetkę, ale też poprawisz inteligencję i wygląd skóry. Zobacz, co jeszcze daje bieganie.
Bieganie zimą to prawdziwe wyzwanie. Kiedy szybko zapada zmrok, na zewnątrz prószy mokry śnieg albo w uszy szczypie mróz, a zimne powietrze utrudnia oddychanie, wyjście na trening wymaga samozaparcia. To prawda. Zwłaszcza początkujący biegacze, nowicjusze, którzy nie poczuli jeszcze wiatru we włosach, mogą doszukiwać się w zimowym bieganiu więcej minusów niż plusów. Jednak wystarczy kilka razy się przełamać, żeby poczuć, jaką taki trening daje energię i zwyczajnie radość.

Porady dla biegaczy początkujących i bardziej zaawansowanych. Jak przygotować się do maratonu, triathlonu. Porady, jak biegać poprawnie technicznie i na czym polega kulturalne bieganie. Czym bieganie różni się od joggingu.