Aktywność sposobem na rozładowanie stresu. Jak wykorzystać dobroczynny wpływ ćwiczeń fizycznych na zdrowie?

2022-05-09 8:48 Materiał sponsorowany
Pływanie kraulem jest świetnym sposobem na spalanie kalorii.
Autor: Getty Images

Powiedzenie, że sport to zdrowie jest w pełni zgodne z prawdą. Wysiłek fizyczny wpływa pozytywnie na cały organizm, w tym osłabia reakcję stresową organizmu i poprawia nastrój. Jednak, by uporać się z napięciem na dłużej, warto uprawiać sport regularnie – w praktyce możemy wybierać spośród wielu różnych aktywności. Jak znaleźć odpowiednią dla siebie?

Współczesna medycyna coraz więcej uwagi poświęca modyfikowalnym czynnikom ryzyka najczęściej występujących chorób - czyli tym, których da się unikać i dzięki temu zmniejszać ryzyko zachorowania. Jednym z takich czynników, które bezapelacyjnie wywierają negatywny wpływ na ludzkie zdrowie, jest stres. Czy możemy całkowicie wyeliminować stres z naszego życia? Raczej nie. Nie zawsze też odczuwamy jego negatywne skutki – czasem krótkotrwały stres motywuje nas do działania. Należy jednak pamiętać o tym, że narażenie na długotrwały stres może prowadzić do groźnych powikłań, w tym osłabienia odporności a nawet chorób układu sercowo-naczyniowego.

Dlaczego stres aż tak szkodzi

Gdy odczuwamy silny stres, aktywna staje się jedna z części układu nerwowego – mowa o autonomicznym układzie nerwowym, a dokładniej o jego części współczulnej. Odpowiada ona za reakcje walki i ucieczki, przygotowując niejako organizm do szybkiego reagowania na zagrażające mu czynniki. Dochodzi wówczas do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi, przyspieszeniu ulega czynność serca, człowiek zaczyna szybciej oddychać. Gdy reakcje te zachodzą przez krótką chwilę, zwykle nie stwarzają większego zagrożenia dla zdrowia, inaczej dzieje się jednak wtedy, gdy człowiek stresuje się przez dłuższy czas.

U osób, które zmagają się na co dzień z silnym uczuciem napięcia, występuje zwiększone ryzyko chorób serca, m.in. zawału serca. Duża ilość codziennych trosk fatalnie odbija się także na funkcjonowaniu układu odpornościowego, co sprawia, że stajemy się bardziej podatni na występowanie infekcji. Nie bez znaczenia jest także wpływ stresu na zdrowie psychiczne – osoby zmagające się z silnym stresem mają zwiększone ryzyko depresji, nerwicy oraz innych zaburzeń psychicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe doskonale widać, że stresu nie wolno bagatelizować, przeciwnie – należy z nim walczyć. Można to robić na kilka sposobów, np. poprzez spotkania z przyjaciółmi, czytanie książek czy wzięcie relaksującej kąpieli w wannie. Jednak najlepszą metodą walki ze stresem - polecaną także przez lekarzy - jest regularna aktywność fizyczna. Nie tylko pozwala ukoić zszargane nerwy, ale ma także wiele innych zalet.

Dlaczego wysiłek fizyczny pozwala się odstresować?

Osoby narażone na długotrwały stres, zwykle odczuwają duże zmęczenie i ciężko im sobie wyobrazić, że miałyby biegać czy jeździć na rowerze - według nich nasiliłoby to jedynie poczucie braku energii.  Warto jednak zwrócić uwagę na to, że po uprawianiu sportu zazwyczaj czujemy się lepiej. Dzieje się tak za sprawą beta-endorfin.

Wspomniane wyżej związki nazywane są potocznie hormonami szczęścia. Aktywność fizyczna jest jednym z bodźców stymulujących ich uwalnianie -  gdy są one wydzielane w strukturach układu nerwowego, dochodzi do poprawy samopoczucia i nastroju. Endorfiny mogą ponadto zmniejszać ryzyko depresji.

Uwalnianie endorfin  to jedno, ale regularna aktywność fizyczna ma także wiele innych zalet. Podczas wysiłku fizycznego dochodzi do poprawy krążenia krwi, co sprawia, że do tkanek dociera więcej tlenu i substancji odżywczych. Ruch może prowadzić do utraty masy ciała, co w konsekwencji skutkować może mniejszym ryzykiem chorób metabolicznych. Dzięki temu, że podczas ćwiczeń poprawia się zaopatrywanie w krew struktur układu nerwowego, poprawia się koncentracja i zdolność zapamiętywania.

Jak to jednak w życiu bywa, jest jedno „ale” – aby korzystać z dobroczynnego wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie, powinny być one wykonywane regularnie i przez odpowiedni czas. W celu trwałego obniżenia odczuwanego stresu konieczna jest systematyczna aktywność, trwająca jednorazowo 20-40 minut, kilka razy w tygodniu1. Ważne, by intensywność wysiłku była dosyć wysoka, tak by uwolnić dobroczynne endorfiny. Dlatego tak ważne jest to, aby wybrać odpowiednią dla siebie dyscyplinę sportu.

Jaki sport pomoże uporać się ze stresem?

Nie istnieje jedna, idealna aktywność fizyczna dla każdego – jednej osobie bardziej pasować będzie jazda na rowerze, innej pływanie. Warto kierować się po prostu tym, co sprawia nam przyjemność – wówczas zwiększeniu ulegają szanse, że będziemy ćwiczyć regularnie. Należy także pamiętać, by aktywność fizyczna odpowiadała naszym możliwościom. Przykładowo, dla seniora bieganie może być zbyt forsownym wysiłkiem, ale nordic walking może okazać się doskonałą formą rozprawienia się ze stresem.

Poszczególne aktywności, oprócz wzmacniania odporności na stres, mają też swoiste dla siebie zalety. Pływanie pomaga w uzyskaniu smukłej sylwetki, joga pozytywnie wpływa na koncentrację, bieganie wspiera funkcjonowanie układu krwionośnego, a jazda na rowerze pomaga w utrzymaniu kondycji wielu mięśni i stawów. Ostatecznie dostępnych rodzajów aktywności jest tak dużo, że każdy bez trudu znajdzie sport dla siebie.

A gdy już zdecydujesz się na konkretny rodzaj aktywności, pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu, np. o nakryciu głowy w słoneczne dni, by uchronić się przed udarem słonecznym, czy o klapkach na basen (pozwolą uniknąć zakażenia grzybicą). Zakupy w sklepie internetowym (np. estilex.pl) pozwolą zaoszczędzić czas związany z poszukiwaniem odpowiednich ubrań czy akcesoriów zarówno dla Ciebie, jak i dla rodziny. Przykładowo: klapki na basen - damskie i męskie; czapki z daszkiem - damskie, męskie, dla chłopca, dla dziewczynki; okulary do pływania; kalosze na spacery w niepogodę.

Pamiętaj, od ruchu nie należy stronić, bo pomaga on w walce ze stresem i zwiększa szanse na cieszenie się dobrym zdrowiem przez długie lata!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.