Rehabilitacja po mastektomii - ćwiczenia po operacji amputacji piersi

2020-10-13 8:39 Monika Majewska

Rehabilitacja po mastektomii jest jedynym sposobem na odzyskanie pełnej sprawności fizycznej i równowagi psychicznej. Celem rehabilitacji jest poprawa kondycji i ogólnego samopoczucia pacjentki. Jednak tylko świadoma i poprawna fizjoterapia pozwoli powrócić pacjentce do zdrowia. Sprawdź, na czym polega rehabilitacja po mastektomii i jak żyć po usunięciu piersi.

Rehabilitacja po mastektomii może się odbywać zarówno w szpitalu, jak i w domu. W obu przypadkach podstawową zasadą jest umiarkowanie. Podczas ćwiczeń należy stopniowo i delikatnie obciążać ciało oraz wysoko układać kończyny, by przeciwdziałać powstawaniu obrzęków oraz wspomagać ruchomość rąk.

Spis treści

  1. Cele rehabilitacji po mastektomii
  2. Ćwiczenia do 3 dni po zabiegu mastektomii
  3. Ćwiczenia po 4 dniach po zabiegu mastektomii
  4. Ćwiczenia po 7 dniach po zabiegu mastektomii
  5. Masaż rehabilitacyjny po mastektomii
  6. Rehabilitacja podczas snu

Cele rehabilitacji po mastektomii

Jednak najważniejszym celem rehabilitacji jest przywrócenie równowagi psychicznej pacjentki, tak, aby zaakceptowała ona swoje ciało i przystosowała się do nowego stylu życia.

Ćwiczenia do 3 dni po zabiegu mastektomii

Ćwiczenia, które są zalecane przez 3 dni po mastektomii, należy powtarzać 3 razy dziennie. Jedno ćwiczenie wykonuj ok. 15 razy. Pamiętaj, aby po zakończeniu każdego ćwiczenia zrobić 5 sekundową przerwę i lekko wstrząsnąć kończyną.

  • ćwiczenie 1: zaciśnij dłoń w piąstkę, wytrzymaj 3 sekundy, rozluźnij dłonie;
  • ćwiczenie 2: weź piłeczkę do rąk, zaciśnij ją w dłoniach, wytrzymaj 3 sekundy, rozluźnij;
  • ćwiczenie 3: zegnij i następnie wyprostuj kończynę w łokciu (dłoń kieruj do barku);
  • ćwiczenie 4: połóż się na łóżku lub na materacu, wyprostuj obie ręce, następnie przesuwaj je w bok i do góry.

Ćwiczenia po 4 dniach po zabiegu mastektomii

Tego typu ćwiczenia wykonujemy od 4 do 6 doby po zabiegu. Każde ćwiczenie należy wykonać ok. 15 razy, pamiętając o 5 sekundach przerwy po zakończeniu każdego ćwiczenia.

Pozycja wyjściowa do wykonania każdego ćwiczenia: usiądź na krześle z nogami stabilnie opartymi na podłożu.

  • ćwiczenie 1: krążenie ramion do tyłu;
  • ćwiczenie 2: ułóż obie dłonie na łokciach i unoś je do góry;
  • ćwiczenie 3: wyciągnij ręce przed siebie, przesuń je w bok i unoś w górę;

Ćwiczenia po 7 dniach po zabiegu mastektomii

Po tygodniu od mastektomii ćwiczenia można wykonywać z laską, która pozwoli nam regulować napięcie mięśni. Każde z ćwiczeń wykonujemy 10 razy.

