Metoda Butejki: ćwiczenia oddechowe

2017-03-10 12:53 Izabela Orlicz

Metoda Butejki to specjalne ćwiczenia oddechowe, wskazane dla osób, którym dokucza  astma, alergia, dusznica bolesna, bezsenność, nadciśnienie tętnicze, przewlekłe zmęczenie, stres. Nauka oddychania w ten specyficzny sposób powinna odbywać się pod okiem wykwalifikowanego specjalisty, bo tylko wtedy mamy pewność, że ćwiczenia wykonujemy prawidłowo.

Na czym polega metoda Butejki? Najprościej rzecz ujmując chodzi o zmniejszenie głębokości oddechu, by podnieść poziom dwutlenku węgla w organizmie. Opracował ją w latach 50-tych ubiegłego wieku ukraiński profesor Konstantyn Butejko, który na podstawie własnego lekarskiego doświadczenia zauważył związek między zbyt głębokim i szybkim oddychaniem, czyli tzw. hiperwentylacją a zwiększeniem się objawów różnych dolegliwości (np. częstsze ataki astmy).

Profesor uważał, że w wyniku zbyt głębokiego oddychania pogarsza się stan naszego zdrowia - mogą m. in. wystąpić:

 

 

Butejko był zdania, że hiperwentylacja prowadzi do zbyt dużego wydalania, a co za tym idzie obniżenia poziomu dwutlenku węgla, najpierw w płucach, a potem we krwi. To z kolei powoduje, że zwiększa się połączenie tlenu z hemoglobiną i trudniej przenika ona do tkanek ciała. Niedotlenione tkanki wpływają na naczynia mięśni gładkich, które reagują skurczem. W następstwie tego organizm osłabia się i zaczyna tracić swoją naturalną odporność - staje się bardziej podatny na wszelkiego rodzaju infekcje, zaostrzeniu ulegają też objawy chorobowe schorzeń, z którymi zmaga się pacjent.

Metoda Butejki: dobroczynny dwutlenek węgla

Na początku nauki oddechu metodą Butejki wykonuje się test, którego celem jest sprawdzenie ilości tlenu i dwutlenku węgla w organizmie. Chodzi o ustalenie tzw. pauzy kontrolnej, czyli czasu, na jaki jesteśmy w stanie wstrzymać oddech. Ćwiczenie wykonuje się w ten sposób, że bierze się naturalny wdech, następnie wydech, po którym wstrzymuje się powietrze. Najlepiej zacisnąć nos palcami i spokojnie zacząć liczyć. Nie wolno stopować oddechu na siłę, ma być to w pełni naturalny proces aż do momentu, gdy osoba wykonująca ćwiczenie poczuje brak powietrza.

Profesor Butejko był zdania, że wynik powyżej minuty świadczy o doskonałym zdrowiu, między 40-60 sekund – organizm funkcjonuje bez zarzutu, a ci którzy są w stanie wstrzymać oddech na 20-30 sekund – nie powinni skarżyć się na poważniejsze dolegliwości. Natomiast jeśli pacjentowi sprawia trudność wytrzymania 10 czy 15 sekund bez zaczerpnięcia powietrza, może to świadczyć o tym, że oddycha nieprawidłowo, a jego schorzenia są właśnie wynikiem nadmiernego wydalania dwutlenku węgla z organizmu.

Nauka zmniejszonej objętości oddechowej (czyli płytszego oddychania) metodą Butejki powinna być zawsze prowadzona przez wykwalifikowanych specjalistów z tego zakresu, by nauczyć się robić to prawidłowo. Kurs obejmuje zazwyczaj kilka 45-minutowych sesji, podczas których poznaje się wszystkie szczegóły i tajniki metody Butejki. Celem jest oddychanie tylko i wyłącznie przez nos, wdychanie maksymalnie 3-4 litrów powietrza na minutę oraz osiągnięcie pauzy kontrolnej na poziomie 30-40 sekund.

Metoda Butejki: wskazania i przeciwwskazania

Wachlarz wskazań do stosowania metody Butejki jest dość szeroki i obejmuje takie schorzenia i problemy jak:

 

 

Dzięki kontroli ilości wdychanego powietrza pacjent nie oddycha zbyt głęboko, przez co nie pozbywa się w nadmiarze dwutlenku węgla. Profesor Butejko podkreślał, że głębiej oddychamy również wtedy, gdy jesteśmy przejedzeni, podczas leżenia na wznak, gdy unikamy aktywności fizycznej, dlatego zalecał zbilansowaną dietę (m.in. ograniczenie białka zwierzęcego), spanie na boku lub na brzuchu, systematyczny ruch, podczas którego dochodzi do wyregulowania zawartości dwutlenku w organizmie. Trening oddechu metodą Butejki nie ma jakiś konkretnych przeciwwskazań, ale lepiej przekonsultować się z lekarzem i znaleźć kogoś, kto dogłębnie poznał tę metodę i potrafi nauczyć jej innych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
100hrmax.pl
|

Nie płytko, lecz rzadziej. I też zaleca oddychanie przeponowe

Maria Kowalska
|

Oszalec mozna! Od dawna czytalam ze nalezy oddychac gleboko przepona a tu jakis glupi Butejko pisze zeby oddychac plytko. Wiec najlepiej nikomu nie wierzyć

Gosia
|

Polecam rozpocząć umiarkowane ćwiczenia. Ja rozpoczęłam od jogi dla początkujących w internecie. mało skomplikowane relaksacyjne ćwiczenia połączone z oddechem. Stosuję co roku dietę oczyszczającą która odciąża mój organizm oraz stosuję cały rok modrzew dahurski z witaminą c.