Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla Osób w Wieku Starszym została opracowana przez przez Instytut Żywności i Żywienia w 2018 roku. To odpowiedź na rosnącą liczbę osób starszych w społeczeństwie. Czym różni się piramida zdrowego żywienia dla seniorów od tej dla osób dorosłych? Co jeść, czego unikać?
Problemy ze słuchem pogłębiają się z wiekiem - słuch starzeje się razem z nami. Jest to nieuniknione i niestety, niedosłyszenie staje się problemem dla coraz młodszych osób. Nie powinniśmy się tego wstydzić i bez obaw korzystać z pomocy medycyny i techniki.
Przejście na emeryturę stanowi ważną cezurę w życiu seniora. Co zrobić z taką ilością wolnego czasu? Warto do tematu podejść kreatywnie i znaleźć hobby, które nie tylko zajmie czas, lecz także dostarczy mnóstwa radości oraz korzyści dla ogólnego dobrostanu organizmu.
Język to nie tylko narzędzie komunikacji, lecz także sposób widzenia świata i jego porządkowania. Badając słownictwo oraz frazeologię, można poznać swoistą siatkę pojęciową, za pomocą której postrzegamy i analizujemy rzeczywistość. Nie brakuje w niej stereotypów językowych czy określeń nacechowanych pozytywnie, negatywnie, ale też poetyckich i bardzo twórczych. Tym razem bierzemy na warsztat temat sędziwych lat oraz seniorów.
Przejście na emeryturę, a także zaawansowany wiek oznaczają ogromne zmiany w codziennym funkcjonowaniu. Dotyczą one również ćwiczeń oraz diety. Na szczęście na emeryturze można nadal budować masę mięśniową i wykonywać treningi. Dowiedz się, jak bezpiecznie budować mięśnie na emeryturze oraz jakie sporty są odpowiednie dla seniora.
Wskaźnik oczekiwanej długości życia pozwala ocenić jego jakość w danym kraju. Z najnowszych danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), czyli raportu „World Health Statistics 2018. Monitoring Health for the SDGs (Sustainable Development Goals)”, można wyczytać informacje nie tylko na temat krajów o najlepszych wskaźnikach w tym zakresie, lecz także najgorszych. Dowiedz się, w których krajach żyje się najkrócej.
Upał i choroba przewlekła - to połączenie może, ale nie musi być groźne. Konieczne jest jednak zachowanie środków ostrożności. Jak więc radzić sobie z upałem, gdy cierpimy na choroby układu krążenia, zaburzenia układu nerwowego, astmę i POChP, cukrzycę czy mamy problemy z żyłami?
Skóra dłoni starzeje się bardzo szybko. To właśnie na dłoniach najwcześniej widać upływ czasu i tylko systematyczna pielęgnacja może to zmienić. Sprawdź, jak zapobiec starzeniu się skóry dłoni.
Choć zapadalność na choroby tarczycy zwiększa się z wiekiem, podobieństwo objawów tych chorób do symptomów starzenia się powoduje, że są one rozpoznawane rzadziej, niż występują. Wypadanie włosów, zmęczenie lub problemy z pamięcią i koncentracją nie wydają nam się aż tak bardzo podejrzane u osoby w sędziwym wieku. A powinny!
Zaburzenia równowagi wieku podeszłego, związane m.in. z zawrotami głowy i trudnością z utrzymaniem balansu ciała, przez wielu uznawane są za błahe problemy. W praktyce jednak zdecydowanie takimi nie są - zaburzenia równowagi mogą bowiem skutkować nie tylko zwyczajnie gorszym funkcjonowaniem na co dzień, ale i nawet upadkiem, którego efektem mogą być poważne nawet złamania. Jakie mogą być przyczyny zaburzeń równowagi u starszych osób i co można zrobić, aby pokonać ten problem?
Karta seniora to dokument, który może wyrobić każda osoba po 60. roku życia. Kartę seniora uzyskuje się na podstawie złożonego wniosku i postarać się o wyrobienie karty seniora, która daje wiele przywilejów oraz zniżek. Do czego uprawnia ogólnopolska karta seniora i jak oraz gdzie ją wyrobić?
Aby zachować zdrowie i sprawność umysłową na starość, stosuj dietę bogatą w antyoksydanty, uprawiaj regularnie sport i nie zapominaj o stałym, codziennym wysiłku umysłowym.  

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020