Dowiedz się, jakie sprawy możesz załatwić korzystając z Internetowego Konta Pacjenta

2020-12-09 14:31 Materiał sponsorowany

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to nowoczesna aplikacja, za pomocą której mamy nieograniczony dostęp do informacji o zdrowiu – własnym oraz osób, które nas do tego upoważniły. Najpopularniejszymi funkcjami IKP są te związane z e-receptami i e-skierowaniami, jednak to nie koniec możliwości, jakie daje użytkownikom IKP. Oto kilka spraw, które możesz szybko i sprawnie załatwić online, bez konieczności wychodzenia z domu, w dowolnie wybranym przez siebie momencie.

cez6
Autor: materiały prasowe
cez6
Autor: materiały prasowe

Zmień lub wybierz lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ

W zakładce Moje Konto możesz wybrać lub zmienić swojego lekarza, pielęgniarkę bądź położną podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).

CEZ
Autor: materiały prasowe

Kiedyś, aby to zrobić, konieczna była wizyta w wybranej placówce medycznej. Dzięki temu, że teraz deklarację złożysz online, możesz m.in. odbyć teleporadę z nowo wybranym lekarzem POZ. Możesz także umówić się na wizytę w gabinecie u wybranego na IKP lekarza, bez konieczności przychodzenia wcześniej i uzupełniania formalności na miejscu.

Co to oznacza w praktyce?

Możliwość wybrania lekarza, pielęgniarki i położnej POZ – online, jest dużym udogodnieniem zarówno dla pacjentów, jak i pracowników ochrony zdrowia. Opcja ta pozwala m.in. lepiej zarządzać kolejką do rejestracji (mniej formalności korzystnie wpływa na czas niezbędny do obsłużenia danego pacjenta) i uniknąć konieczności stawienia się osobiście w gabinecie (nie ma potrzeby dopełnienia formalności w przychodni, dlatego można od razu umówić się na teleporadę).

CEZ 4
Autor: materiały prasowe

Złóż wniosek o wydanie EKUZ

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) jest dokumentem unijnym, potwierdzającym prawo do leczenia w każdym innym państwie Unii Europejskiej niż Twoje. Co więcej, EKUZ działa także w krajach zrzeszonych w Europejskiej Strefie Wolnego Handlu (ang. EFTA), której członkami są Szwecja, Norwegia, Islandia, Liechtenstein i Szwajcaria.

Kiedyś, aby uzyskać kartę EKUZ należało odwiedzić oddział NFZ bądź przesłać wniosek papierowy pocztą. Dziś, wniosek o wydanie karty EKUZ możesz złożyć bezpośrednio na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, w zakładce Moje Konto. Wystarczy wejść na stronę pacjent.gov.pl i zalogować się na swoje konto, wybierając profil zaufany, bankowość elektroniczną banku PKO BP (iPKO, Inteligo), Banku Pekao lub przez Bank Spółdzielczy.

Co to oznacza w praktyce?

Złożenie wniosku na IKP zajmie Ci nie więcej niż 10 minut, a na wydanie dokumentu należy poczekać ok. 3 dni robocze – karta przychodzi bowiem pocztą.

Jeśli w trakcie pobytu na terenie jednego z krajów członkowskich UE i EFTA ulegniesz wypadkowi, posiadanie karty EKUZ pozwoli Ci uniknąć kłopotów finansowych. W wielu krajach nawet złamanie nogi czy ręki (będące stosunkowo częstą kontuzją) wiązałoby się z koniecznością pokrycia kosztów leczenia rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Posiadanie karty EKUZ zwalnia nas z konieczności samodzielnego opłacania rachunku za leczenie – jesteśmy traktowani tak samo jak obywatele kraju, w którym przebywamy i leczeni na tamtejszy fundusz zdrowia.

Upoważnij innych do wglądu w Twoją dokumentację

Na Internetowym Koncie Pacjenta, w zakładce „Uprawnienia” znajdziesz trzy opcje udostępnienia informacji o Twoim stanie zdrowia:

  • Opcja pierwsza pozwoli Ci upoważnić bliską osobę do przeglądania Twoich danych (możesz zadecydować, które dokładnie będą dla niej dostępne). Dzięki temu bliska osoba będzie mogła odbierać Twoje e-recepty i wykupywać leki oraz rejestrować w Twoim imieniu e-skierowania.
  • Opcja druga pozwala na udostępnienie danych lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie, a także położnej lub konkretnej placówce medycznej. Tak samo jak w przypadku opcji pierwszej, możesz samodzielnie zadecydować, które informacje chcesz udostępnić, a których nie.
  • Opcja trzecia to możliwość wyrażenia zgody na udzielanie informacji o Twoim stanie zdrowia konkretnej osobie (bądź osobom) lub innym placówkom medycznym.

Co to oznacza w praktyce?

Możliwość udostępnienia informacji o historii leczenia, wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, czy przyjmowanych lekach jest nieoceniona w przypadku opiekunów osób starszych. Znacznie ułatwia to dbanie o dobry stan rodzica bądź podopiecznego, wykupywanie e-recept i planowanie kolejnych wizyt u lekarza.

Opcja udostępnienia dokumentacji pracownikom i podmiotom sektora ochrony zdrowia przydaje się zaś m.in. osobom przewlekle chorym, które do tej pory na wizyty u specjalistów nosiły ze sobą grube teczki z dokumentacją albo notorycznie zapominały o istotnych szczegółach leczenia. Wystarczy kilka kliknięć, by lekarz prowadzący miał dostęp do informacji o naszym zdrowiu.

Trzecia opcja to udogodnienie dla każdej osoby, która chce świadomie podejmować decyzje o tym, kto faktycznie ma wiedzieć o tym, jaki jest jej stan zdrowia i np. chce informować o przebiegu leczenia nie tylko najbliższych krewnych, ale również np. zaufanego przyjaciela.

Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl, by móc załatwiać sprawy związane ze zdrowiem – szybko, bezpiecznie i bez konieczności wychodzenia z domu.

Więcej przydatnych informacji znajdziesz na pacjent.gov.pl

Partnerami materiału są Centrum e-Zdrowia i Ministerstwo Zdrowia

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki