5 codziennych sposobów, które pozwolą Ci zapanować nad stresem

To nieprawda, że ze stresem można wygrać. Jest on częścią naszego życia. Można jednak nauczyć się mu nie poddawać i skutecznie zapobiegać. Jak radzić sobie ze stresem? Poznaj kilka naturalnych metod życia w równowadze.

Stres został nam dany przez naturę po to, byśmy przetrwali jako gatunek. To reakcja ochronna organizmu na zagrożenie. Kiedy praczłowiek uciekał przed drapieżnym zwierzem, wpadał w stres – pomagający w ucieczce. Pod wpływem strachu następował wyrzut adrenaliny oraz innych hormonów stresu, które były naturalnymi dopalaczami. Pozwalały uciekać, walczyć lub zastygnąć w bezruchu – co ostatecznie zwiększało szansę na przeżycie. Ten mechanizm nie zmienił się do dziś, ale zagrożenie – tak. Stresują nas niepokojące wiadomości, rosnące raty kredytu czy wybuchowa reakcja szefa – a przed nimi nie da się zwykle po prostu uciec. Dlatego trzeba posłużyć się sposobem.

Spis treści

  1. 5 sposobów, które pozwolą zapanować nad stresem
Stres: jak go zwalczyć?

5 sposobów, które pozwolą zapanować nad stresem

1. Zawierz naturze

Kiedy stres przejmuje nad nami władzę, warto spróbować ziół, bo tonizują aktywność centralnego układu nerwowego. Pomogą napary i preparaty zawierające:

Regularnie stosowane wprowadzają w stan miłego odprężenia.

Jeśli jednak obawiamy się uczucia znużenia i senności, a potrzebujemy zrównoważonej gotowości do działania, możemy wypróbować zioła i mieszanki ziołowe, które zawierają w swoim składzie ashwagandę, zwaną żeń-szeniem indyjskim i różeniec górski.

Niwelują one napięcie, a jednocześnie wzmacniają sprawność umysłu i bystrość.

Rada: W naparach uspokajających ziół można też moczyć nogi. Według medycyny chińskiej receptory na stopach odpowiadają za działanie wszystkich narządów, więc taka kąpiel ziołowa wpłynie ogólnie korzystnie na nasze samopoczucie.

2. Mądrze zajadaj stres

Stres pokonasz też, racjonalnie jedząc. Wybierz produkty gęste odżywczo. Nie te dające szybkie uczucie przyjemności, jak słodycze, używki czy alkohol – bo są zgubne w skutkach.

Postaw na:

Jest to dieta antystresowa, bo zapewnia stabilną sytość, co trzyma nerwy na wodzy.

Poza tym zawiera witaminy i minerały tonizujące układ nerwowy:

Kiedy jednak stres zaczyna nad nami przejmować kontrolę, suplementujmy potas i magnez, które wspierają lepsze funkcjonowanie układu nerwowego.

Rada: Wyczerpanie stresem sprawia, że czasem masz ochotę na coś wyjątkowego. Znajdź swoje ciepłe comfort food (z ang. kojące jedzenie). Najlepiej zawierające substancje, które wzmagają wydzielanie hormonów odpowiedzianych za uczucie przyjemności. Może to być:

materiał partnera
Masz dość? Zmniejsz poziom stresu bez efektu otępienia!

Kiedy mówisz „Mam dość!”, czujesz, że rzeczywistość Cię przytłacza, a stres przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu i utrudnia sen, nie czekaj i sięgnij po Sedatif PC.
Dzięki Sedatif PC zmniejszysz poziom stresu, obniżysz poziom nerwowości¹ oraz poprawisz jakość snu². To lek dla osób, które nie mogą pozwolić sobie na osłabienie koncentracji i funkcji poznawczych bo uspokaja, ale nie otępia. Łatwa w użyciu tabletka do ssania pozwoli zareagować zawsze, gdy „Masz dość!" Polecany od 6. roku życia.

1, 2 Łagodzenie objawów stresu. Badanie porównawcze skuteczności i tolerancji SEDATIF PC® w leczeniu zaburzeń snu u dorosłych i dzieci. (badanie porównawcze randomizowane prowadzone metodą podwójnie ślepej próby w stosunku do Diazepamu 2 mg) „Praktyka Lekarska” 01.20213 (91), STR. 12-13. Eurosystem.

