Reklamacja źle dopasowanej korony zębowej [Porada eksperta]

2014-07-03 19:34

Została mi założona korona porcelanowa na cyrkonie na zębie 2. Podczas jej przymierzania zwróciłam lekarzowi uwagę że wydaje mi się, że ząb jest za długi - lekarz natomiast stwierdził, że jak na zgryzie pasuje, to nie ma prawa coś mi przeszkadzać. I rzeczywiście, w gabinecie tak było. Został mi ten ząb zacementowany na stałe, po czym się okazało, że przy ruchach takich np. jak mówienie czy szybkie ugryzienie np. kromki chleba, trafiam tym zębem na dolny (po prostu stukam nim o dolną dwójkę). Do tego dochodzi sprawa cyrkonu, który od strony jamy ustnej nie jest pokryty porcelaną. Nie wiedziałam o tym, ponieważ jak ząb został mi pokazany na początku czegoś takiego nie było - cyrkon pojawił się pewnie dopiero wtedy, gdy lekarz zbierał mi porcelanę do zgryzu. W momencie gdy zgodziłam się na stałe założyć zęba nie otrzymałam informacji, że ząb znacznie zmienił wygląd po wewnętrznej stronie. Do tego słyszałam, że cyrkon nie powinien się znajdować na wierzchu, ponieważ będzie się utleniał. Znalazłam się u lekarza na wizycie kontrolnej - stwierdził, że nic się nie da zrobić. Czy czy takie wykonanie pracy protetycznej jest prawidłowe, bo jak dla mnie nie. Jednak lekarz nie widzi w tym swojej winy. Czy można zareklamować tak wykonaną koronę?

Porada prawnika
Autor: Getty Images

Warto w tym temacie skonsultować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta. W przypadku kiedy usługę świadczył prywatny gabinet, należy skontaktować się z Rzecznikiem Konsumentów, który pomoże Pani dochodzić zrealizowania zobowiązania gwarancyjnego.

Najważniejszym uprawnieniem z punktu widzenia konsumenta jest prawo rzecznika do wytaczania powództwa na rzecz konsumenta oraz wstępowania do toczącego się postępowania za zgodą konsumenta. W takiej sytuacji konsument nie musi się obawiać, że będzie musiał ponieść koszty sądowe. Rzecznik, podobnie jak organizacje społeczne, zwolniony jest z opłat sądowych.

Kwestia reklamacji wymaga dogłębnej analizy i sprawdzenia dokumentacji medycznej. Zasadność zastosowania leczenia winna być również przedmiotem zainteresowania organu. Można powiedzieć, że reklamacja to narzędzie prawne, do którego pacjent ma prawo zawsze. Jeżeli zachowanie lekarza wskazuje, że działa on na szkodę pacjenta, wtedy zalecamy, by zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej (właściwego do prowadzenia postępowania wyjaśniającego w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej lekarzy) działającego przy Okręgowej Izbie Lekarskiej. Rzecznik rozpatruje sprawy ze skarg osób, których dobro zostało bezpośrednio naruszone działaniem lekarza (np. brak należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej, błędy i zaniedbania, lekarz postępujący sprzecznie z zasadami etyki zawodowej lub naruszający przepisy o wykonywaniu zawodu lekarza).

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r.o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz. U z 2008 Nr 164 poz. 1027 ze zm.).

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u prawnika.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Inne porady tego eksperta