  • ćwiczenie 1: pozycja wyjściowa: chwyć dwiema rękami laskę i usiądź na krześle tak, aby plecy przylegały do jego oparcia. unieś wyprostowane ręce do góry. Wytrzymaj w takiej pozycji przez 3 sekundy. Wróć do pozycji wyjściowej.
  • ćwiczenie 2: pozycja wyjściowa jest taka sama jak w ćwiczeniu 1. Podczas tego ćwiczenia staraj się zataczać laską jak największe koła od siebie i do wewnątrz.
  • ćwiczenie 3: Pozycja wyjściowa: usiądź okrakiem na krześle przodem do jego oparcia. Wyprostuj plecy i ściągnij łopatki. Ręce opuść luźno do tyłu, jednocześnie trzymając laskę. Następnie staraj się przysuwać laskę do wyprostowanych pleców. Delikatnie odrzuć łokcie do tyłu. Wróć do pozycji wyjściowej.
  • ćwiczenie 4: połóż się na plecach. Wyciągaj ręce do góry tak, jakbyś się z kimś boksowała. Utrzymuj kończyny w górze przez 5 sekund.
  • ćwiczenie 5: stań prosto i wyciągnij ręce w bok tak, by były pod kątem 90 stopni. Następnie zegnij łokcie i skrzyżuj dłonie na plecach na wysokości łopatek.

Masaż rehabilitacyjny po mastektomii

Podczas operacji amputacji piersi zostają usunięte węzły chłonne, co może utrudnić prawidłowy odpływ chłonki (limfy) z kończyny. Aby zapobiec ewentualnym obrzękom czy stanom zapalnym, należny wykonywać specjalne masaże, które ułatwią odpływ chłonki.

Tego typu masaże należy wykonywać 2 razy dziennie przez 10 minut. Pamiętaj, że masaż zawsze wykonujemy do siebie, w związku z tym na początku delikatnie uciskamy palce i powoli przechodzimy do barku.

  • oprzyj rękę na ścianie tak, aby była wyprostowana;
  • chwyć uniesioną rękę za nadgarstek chwytem obręczowym i przesuwaj w dół lekko, przyciskając i ugniatając skórę;
  • masaż zakończ oklepaniem ręki.

Kampania edukacyjna Zaawansowany rak piersi. Wiem więcej! jest skierowana do kobiet, u których rozpoznano przerzutowego raka piersi oraz ich otoczenia: rodziny, przyjaciół, znajomych. Jej celem jest wsparcie potrzeb pacjentek oraz poszerzanie wiedzy w społeczeństwie na temat tej choroby m. in. poprzez wspólną rozmowę na trudny temat zaawansowanej choroby nowotworowej.

W ramach akcji powstał m. in. specjalny, dedykowany serwis edukacyjny Zaawansowanyrakpiersi.pl, stworzony specjalnie dla kobiet chorych na zaawansowanego raka piersi. Inicjatorem kampanii jest firma Novartis Oncology Polska we współpracy z partnerem społecznym: federacją Stowarzyszeń „Amazonki” oraz partnerami wspierającymi: Polskimi Amazonkami Ruch Społeczny, Fundacją Onkocafe-Razem Lepiej, Fundacją Omea Life Rak piersi nie ogranicza i Fundacją Rak’n’Roll-Wygraj Życie.

PL2009300765

Rehabilitacja podczas snu

Rehabilitacja po mastektomii nie może się ograniczać jedynie do domowej czy szpitalnej fizjoterapii. Ważne jest także, w jaki sposób układamy kończyny podczas snu. Najlepiej, aby kończyna była uniesiona w górze, co ułatwi odpływ chłonki, która może się przyczynić do stanu zapalnego.

W tym celu możesz kupić specjalne kliny, podkładki czy bloczki. Nasze ręce powinny być położone na wysokości także, kiedy siedzimy. Wtedy układamy ją na oparciu krzesła lub na biurku.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Bblizna
|

Aktywnym kobietom po mastektomii proponuję zakup podróżnego klina przeciwobrzękowego, bardzo przydatnego każdego dnia, zwłaszcza na wakacjach

Bblizna
|

Aktywnym kobietom po mastektomii proponuję zakup podróżnego klina przeciwobrzękowego, bardzo przydatnego każdego dnia, zwłaszcza na wakacjach.

Monika
|

Ja oprócz tego korzystałam z zabiegów fizjoterapeutycznych, które pomogły mi wrócić do zdrowia- równowagi