SEDATIF PC® Postać farmaceutyczna: tabletki. Produkt złożony. Wskazanie do stosowania: wspomagająco w stanach nadmiernej pobudliwości nerwowej, nadmiernej nerwowości spowodowanej codziennymi stresami, drażliwości, objawach nerwicy wegetatywnej, zaburzeniach snu. Przeciwwskazania: nadwrażliwość na substancje czynne lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Podmiot odpowiedzialny: BOIRON SA, 2 avenue de l’Ouest Lyonnais, 69510 Messimy, Francja.

3. Kontroluj oddech

Oddech jest najprostszym i najłatwiej dostępnym narzędziem odzyskiwania równowagi emocjonalnej. Pozwala nam odnaleźć się w tu i teraz. Pojawia się dystans do spraw codziennego życia, większa cierpliwość, umiejętność doceniania chwili.

Dobrym narzędziem kontroli oddechu jest medytacja. Jak wynika z badań, powoduje ona aktywację genów odpowiedzialnych za redukcję stresu, przeciwdziała stanom zapalnym i hamuje procesy starzenia. Medytacją może być uważny spacer czy wpatrywanie się w obłoki.

Ważne jest tylko odpuszczenie emocji. Najlepiej medytować regularnie, co szybko zapewni stan subtelnej równowagi.

Rada: Skuteczna jest nawet kilkuminutowa medytacja. Wystarczy usiąść w ciszy i odosobnieniu z zamkniętymi oczami i pozwolić uwolnić myśli i emocje, nie martwiąc się ich natłokiem – z czasem minie.

4. Szukaj celowanej terapii

Każdy inaczej reaguje na stres i co innego u niego potęguje napięcie. Jeśli więc nie radzimy sobie ze swoimi emocjami, można wspomóc się homeopatią. Traktuje każdego pacjenta indywidualnie, w zależności od jego objawów oraz kondycji psychicznej. Osoby lubiące rozładowywać stres krzykiem, wrzaskiem, cierpiące na wybuchy agresji – mogą wypróbować lachesis mutus.

Gelsemium sempervirens pomocne będzie:

  • w stanach tremy i uczuciu paraliżu przed ważnym wydarzeniem,
  • w nadmiernym napięciu emocjonalnym,
  • przy niepewności,
  • niepokoju,
  • snuciu czarnych scenariuszy.

Z kolei ignatia amara może się sprawdzić w skrajnych emocjach, takich jak:

  • płacz i śmiech,
  • płaczliwość,
  • uczucie kuli w gardle,
  • częste głębokie wzdychanie
  • i napadowy kaszel pod wpływem emocji.

Dla tych, których problem wynika z tłumienia złości i niepokoju, pomocna będzie staphysagria.

Rada: Uwaga, częste napady lęku, przewlekła bezsenność, wyraźny spadek nastroju – utrzymujące się dłużej niż kilka tygodni, powinny zostać skontrolowane u lekarza. Mogą bowiem oznaczać depresję, która wymaga dobrania właściwej terapii.

5. Aktywność fizyczna

Podczas stresu w naszym ciele rusza produkcja kortyzolu, dzięki któremu jesteśmy gotowi do maksymalnego wykorzystania swojej siły: nóg i bystrości. Jeśli go nie wykorzystamy – zacznie szkodzić zdrowiu.

Ewolucyjnie odczujemy więc ulgę wtedy, kiedy „uciekniemy” z miejsca zagrożenia. Zapewni to aktywność fizyczna, która chroni przed gwałtownymi skokami kortyzolu i zmniejsza naszą reaktywność na to, co przeraża. Każdy powinien znaleźć taką aktywność, która będzie nań działać kojąco.

Niektórym bardzo silny stres pomaga rozładować krótki sprint. Innym pomoże chód z kijkami, rower, trucht.

Wspaniałym rozwiązaniem jest też joga, która niesie dużą dawkę spokoju. A dla zaawansowanych – może być pomocny, raz w tygodniu, bardzo silny trening interwałowy – w dużym stopniu uśmierza lęk.

Rada: Kto nie może narażać się na przyspieszanie tętna, powinien postawić na regularne spacery, które mają niezwykle odprężające działanie.

Źródło:

  1. Sharma H. Meditation: Process and effects. Ayu. 2015;36(3):233-237. doi:10.4103/0974-8520.182756 - dostęp online

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Madziulix
|

aktualnie temat stresu jest bardzo gorący, nastroje wszystkich ludzi na świecie są okropne ;/

efficientsolutions.pl
|

To jutro w pracy oderwę się od komputera i przetestuję ;)

Pozdrawiam,
Efficient Solutions