Brain fog (mgła umysłowa, mózgowa) - objawy i leczenie

2018-03-17 12:00 Mikołaj Choroszyński, dietetyk i gastrocoach

Brain fog to inaczej mgła umysłowa, mgła mózgowa lub zamglenie umysłu. Brain fog to stan, który może trochę przypominać spacer dziecka we mgle. Zamglenie mózgu może dotknąć każdego w różnych okresach życia. Jest to stan przeważnie przejściowy, jednak może pojawiać regularnie. Jakie są przyczyny i objawy brain fog? Jak sobie radzić z mgłą umysłową?

Brain fog najłatwiej określić jako zbiór charakterystycznych objawów, związanych z zaburzeniami organizacji i interpretacji wrażeń zmysłowych, czyli utrudnioną percepcją.

Brain fog nie jest pojęciem naukowym. Nie pojawia się również w podręcznikach do medycyny, mimo że doświadcza go praktycznie każdy. Mgła umysłowa nie jest jednostką chorobową, chociaż może być bezpośrednim następstwem choroby w każdym jej stadium.

Brain fog - na czym polega?

Samo zamglenie umysłu jest bezpośrednio związane z zaburzeniem regulacji neuroprzekaźników w mózgu i układzie nerwowym. Najistotniejsze znaczenie ma tutaj poziom:

czyli najważniejszej czwórki sygnalizacji mózgowej.

Stały podwyższony poziom dopaminy w tym wypadku odpowiada za pobudzenie. Stan taki - który niejednokrotnie jest efektem życia w stresie, eksploatacji organizmu ponad normę, nadmiaru stymulantów, takich jak chociażby kofeina - będzie powodował jednoczesne obniżenie poziomu serotoniny.

Z drugiej strony nasilają się stany zapalne. Stan zapalny dotyczy całego organizmu i z czasem może przerodzić się w chorobę autoimmunologiczną, atakującą własne tkanki i narządy. Przewlekły stan zapalny powoduje, że organizm sam znajduje sobie wroga, a może to być własny narząd, gruczoł czy tkanka. Prowadzić to może chociażby do chorób tarczycy, takich jak niedoczynność czy choroba Hashimoto. A uszkodzona, nieprawidłowo pracująca tarczyca będzie nasilać efekty brain fog kilkukrotnie!

Innym istotnym czynnikiem okazuje się być niski poziom acetylocholiny. Ten kluczowy neuroprzekaźnik pełni naprawdę wiele ważnych funkcji w organizmie: odpowiada za pamięć, uwagę, bierze udział w procesie odpoczynku i regeneracji oraz pracy mięśni.

Niski poziom acetylocholiny ma wpływ na rozwój choroby Alzheimera. Na poziom acetylocholiny zasadniczy wpływ ma ilość choliny i fosfatydylocholiny w diecie. Niedobory tych składników występują stosunkowo często m.in. z powodu zalecenia ograniczenia ilości cholesterolu w diecie (produkty zawierające cholesterol są też często bogate w cholinę np. żółtko jaja kurzego).

Dodatkowo ok. 50 proc. społeczeństwa, ze względu na uwarunkowania genetyczne, może mieć większe zapotrzebowanie na cholinę. Aby zaspokoić zapotrzebowanie na ten składnik, dziennie należałoby zjeść przynajmniej 3 jajka.

Innymi produktami bogatymi w cholinę są tilapia czy łosoś, lecz pół kilo dziennie wydaje się ilością zdecydowanie za dużą. Inne produkty bogate w cholinę to wątroba, ryby, drób, orzechy, szpinak czy soja.

Brain fog - przyczyny

  • niedożywienie mózgu - dieta bogata w wysokoprzetworzone produkty, które są łatwe i szybkie w przygotowaniu, jednak pozbawione substancji kluczowych do sprawnego funkcjonowania mózgu
  • odwodnienie - brak odpowiedniego nawyku picia wody. Mózg w blisko 80 proc. składa się z wody i konsekwencje odwodnienia w pierwszej kolejności dotykają właśnie ten organ, nawet przy niewielkim stopniu odwodnienia
  • słaba kondycja fizyczna - nadwaga, otyłość, brak ruchu sprawiają, że organizm nie funkcjonuje sprawnie. Ma to negatywny wpływ również na zdrowie mentalne
  • nadmiar informacji - ćwiczenie mózgu jest konieczne, jednak wszystko ma swoje granice. Będąc podłączony przez 24 godziny na dobę do źródeł informacji, wyzwolisz tylko większe ilości stresu. To zabija inteligencję i myślenie kreatywne
  • niedobór snu - punkt ten powinien być pierwszy, jeżeli rozmawiamy o zdrowiu mózgu. Już nieprzespanie jednej nocy powoduje, że spadają zdolności umysłowe. Regularne niedosypianie może powodować trwałe zmiany w mózgu

Brain fog - objawy

  • problemy z koncentracją
  • kłopoty ze skupieniem uwagi
  • zmęczenie
  • chwilowe problemy z pamięcią
  • brak motywacji do podejmowania działań
  • a nawet migrena

Brain fog - jak sobie radzić?

  • odżywiaj organizm - zadbaj o dobrą i wartościową dietę, bogatą w niezbędne minerały oraz witaminy, szczególnie witaminy z grupy B, które mają wpływa na pamięć, uwagę czy skupienie poprzez stymulacje neuroprzekaźników
  • zadbaj o swoje ciało - już nawet niewielka aktywność, trwająca 5-7 min., wykonywana codziennie rano w domu da odpowiedni sygnał do budowania odporności. Sylwetka się ujędrni, a ty poczujesz się lepiej. Wyrzuć też z diety produkty smażone i bogate w cukry proste
  • wyśpij się - zadbaj o to, aby sen był długi i kojący. Pozbądź się z sypialni źródeł światła czy dźwięku. Najlepsza temperatura do spania to 18-20 stopni C. Zwróć uwagę, czy dieta dostarcza wystarczającą ilość magnezu, który wspomaga zdrowy sen
  • ćwicz mózg regularnie - czytaj, odtwarzaj informacje, ucz się nowych umiejętności, języków czy rozwiązuj łamigłówki. Wszystkie te czynności sprawią, że sieć neuronalna będzie się rozrastać o nowe ścieżki, a ty będziesz sprawniej korzystał z wrodzonych zdolności
  • pomyśl o medytacji - rozumianej jako uspokojenie oddechu, wyciszenie. Skup się przez 10 min dziennie tylko na oddechu i na niczym innym. Takie praktyki mają potwierdzone naukowo działanie

Stosuj się do tych zasad, jednak zmiany wprowadzaj stopniowo. Co tydzień, co dwa tygodnie dodaj kolejny punkt. Gwarantuję ci, że praktycznie z dnia na dzień poczujesz się lepiej. Uregulujesz gospodarkę hormonalną, a im dłużej będziesz korzystał z tej wiedzy, tym lepiej będziesz się czuł i funkcjonował na co dzień.

Źródło: Youtube.com/GastroCoach

O autorze
Mikołaj Choroszyński, dietetyk i gastrocoach
Mgr żywienia człowieka i dietetyki, psychodietetyk, youtuber. Autor pierwszej na polskim rynku książki o diecie przeciwdziałającej chorobom neurodegeneracyjnym "Dieta MIND. Sposób na długie życie". Realizuje się zawodowo, prowadząc swoją poradnię dietetyczną Bdieta, ponieważ odżywianie od zawsze jest jego pasją. Pomaga w niej swoim pacjentom podpowiadając im co jeść, aby być zdrowym i dobrze wyglądać.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE